بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

استادیوم ملی فوتبال نروژ از ژوئن ۲۰۲۴ دارای بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان است که تاکنون کارایی چندبرابری نسبت به انواع سنتی و زاویه‌دار پنل‌های خورشیدی از خود نشان داده است‌.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، تبدیل مکان‌های عمومی به تولیدکنندگان انرژی به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش است. همان‌طور که شهرها به دنبال کاهش ردپای کربن خود هستند، تقاضا برای راه‌حل‌های انرژی خورشیدی کارآمدتر با صرفه‌جویی بیشتر در فضا، فراتر از مکان‌های عمومی در حال افزایش است.

پنل‌های خورشیدی عمودی راه‌حل جدیدی برای مناطق شمالی هستند و ۲۰ درصد بیشتر از پنل‌های سنتی انرژی تولید می‌کنند. استادیوم ملی فوتبال نروژ واقع در اسلو، از ژوئن ۲۰۲۴ به چنین پنل‌هایی مجهز است که آن را در خط مقدم نوآوری انرژی‌های تجدیدپذیر کشور قرار داده است.

بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

۱۲۴۲ پنل خورشیدی در سراسر پشت‌بام این استادیوم نصب شده‌اند. این پنل‌ها به‌صورت سنتی تخت نیستند، بلکه پنل‌های خورشیدی مربع‌شکل کوچکی با ویژگی‌های کلیدی هستند که آن‌ها را از پنل‌های موجود در ساختمان‌های دیگر متمایز می‌کند؛ پنل‌های این استادیوم دووجهی هستند، به این معنی که دو طرف فعال دارند و به‌صورت عمودی نصب می‌شوند. پنل‌ها در نگاه اول شکننده به نظر می‌رسند، اما تاکنون کارایی بالایی در تولید انرژی خورشیدی از خود نشان داده‌اند.

بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

استادیوم یادشده پیرو هدف بلندپروازانه تولید حداقل ۲۵۰ هزار کیلووات ساعت برق در سال است که انرژی مورد نیاز برای تأمین انرژی ۷۱ خانوار برای یک سال کامل محسوب می‌شود. این ماژول‌های خورشیدی عمودی دووجهی تنها راه‌حل برای دستیابی به چنین هدفی به‌ویژه در مناطق سردتر و کمتر آفتابی شمالی به‌شمار می‌روند، بنابراین مقامات نروژ تأکید کردند در صورت موفقیت سطح فعلی در تأمین این میزان برق، ابعاد مزرعه خورشیدی سقفی استادیوم را گسترش خواهند داد.

پنل‌های این استادیوم به‌طور مستقیم رو به خورشید هستند و جهت آن‌ها از شمال به جنوب تنظیم شده است تا بیشترین دریافتی ممکن نور خورشید را در زمان اوج مصرف در اوایل بعدازظهر داشته باشد. این‌گونه جهت‌گیری موجب می‌شود در زمستان که قیمت برق بالاتر است، انرژی بیشتری توسط پنل‌های یادشده تولید شود.

مزایای پنل‌های عمومی دووجهی در برابر انواع سنتی

پنل‌های خورشیدی به‌طور معمول برای هم‌سویی با عرض جغرافیایی که ساختمان‌ها در آن قرار دارند، به‌صورت زاویه‌دار نصب می‌شوند. با این حال مطالعات اخیر نشان می‌دهد که پنل‌های فتوولتائیک عمودی دووجهی (PV) به لحاظ تولید انرژی از مدل‌های سنتی بهتر عمل می‌کنند، چراکه پنل‌های خورشیدی زاویه‌دار سنتی هنگام تابش شدید آفتاب بیش از حد گرم می‌شوند، حال آنکه دمای عملیاتی پایین‌تر با افزایش عملکرد همراه است.

بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

پنل‌های فتوولتائیک به ازای هر دو تا سه درجه سانتی‌گراد گرم شدن حدود یک درصد کارایی خود را از دست می‌دهند و سیستم‌های زاویه‌دار می‌توانند تا ۵۰ درجه گرم شوند، اما پنل‌های سیستم‌های فتوولتائیک میدان باز ۲۵ تا ۳۰ درجه گرم‌تر از هوای محیط می‌شود.

پنل‌های خورشیدی عمودی می‌توانند تا ۲۰ درصد انرژی بیشتری تولید کنند. این امر به‌ویژه در آب‌وهوای سخت و تاریک زمستانی ارزشمند است که به حداکثر رساندن تولید انرژی در روزهای کوتاه بسیار مهم است.

پنل‌های فتوولتائیک عمودی همچنین از اثر سپیدایی یا آلبدو albedo بهره می‌برند، به این صورت که نشستن برف بین ردیف‌های آن‌ها، نور خورشید را در پنل‌ها منعکس می‌کند و بازده انرژی را افزایش می‌دهد. در مقابل پنل‌های افقی یا کج‌شده پس از طوفان‌های برف در مناطق شمالی یا طوفان‌های شن در آب‌وهوای جنوبی نیاز به تعمیرات و تمیز کردن دارند، زیرا هر دو می‌توانند تولید انرژی را برای چندین روز مختل کنند.

بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

این پنل‌ها همچنین می‌توانند با بام‌های سبز ترکیب شوند، که این امر به شهرها کمک می‌کند تا کربن‌دی‌اکسید را جذب کنند و با محیط زیست سازگارتر شوند، حال آنکه این ویژگی در با پنل‌های زاویه‌دار امکان‌پذیر نیست.

پنل‌های فتوولتائیک عمودی همچنین می‌توانند به‌عنوان موانع صوتی در امتداد بزرگراه‌ها یا در مزارع عمل کنند. اندازه و ساختار آن‌ها امکان دسترسی کافی به محصولات بین ردیف‌ها را می‌دهد، سایه بین ردیف‌ها را کاهش کم می‌کند و باران کمتری را در مقایسه با سیستم‌های شیب‌دار معمولی مهار می‌کند. علاوه بر این می‌توان از آن‌ها به‌عنوان حصار یا دیوارهای جدا کننده بهره گرفت و از مزایای آن‌ها نهایت بهره را برد.

بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

پنل‌های خورشیدی عمودی یک فناوری نوظهور است که احتمالاً نقش مهمی در گذار به انرژی پاک ایفا می‌کند. ادغام این فناوری با سیستم‌های تولید برق، برای اصلاح نوسانات قیمت انرژی و فراهم آوردن امنیت انرژی بیشتر بسیار مفید است و نشان می‌دهد دوران تأسیسات قدیمی خورشیدی رو به پایان است.

کد خبر 798972

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.