چهارمین روز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روایت خبرنگاران نوجوان

خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روایتگری از چهارمین روز جشنواره پرداختند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی‌از فیلم‌های این دوره‌از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان باغ کیانوش است که کارگردان فیلم باغ کیانوش معتقد است با وجود اینکه فیلم اقتباسی از کتابی با همین عنوان است ولی با تلفیقی از اقتباس و تخیل، داستان این فیلم شکل گرفته و به پیش رفته است.

این اثر سینمایی که به شکل ویژه‌ای مورد توجه خبرنگاران نوجوان جشنواره قرار گرفت، شانس قابل توجهی برای دریافت یک یا چند پروانه در سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان دارد.

رضا کشاورز در نشست خبری این اثر در پاسخ به خبرنگار نوجوان این جشنواره اظهار کرد: اگرچه این فیلم بلند داستانی، اقتباسی از کتاب باغ کیانوش است ولی فقط قسمتی از آن کتاب سرچشمه اصلی ایده و منبع الهام کارگردان بوده است؛ به دلیل اینکه این داستان ظرفیت بالایی برای پرورش و به اصطلاح بال و پر دادن داشت.

وی افزود: به همین دلیل است که نمی‌توان با قطعیت بیان کرد که متن فیلمنامه با متن کتاب تطابق مطلق داشته است.

پنجمین روز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روایت خبرنگاران نوجوان

کشاورز اشاره کرد: زمانی که در نوشتن فیلمنامه و ایده‌های اجرایی برای فیلم با مشکل مواجه می‌شدیم، به کتاب و داستان آن رجوع می‌کردیم، اما تخیل نویسنده و عوامل اجرایی در این فیلمنامه دخیل بوده است.

مادر قهرمان، از نیازهای فیلم کودک و نوجوان است

کیانوش دالوند، کارگردان پویانمایی داستانی شنگول و منگول نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار نوجوان جشنواره ۳۶ در رابطه با تاکید بر اهمیت روایت صحیح یک فیلم اظهار کرد: بر مبنای روایت است که برداشتی از قصه یک فیلم می‌شود؛ اگر شما از یک فیلم خوشتان آمده یعنی کارگردان راه را درست رفته و روایت صحیحی ایجاد شده است. یک فیلم داستانی تنها بر مضمون مبتنی نیست و تمام عوامل فنی، فیلمنامه و … دست به دست هم می‌دهند تا قصه به درستی روایت شود.

وی افزود: قهرمان زن جذاب است چراکه نیاز جامعه امروز است؛ خانواده منسجم نیاز جامعه جهانی امروز ماست، وقتی که مادر پشتیبان باشد و پدر همراه و در صحنه حاضر باشد ایجاد کردن قهرمان‌ها و قصه‌ها دیگر کار سختی نیست؛ در این قصه هم حضور مادرقهرمان که به فکر خانواده خود و کل افراد پیرامونش بود برای ژانر کودک حیاتی و امیدبخش به حساب می‌آمد.

پنجمین روز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روایت خبرنگاران نوجوان

کارگردان پویانمایی داستانی شنگول و منگول با بیان اینکه این پویانمایی از داستان اصلی شنگول و منگول فاصله‌ی زیادی داشت، تصریح کرد: اقتباس سطوح مختلفی دارد نیازی نیست که حتماً داستان اصلی پیش برود؛ گاهی اوقات حضور یک نام و یاد کردنش برای اقتباسی که به گذشته ایران پایبند باشد کافی است و می‌تواند مؤثر واقع شود؛ نباید در تاریخ متوقف بشویم گاهی اوقات نیاز است که بروز شویم، داستان‌های فرهنگ قدیم ما باید به شکلی بیان شود که کودکان جذب آن شوند. این کاری است که کارگردان کودک و نوجوان باید انجام دهد؛ دغدغه من به عنوان یک کارگردان این است که با حسی که خودم از داستان می‌گیرم با بیننده‌ام ارتباط بگیرم.

دالوند افزود: پویانمایی شنگول و منگول با حدود ۲۲۰ نفر عوامل و طی پنج سال ساخته شده است؛ البته اگر دوبله‌های چینی، عربی، انگلیسی و فارسی را هم در نظر بگیریم به آمار ۳۵۰ نفر نیز می‌رسد؛ شایان ذکر است که این پویانمایی همانطور که در فارسی گویش‌های مختلف را ترویج می‌کرد در زبان‌های دیگر نیز چندین و چند گویش و سبک مختلف به کار رفته تا نشان بدهیم این فیلم متعلق به یک مکان نیست.

اکران فیلم «هرچی تو بگی» در چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان

چهارمین روز برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان با حضور عوامل و دست‌اندرکاران فیلم سینمایی «هرچی تو بگی؟» در سالن گیشه هفت سینمای ساحل ادامه یافت؛ در جریان برگزاری نشست خبری این فیلم، مرتضی آتش زمزم کارگردان و تهیه کننده سینما در مصاحبه‌ای با خبرنگار نوجوان جشنواره اظهار کرد: هدفم از ساخت و تولید این فیلم دغدغه شخصی در مورد شهر اصفهان، مردم اصفهان و خشکسالی زاینده رود بوده و احساس وظیفه کردم تا این مسأله مهم را به صورت فیلم در حوزه کودک و نوجوان بیان کنم.

هر نقش یک نماد از شهر اصفهان

وی در خصوص روند فیلم افزود: پدربزرگ در این فیلم نماد شهر اصفهان بوده و فرزندانش نماد افرادی هستند که در اصفهان زندگی می‌کنند و قدر این شهر را نمی‌دانند همچنین نماد نوه‌ها در این فیلم نماد آیندگان می‌باشد که مطالبه‌گر هستند و شهر سالمی می‌خواهند و دوست ندارند که زاینده رود اصفهان خشک باشد و شهر اصفهان دچار فرو نشست شود.

نسل جدید، نسلی جلو تر از نسل‌های قبل

کارگردان فیلم هر چی تو بگی در مورد نسل جدید کودکان افزود: نسل جدید از نظر بنده به دو بخش تقسیم می‌شود، ابتدا قسمتی که از هم رده‌ها و هم سن‌های خود عقب‌ترند و تلاشی برای آینده خود نمی‌کنند و قسمتی که حتی از نسل‌های قبل بسیار جلو تر و بروزتر هستند. امیدوار هستم که قسمت دوم بسیار باشند چون خودم هم دوست دارم فرزندانم از من که پدرشان هستم جلو تر باشند و برای نسل‌های آینده هم این آرزو را دارم که از نسل قبل تر خود جلو تر باشند و آینده ساز کشور باشند

پنجمین روز از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به روایت خبرنگاران نوجوان

آتش زمزم در خصوص جشنواره فیلم کودک و نوجوان بیان کرد: چنین جشنواره‌هایی برای کودکان و نوجوانان علاقه مند، بسیار زمینه ساز می‌باشد ولی برای تکامل کودکان کافی نیست و باید برای بچه‌های علاقه مند به سینما برنامه‌های بلند مدت در نظر گرفته شود تا توانمندی‌های بچه‌ها در این حوزه به شکوفایی برسد.

ساخت فیلم‌های بیشتر در حوزه کودک و نوجوان

آتش زمزم در پایان سخن خود افزود: اگر ایده و موضوع مناسب پیدا شود قطعاً فیلم‌های دیگر در حوزه کودک و نوجوان خواهم ساخت.

خبرنگاران نوجوان: نرگس فرهادی، آتریا علیرضایی و محمدحسین بیگ‌زاده

کد خبر 798846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.