احتکار مس در بریتانیا با انبار کردن وسایل برقی منسوخ

وسایل برقی قدیمی و از کار افتاده موجود در خانه‌های بریتانیا حاوی بیش از ۳۸ هزار و ۴۴۹ تن مس به ارزش ۳۱۶ میلیون یورو است که با این مقدار می‌توان ۱۲۴۰ مجسمه مسی آزادی ساخت‌.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، مطالعات جدید نشان می‌دهد که وسایل الکترونیکی دور ریخته‌شده می‌توانند «شکاف مس» موجود در سیاره زمین را در حرکت به سمت کربن‌زدایی پر کند. با این حال بر اساس گزارش‌ها تنها بریتانیا دارای ۲۶۶ میلیون پوند معادل ۳۱۶ میلیون یورو مس است که در انباری‌های خانه‌ها از دیدها پنهان مانده‌اند.

این مس‌ها در اقلام فناوری استفاده‌نشده، قدیمی، از کار افتاده و شکسته‌ای از جمله وسایل برقی، کابل‌های منسوخ، شارژرهای قدیمی و دیگر فناوری‌هایی قرار دارد که بازیافت آن‌ها سخت است، بنابراین پس از بلااستفاده شدن، راه خود را به انباری‌های خانه‌ها باز کرده‌اند. در اصل انبار خانه‌های بریتانیا حاوی ۸۲۳ میلیون اقلام فناوری منسوخ و دارای ۳۸ هزار و ۴۴۹ تن مس به‌کاررفته در آن‌ها است؛ این میزان مس برای ساخت ۱۲۴۰ مجسمه مسی آزادی کافی به‌نظر می‌رسد.

ناظر جهانی زباله‌های الکترونیکی سازمان ملل اعلام کرده است که در سراسر اروپا، سالانه ۱۳ میلیارد کیلوگرم زباله الکترونیکی تولید می‌شود. در این میان کابل‌ها یکی از بزرگترین چالش‌های زباله‌های الکترونیکی به‌ویژه در بریتانیا هستند.

احتکار مس در بریتانیا با انبار کردن وسایل برقی منسوخ

انجمن مواد معدنی بحرانی توضیح داده است که کابل‌ها حداقل ۲۰ درصد مس دارند که معادل ۳۲۵۲ تن مس تنها از محل کابل‌های بدون استفاده در سراسر بریتانیا می‌شود. ۳۸ هزار و ۴۴۹ تن مس دیگر نیز درون وسایل الکتریکی ناخواسته و دورریختنی این کشور وجود دارد که برای برآورده شدن تقاضای سالانه بریتانیا برای مس مورد استفاده در فناوری کافی است.

چرا مس در حرکت اروپا به سمت کربن‌زدایی حیاتی است؟

مس به‌عنوان یک فلز بی‌نهایت قابل بازیافت، در ایجاد یک اقتصاد دایره‌ای نقشی اساسی دارد. این فلز به دلیل نقش خود در تأمین انرژی سیستم‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های سبز، به‌عنوان «فلز انتقال انرژی» شناخته می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف مس در سیستم‌های انرژی تجدیدپذیر تا ۱۲ برابر بیشتر از سیستم‌های معمولی است. استفاده از این فلز همچنین بهره‌وری انرژی را بهبود می‌بخشد، چراکه یک تن مس مورد استفاده در ماشین‌های چرخشی همچون توربین‌های بادی، در طول عمر خود مانعانتشار ۷۵۰۰ تن کربن‌دی‌اکسید می‌شود.

احتکار مس در بریتانیا با انبار کردن وسایل برقی منسوخ

طبق برآوردهای انجمن سلطنتی شیمی بریتانیا، این کشور تا سال ۲۰۳۰ به ۳۴۷ هزار تن مس برای ساخت توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی خود نیاز خواهد داشت که ۳۰ درصد این تقاضا را می‌توان از استخراج مس از انباری‌های پر از سیستم‌های فناورانه قدیمی و ازکارافتاده تأمین کرد. این امر به‌ویژه در دنیایی که تقاضای مس از عرضه آن پیشی گرفته است، بسیار ضروری به‌نظر می‌رسد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد تأمین نیازهای مس جهان طی ۱۰ سال آینده چالش‌برانگیز خواهد بود، زیرا بازار طی پنج تا ۱۰ سال آینده با کمبود شدید مواجه خواهد شد و تا سال ۲۰۳۳ یک شکاف مسی ۶.۵ میلیون تنی در سطح جهان وجود خواهد داشت. در حال حاضر تمام ذخایر مسی کم‌عمق و قابل استخراج فعلی جهان استخراج شده‌اند.

احتکار مس در بریتانیا با انبار کردن وسایل برقی منسوخ

افزایش منبع ثانویه مس از طریق بازیافت، مسیر بسیار مهمی به سوی امنیت عرضه بیشتر است و افزایش نسبت مس بازیافتی به ۵۰ درصد نسبت به سطح فعلی، به‌طور بالقوه می‌تواند ۳۰ درصد از تقاضای اضافی مس را در سال‌های پیش رو برآورده کند.

با این حال دولت‌ها باید روی فناوری‌ها و زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کنند تا مطمئن شوند که بازیافت می‌تواند بدون ایجاد اثرات مخرب زیست‌محیطی، اجتماعی و بهداشتی افزایش پیدا کند. بریتانیا در حال حاضر ۲۶ هزار نقطه بازیافت وسایل‌برقی دارد تا بتواند پاسخگوی بخشی از این نیاز باشد.

احتکار مس در بریتانیا با انبار کردن وسایل برقی منسوخ

کد خبر 799054

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.