۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
جشنواره‌ای به وسعت نصف جهان

مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی گفت: ما راجع به داشته‌هایمان کوتاهی کردیم و نتوانستیم تمام چشم‌ها را به آن خیره کنیم؛ پس چقدر خوب است که بتوانیم به بهانه‌های جشنواره‌ها، نگاه‌ها را به اصفهان برگردانیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد صادقی آرمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ظاهر کار جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان خوب اتفاق افتاده است، اظهار کرد: یکی از نقاط قوت امسال جشنواره مجزا شدن اختتامیه فیلم کوتاه است چراکه بعضی‌ها نقدشان بر این بود که وقتی وارد اختتامیه جشنواره می‌شویم فیلم‌های کوتاه خیلی دیده نمی‌شود، در حالی که الان فیلم کوتاه مخاطبان زیادی دارد و راحت می‌توانند در فضاهای مختلف به اشتراک گذاشته شوند، لذا خوب بود که ما جداگانه به این کار نور بتابانیم، ببینیم و یک فضایی را ایجاد کنیم تا رغبت و حمایت بیشتری رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه آثاری که امسال آمده بود نسبت به دورهای گذشته بهتر بود، افزود: شرایط دنیا شرایطی است که باید به آن توجه کنیم و این فرزند زمان خود بودن برای کسی که دارد کار تولید می‌کند مهم است که چقدر مسائل را می‌بینید؟

مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: اگر ما اثری که تولید می‌کنیم نتواند مسئله‌ای را حل کند به نظر می‌رسد که خیلی نتوانسته در جایگاه خود بنشیند یعنی فیلمساز، تهیه کننده و عوامل اجرایی جای خود ننشستیم چراکه ناظر به مسئله کار انجام نمی‌دهم و تنها یک چیزی در ذهنم هست و آن را ایجاد می‌کنیم و در ادامه برایمان اهمیت ندارد که مخاطب آن را ببیند یا نبیند، جشنواره رتبه بیاوریم یا نیاوریم و می‌گویم این دوره هم همانند دوره‌های دیگر می‌گذرد؛ لذا جریانات اخیر دنیا و جامعه اسلامی همچون فضای غزه موضوع مهمی بود.

وی افزود: پوستری که برای غزه آماده و رونمایی شد و کتابی که در اختتامیه نیز رونمایی شد با همین حقوقی است که برای کودک در دنیا موجود است و غیر مستقیم دارد موضوعاتی من‌باب فضای روز را تشریح می‌کند که این اتفاق خوبی بود.

حجت‌الاسلام صادقی آرمان گفت: کودکان و نوجوانان نیازمند الگو، نمونه و خروجی هستند و اصفهان ما مملو از این نوع هنرنمایی در موارد مختلف است و زمانی که نوجوان و حتی فیلم‌سازان بزرگ ما می‌خواهد الگو بگیرد مثال آثار اصفهان را می‌زنیم؛ چراکه هنر چیزی است که باید مفاهیم را تا قرن‌های آینده راهبری کند.

وی اظهار کرد: در اینجا بچه‌ها می‌آیند و فیلم می‌سازند که این نیز یک اثر هنری است؛ اما باید بدانیم چه اگر آن اثر هنری یک ماه، دو ماه، شش ماه و حتی یک سال بخواهد بُرد داشته باشد خیلی اثر هنری ویژه‌ای نیست چراکه به نظر می‌رسد آثار هنری باید چیزی باشد که ۵۰ سال دیگر اگر دوباره نگاهش کردند بگویند عجب چیزی است و اینجا است که می‌توان مثال مساجد اصفهان که از دنیا برای دیدن ظرافت‌های آن می‌آیند را زد چراکه این بناها کهنگی ندارند، هر روز حرف برای گفتن دارند و می‌توانند الگو شود و اتفاقات جدیدتری را روزانه ارائه کنند.

مشاور مدیرعامل و دبیر کارگروه تحول و تعالی بنیاد سینمایی فارابی ادامه داد: به نظرم انتخاب شهری همچون اصفهان در برگزاری این رویداد کار دقیق و عالمانه‌ای بوده است چراکه سوژه، الگو، نمونه و سبک کار اینجا فراوان است.

وی تصریح کرد: ما در دنیا مثل این رویدادها و جشنواره‌ها را می‌بینیم که چقدر اصرار می‌کنند به یک نوعی آن را به کشور خود ببرند چرا که در یک برهه‌ای تمام نگاه‌ها به آن مکان می‌افتد و آورده خوبی خواهد داشت.

حجت‌الاسلام صادقی آرمان افزود: شاید راجع به این داشته‌هایمان کوتاهی کردیم و نتوانستیم تمام چشم‌ها را به آن خیره کنیم؛ پس چقدر خوب است که بتوانیم به بهانه‌هایی مثل جشنواره‌ها، نگاه‌ها را به اصفهان برگردانیم، چراکه ما اصفهان داریم، اصفهانی که اگر یک دوربین در دست بگیریم و ساده در آن قدم بزنیم یک کاری می‌توانیم ببینیم که برای خیلی‌ها جلب توجه می‌کند و از آن استفاده خواهند کرد.

وی گفت: با خوش فکری همکاران ما چندین سال است که این جشنواره در اصفهان اتفاق می‌افتد و این رفت و آمدهایی که شخصیت‌های به نام و مطرح می‌آیند و می‌روند و با اصفهان ارتباط می‌گیرد و کارگاه‌ها و… برگزار می‌کنند و معمولاً در آن بچه‌های اصفهانی شرکت می‌کنند، خود این‌ها آورده‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی دارد و می‌توان گفت که این شهر میزبانی‌های شایسته‌ای برای برگزاری چنین رویدادهای بین‌الملل دارد.

کد خبر 799036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.