کالای ایرانی در شرایط تحریم، توانسته در بازارهای خارجی راه پیدا کند

نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: کالای ایرانی در شرایط تحریم، توانسته در بازارهای خارجی راه پیدا کند، اما بعضی قوانین خلق‌الساعه و یک شبه در داخل کشور به بهانه‌هایی همچون تنظیم بازار داخلی موجب می‌شود که ما بازارهایی که به‌سختی از آن خود کردیم را از دست بدهیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سیدجواد حسینی‌کیا با اشاره به نقش صادرات در اشتغال‌زایی اظهار کرد: کشوری در صادرات موفق خواهد بود که برای توسعه آن برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کند در سال‌های اخیر ما نیز تلاش کردیم زنجیره‌های تولید تا صادرات را تکمیل و از خام‌فروشی فاصله بگیریم.

وی با بیان اینکه معافیت‌های مالیاتی از ابتدای زنجیره تولید حذف و به انتهای آن منتقل شدند، افزود: حذف معافیت‌های مالیاتی از ابتدای زنجیره تولید همچون ارزآوری بیشتر است؛ همین رویکرد در حوزه سنگ آهن نیز اعمال شد، همچنین رشد تولید ناخالص ملی (GDP) با افزایش صادرات غیرنفتی محقق می‌شود از این‌رو چاره‌ای جز برنامه‌ریزی و تسهیل فرایند صادرات غیرنفتی نداریم.

نایب‌رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تولید کالاهای ارزان‌قیمت، رقابت‌پذیر و صادرات محور تصریح کرد: تولیدات صادرات محور با سهولت بیشتری راه خود را در بازارهای بین‌المللی پیدا خواهد کرد.

حسینی‌کیا تصاحب بازارهای جدید را مترداف با تضمین تولید دانست و افزود: تضمین تولید به معنی ایجاد اشتغال و سودآوری است، همچنین گرفتن سهم از بازارهای نوظهور به معنی تثبیت در بازارهایی است که رقبا در قیمت و کیفیت از ما جا مانده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در سال‌های اخیر از صادرات غافل نشدیم، تصریح کرد: به نظر می‌رسد بخشی از منابع بانکی به‌درستی و در زمان مقرر به سمت تولید و اشتغال هدایت نشدند، این در حالی است که مطابق با برنامه ششم توسعه باید ۴۰ درصد منابع مالی کشور به این بخش‌ها سرازیر می‌شد؛ علاوه‌بر این برای انتقال معافیت‌های مالیاتی از ابتدای زنجیره به انتهای آن نیز در بخش صنایع و معادن دیر اقدام کردیم.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کالای ایرانی در شرایط تحریم، توانسته در بازارهای خارجی راه پیدا کند، اما بعضی قوانین خلق‌الساعه و یک شبه در داخل کشور به بهانه‌هایی چون تنظیم بازار داخلی موجب می‌شود که ما بازارهایی که به‌سختی از آن خود کردیم را از دست بدهیم این همان نقطه‌ای است که من از آن به‌عنوان خود تحریمی یاد می‌کنم و باید برای تنظیم بازار داخلی غیرممنوعیت صادرات باید راه‌های دیگری در نظر بگیریم.

حسینی‌کیا در پایان با برشمردن سیاست‌های کلان در زمینه توسعه صادرات، گفت: تکمیل زنجیره‌ها از ابتدای فرایند تولید تا توزیع و صادرات، انتقال معافیت‌های مالیاتی به انتهای زنجیره، تسهیل فرایند صادرات در حوزه قوانین و مقررات و مسائل گمرکی از جمله مواردی است که باید باهدف توسعه صادرات به آن‌ها توجه شود، درنهایت باید مشوق‌های صادراتی نیز برای صادرکنندگان موفق در نظر گرفته شود تا انگیزه آن‌ها برای ادامه مسیر دوچندان شود.

کد خبر 798627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.