به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، ترافیک به عنوان یکی از معضلات کشوری و حتی جهانی، روز به روز گسترش پیدا میکند؛ اگر یک دهه قبل تنها در چند کلانشهر شاهد ترافیکهای سنگین بودیم، اینک در کمتر شهری میتوان بدون گیر افتادن در دام ترافیک در شهر تردد کرد.
بجنورد به عنوان مرکز خراسان شمالی نیز از این قائده مستثنی نیست و هر روز گرههای ترافیکی بیشتری در شهر دیده میشود، تا چند سال قبل تنها در میادین شهید، کارگر و چهارراه مخابرات و امیریه شاهد ترافیک بودیم، اما امروز عبور از خیابانهای اطراف آنها نیز بدون معطلی در ترافیک امکانپذیر نیست.
شهرداری بجنورد طی سال جاری، پروژه حذف دو میدان و تبدیل آن به چهارراه را با هدف کاهش ترافیک نقاطی از شهر در دستور کار داشت و میادین فردوسی و دفاع مقدس حذف شد، هرچند میتوان اثرات کاهش ترافیک در این مناطق را با اجرای این دو پروژه مشاهده کرد، اما همچنان مشکلات به قوت خود باقی است.
پایان مطالعات پروژه تقاطع غیرهمسطح میدان خرمشهر
یکی دیگر از گرههای ترافیکی شهر بجنورد، میدان خرمشهر است که در ساعاتی با مشکلات ترافیکی شدیدی روبهرو میشود؛ شهرداری بجنورد مدتی قبل در این میدان از چراغ راهنما استفاده کرد و هرچند نمیتوان از اثر این اقدام چشمپوشی کرد اما مشخص است که این موضوع حل شده نیست، البته شورای شهر بجنورد پروژه ایجاد تقاطع غیرهمسطح در میدان خرمشهر را به تصویب رسانده که هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
در همین رابطه با سوال خبرنگار ایمنا در صحن علنی شورای شهر، اعضای شورای شهر پاسخگو بودند؛ علی اربابی، رئیس کمیسیون عمرانی شورای شهر بجنورد در پاسخ اظهار کرد: ترافیک یک موضوع مداوم و بلندمدت است و نمیتوان با اقدامات آنی و یک شبه مشکلات را حل کرد.
وی با تاکید بر اینکه طی سالیان گذشته اقدام خاصی در حوزه ترافیک شهری بجنورد رخ نداده است، ادامه داد: با عزم شورای شهر ششم وضعیت اندکی بهتر شده است.
رئیس کمیسیون عمرانی شورای اسلامی شهر بجنورد تصریح کرد: بازگشایی مدارس بهویژه در ماه اول بر شدت ترافیک میافزاید، اما راهکارهایی برای کاهش ترافیک نسبت به سنوات گذشته داشتیم.
اربابی طرح ایجاد تقاطع در میدان خرمشهر را یکی از مهمترین پروژههای شهری دانست و عنوان کرد: مطالعات این پروژه انجام شده است و برخی مدیران استانی با این پروژه مخالف بودند؛ بنابراین کار گام به گام آغاز شد و نخستین اقدام چراغدار کردن میدان بود که اثر خاصی بر ترافیک نداشته است.
وی ادامه داد: عبور مسافران، ساختمانهای مسکن ملی و ورودی شهرک فرهنگیان باعث افزایش ترافیک میدان شده است که یکی از معضلات مهم ترافیک سطح شهر محسوب میشود.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد تاکید کرد: تأمین مالی تقاطع از طریق اوراق مشارکت و اعتبارات داخلی با ۲۷۰ میلیارد تومان اعتبار لحاظ شده است.
عضو شورای شهر بجنورد اضافه کرد: مطالعات پروژه انجام شده و به ۱۲ راهکار اساسی رسیدیم که ایجاد زیرگذر بهترین آن بوده اما همچنان اقدامات کارشناسی ادامه دارد.
وی در انتها گفت: پیشبینی میکنیم این پروژه در دوران شورای شهر ششم آغاز شود و تا دو سال به بهرهبرداری برسد.
حل مشکلات ترافیکی نیازمند اقدامات بین سازمانی است
سیدمحسن موسوی، عضو شورای اسلامی شهر بجنورد کارشناس ارشد طراحی و برنامهریزی شهری و مدرس دانشگاههای خراسان شمالی در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: حل مشکلات ترافیکی در گام نخست نیازمند همگرایی بین سازمانی است و استانداری خراسان شمالی باید به صورت جدیتر برای این موضوع اقدام کند، اما تاکنون عملکرد کافی و لازم برای تسریع پروژههای مختلف نداشته است.
