به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بهنظر میرسد یک ایده پیشگامانه و بلندپروازانه با بزرگراههایی در سراسر جهان که علاوه بر پشتیبانی از حملونقل، مقادیر زیادی انرژی پاک را نیز تولید میکنند، در حال عملی شدن است.
جدیدترین مطالعات انجامشده در این زمینه نشان میدهد که پوشاندن بزرگراههای اصلی جهان با پنلهای خورشیدی میتواند بیش از ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز جهانی را تأمین کند. این امر هرچند هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، نحوه تأمین نیروی موردنیاز سیاره زمین را متحول خواهد کرد.
بزرگراههای خورشیدی؛ پیشرفتی در انرژی و ایمنی جهانی
محققان پیشنهادی مبنی بر نصب پنلهای خورشیدی به طول ۳.۲ میلیون کیلومتر در بزرگراههای بینالمللی جهان را ارائه دادهاند. این پنلها با توان ۲۵۰ وات، به احتمال زیاد میتوانند سالانه ۱۷ هزار و ۵۷۸ تراوات برق در ساعت تولید کنند که چهار برابر بیشتر از تولید سالانه انرژی در سراسر ایالات متحده آمریکا است. تحقیقات تأکید دارند که این مقدار زیاد الکتریسیته میتواند ۶۰ درصد از مصرف جهانی انرژی معادل مقدار سال ۲۰۲۳ را برآورده کند، با این حال تأثیر آن فراتر از تولید صرف برق است.
مطالعه یادشده ارزیابی کرده است که اجرای این بزرگراههای خورشیدی همچنین انتشار کربندیاکسید بینالمللی را تا ۲۸.۷۸ درصد کاهش میدهد و گامی مهم برای جلوگیری از تغییرات آبوهوایی محسوب میشود. علاوه بر این، چنین ابتکاری با کاهش ۱۱ درصدی تصادفات جادهای به دلیل ایجاد فضای دید اضافی و وجود زیرساختهای بهبودیافته همراه است که بهواسطه سقف خورشیدی فراهم میشود. به همین دلیل این انقلاب انرژی مزایای حفاظتی، مالی و ایمنی را در سطح بینالمللی فراهم میکند.
چالشهای بزرگراه خورشیدی
محققان معتقدند تغییرپذیری شرایط آبوهوایی و هزینههای نگهداری از پنلهای خورشیدی یادشده میتواند سرعت پیشرفت چنین پروژهای را کند. بنابراین هرچند ایده بزرگراههای خورشیدی وسوسهانگیز است، مشکلاتی فراوانی را به همراه دارد. ساخت چنین شبکه خورشیدی وسیعی نیاز به تأمین مالی گسترده و هزینههای تعمیر و نگهداری چشمگیری دارد و وضعیتهای گوناگون آبوهوایی در نقاط مختلف جهان کارایی پنلها را دچار اختلال میکند.
از سوی دیگر ظرفیت انرژی خورشیدی در مناطقی همچون شرق چین، غرب اروپا و سواحل شرقی آمریکا بهطور قابلتوجهی بیشتر از مناطقی است که نور خورشید کمتری دارند. علاوه بر این، تضمین اثربخشی بهینه پنلها نیازمند تعمیر و نگهداری مداوم است، بهویژه که تغییرات جغرافیایی نور خورشید در مناطق مختلف، مشکلات این ابتکار را تشدید میکند.
با این وجود برنامههای آزمایشی که اکنون در کشورهایی از جمله ایالات متحده آمریکا، چین و آلمان در دست انجام است، پتانسیلهای بالقوهای را به نمایش میگذارد که نشاندهنده عملی بودن این مفهوم آیندهنگر است و استفاده از بزرگراهها بهعنوان مزارع خورشیدی جهانی میتواند بیش از ۵۰ درصد از انرژی جهانی موردنیاز را تولید کند. بنابراین با استفاده از زیرساختهای زمینی فعلی از جمله جادهها در کنار بزرگراهها، میتوان تولید انرژی خورشیدی را تقویت کرد.
این پروژه نهتنها یک پیشنهاد علمی مطمئن است، بلکه گامی اساسی به سوی آیندهای پایدارتر و حفاظتشده محسوب میشود، زیرا چنین تأسیسات فتوولتائیک وسیعی میتواند بار زیاد تحمیلشده بر سیستمهای انرژی سراسر جهان از بین ببرد.
با پیشرفت نوآوریهای تکنولوژیکی امروزی و آتی، اجرای این پروژه با قطعیت بیشتری همراه است و هرچند همچنان چالشهایی بر سر راه آن وجود دارد، ایده بزرگراههای خورشیدی نشاندهنده یک گذار اساسی و امیدوارکننده در نحوه تولید انرژی است. احتمال تولید مقادیر عظیم الکتریسیته در عین کاهش انتشار کربن و تصادفات جادهای، این اقدام را تبدیل به انقلابی میکند که ارزش مطالعه بیشتری دارد، بهویژه که بزرگراههای خورشیدی ممکن است نقش مهمی در سفر بشر به سمت آیندهای زیستمحیطی با انرژی پاک ایفا کنند.
نظر شما