روز جهانی پست World Post Day + شعار ۲۰۲۴ و بهترین ارائه‌دهنده خدمات پستی در جهان

روز جهانی پست World Post Day هر سال در نهم اکتبر (هجدهم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و شعار تعیین‌شده برای آن در سال جاری «۱۵۰ سال برقراری ارتباط و توانمندسازی مردم در سراسر کشورها» تعیین شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نهم اکتبر هر سال، روز جهانی پست World Post Day است. خدمات پست از زمان‌های قدیم وجود داشته است و حتی اگر بشر بتواند با لمس تنها یک گزینه با عنوان ارسال، با دیگران ارتباط برقرار کند، باز هم نمی‌توان اهمیت خدمات پستی محلی یا هیجان دریافت یک بسته پستی را انکار کرد. ارسال نامه یکی از نمادین‌ترین اقدامات بشر برای نشان دادن اهمیت به یک فرد است.

روز جهانی پست یادآور سالگرد تأسیس اتحادیه جهانی پست در سال ۱۸۷۴ و انقلاب جهانی ارتباطات است که از این زمان آغاز شد و تابه‌امروز ادامه دارد.

تاریخ روز جهانی پست ۱۴۰۳

روز جهانی پست هر سال در نهم اکتبر مصادف با هجدهم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی پست World Post Day + شعار ۲۰۲۴ و بهترین ارائه‌دهنده خدمات پستی در جهان

تاریخچه روز جهانی پست

خاستگاه آنچه امروز به‌عنوان خدمات پستی شناخته می‌شود، به مصر باستان در حدود ۲۵۰۰ سال قبل از میلاد بازمی‌گردد. قابل‌توجه اینکه قدیمی‌ترین سرویس پستی رسمی و سازمان‌یافته در جهان، ۵۵۰ سال قبل از میلاد در ایران باستان و به دستور کوروش به‌وجود آمد، اما قدیمی‌ترین نامه پستی ارسال‌شده متعلق به مصر است. تمدن‌های مختلف از یک سرویس پیک برای ارسال نامه‌ها، پیام‌ها، اخبار و بسته‌های خود در سراسر امپراتوری‌هایی با هزاران مایل وسعت استفاده می‌کردند و این اقدام الهام‌بخش ایده مدرن پستچی بود.

نخستین تمبر پستی جهان در سال ۱۸۴۰ توسط سر رولند هیل انگلیسی معرفی و اتحادیه جهانی پست در نهم اکتبر ۱۸۷۴ به‌عنوان ابزاری برای همکاری و تنظیم خدمات پستی در میان کشورهای عضو تأسیس شد. این اتحادیه در برن، پایتخت سوئیس قرار دارد و از نامه‌های شخصی و اسناد طبقه‌بندی‌شده گرفته تا تجارت الکترونیک و بسته‌های خرید آنلاین را مدیریت می‌کند.

اتحادیه جهانی پست امروزه این امکان را فراهم می‌آورد که نامه‌ها و بسته‌های پستی آزادانه در هر نقطه‌ای از جهان جریان پیدا کنند. روز جهانی پست نیز در سال ۱۹۶۹ در کنگره جهانی پست توکیو معرفی شد. هر سال ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه یادشده این روز را در نهم اکتبر گرامی می‌دارند تا اهمیت پست جهانی و کمک‌های اتحادیه جهانی پست به جامعه و اقتصاد جهانی را برجسته‌سازی کنند. کشورها در این روز نمایشگاه‌های ویژه تمبر برگزار و طرح‌های پستی جدید را ارائه می‌کنند.

شعار روز جهانی پست ۲۰۲۴

شعار روز جهانی پست ۲۰۲۴ در صدوپنجاهمین سالگرد تأسیس اتحادیه جهانی پست، «۱۵۰ سال برقراری ارتباط و توانمندسازی مردم در سراسر کشورها» تعیین شده است.

روز جهانی پست World Post Day + شعار ۲۰۲۴ و بهترین ارائه‌دهنده خدمات پستی در جهان

رتبه‌بندی کشورهای جهان با بهترین عملکرد در خدمات پستی

طبق آمار سال ۲۰۲۳، پست سوئیس عملکردی عالی را در مقایسه با سایر کشورها از نظر توسعه خدمات پستی نشان داد. اتریش و آلمان پس از آن جایگاه‌های دوم و سوم رتبه‌بندی جهانی بهترین خدمات پستی را به خود اختصاص دادند.

دیگر کشورهای این لیست به ترتیب عبارتند از ژاپن، فرانسه، آمریکا، انگلستان، هلند، کانادا، چین، سنگاپور، استونی، ایتالیا، بلژیک، بلاروس و اسلوونی.

روز جهانی پست World Post Day + شعار ۲۰۲۴ و بهترین ارائه‌دهنده خدمات پستی در جهان

کد خبر 798655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.