وی عنوان کرد: تعادلی میان انسانمحوری و خودرومحوری در مدیریت ترافیک بجنورد دیده نمیشود که تعادل شهری را بر هم میزند؛ دو پروژه اکنون با موضوع پیادهمداری آماده است اما تاکنون اقدام خاصی در این حوزه صورت نگرفته است.
عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به بازنگری طرح جامع ترافیک شهری بجنورد، اضافه کرد: بدون انتقال ترافیک درون شهر به رینگهای حاشیه، مشکلات رفع نخواهد شد.
موسوی با اشاره به بعضی برنامههای در دست اجرا، تصریح کرد: بازگشایی محور ۴۲ متری شهدای امامیفر مورد توجه شورای شهر و شهرداری قرار گرفته است، همچنین ایجاد تقاطع غیرهمسطح در میدان خرمشهر به عنوان یک پروژه شاخص تعریف شد که شورای شهر بر آغاز طرح در سال جاری اصرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: تقاطع دانشگاه آزاد به سمت بلوار شهید رجایی و امتداد محور به سمت جاده فرهنگیان نیازمند توجه است.
ترافیک با افزایش خیابان و احداث پارکینگ حل نمیشود
سیدمحمدعلی کشمیری، شهردار بجنورد اظهار کرد: ترافیک همانند یک جوی آب است که تعدادی خودرو به صورت سیال در معبری در حال رفت و آمد هستند؛ در این شرایط اگر تناسبی بین معبر و حجم عبوری خودرو وجود نداشته باشد، ترافیکهای سطوح مختلف از جمله روان، سنگین و متوقف رخ میدهد.
وی افزود: امروز تمام شهرهای ایران و دنیا درگیر ترافیک هستند، اما سخنانی که به عنوان راهکار حل آن مطرح میشود، دقیق و کارشناسی نیست، به عنوان مثال کسی در ماجرای ترافیک به ضریب مالکیت و افزایش تعداد خودرو توجهی ندارد.
شهردار بجنورد با اشاره به اینکه خیابانهای هسته مرکزی شهر بجنورد مربوط به هفت دهه قبل است، ادامه داد: هفتاد سال قبل یک خودرو در خیابان رفت و آمد نداشت، اما اکنون ضریب مالکیت خودرو بسیار فراتر رفته است.
کشمیری تاکید کرد: طبق علم روز، مشکل ترافیک با افزایش سطح مقطع خیابان، ایجاد پارکینگ و افزایش اتوبان حل شدنی نیست، البته ممکن است به صورت موقت اثراتی داشته باشد اما ترافیک هیچگاه سبک نخواهد شد.
وی با تاکید بر اینکه کاهش سفر تنها راه کاهش ترافیک است، افزود: باید اقداماتی انجام دهیم تا شهروند سفر درونشهری نداشته باشد و تغییر شرایط سفر اشتباه است؛ اگر امروز در چهار راه مخابرات پارکینگ طبقاتی احداث شود، خود این محل مقصدی جدید برای سفر خواهد بود و ترافیک را بسیار بیشتر میکند.
شهردار بجنورد افزایش اتوبان و راهها را عاملی برای افزایش میل به سفر دانست که امروزه در دنیا منسوخ شده است و گفت: سالها قبل برای رفتن از شرق به غرب تهران تنها از وسایل حملونقل عمومی استفاده میشد، اما امروزه آنقدر اتوبان احداث شده که میل به سفر با وسیله شخصی افزایش یافته است.
کشمیری به راهکارهایی برای کاهش ترافیک اشاره و اضافه کرد: رونق دولت الکترونیک و افزایش حملونقل عمومی تنها راهکارهای حل بنیادی ترافیک است.
وی ادامه داد: اقداماتی همچون حذف دو میدان و ایجاد زیرگذر در خرمشهر، تنها روان کننده ترافیک خواهد بود که در دست اجرا است.
به گزارش ایمنا، جدای مشکلات زیرساختی، نباید از موضوع فرهنگی ترافیک چشمپوشی کرد، مسئلهای که اگر اهمیتش بیشتر از زیرساختها نباشد، کمتر نیست. استفاده نکردن از وسایل حملونقل عمومی و استفاده حداقلی از وسایلی همچون دوچرخه برای رسیدن به مقصد توسط شهروندان، توجه نداشتن و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی و تک سرنشینی از جمله مواردی است که باید در تحلیلهای ترافیکی مورد توجه جدی کارشناسان قرار گیرد.
حل معضل ترافیک به طور کلی نیازمند ارائه راهکارهای سیستمی است تا بتوان این معضل را در گذر زمان حل کرد؛ فرهنگسازی برای استفاده از حملونقل عمومی، کاهش سفرهای بین منطقهای در کنار اجرای طرحهای ترافیکی و حملونقلی به کاهش ترافیک شهرها در گذر زمان کمک میکند.
نظر شما