سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به سی‌وششمین سال حیات خود رسیده که به‌عنوان یکی از رویدادهای فرهنگی مهم در ایران، هر ساله با هدف ترویج هنر سینما و ارتقا فرهنگ کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در حالی به سی‌وششمین سال حیات خود رسیده که به‌عنوان یکی از رویدادهای فرهنگی مهم در ایران، هر ساله با هدف ترویج هنر سینما و ارتقا فرهنگ کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود؛ این جشنواره نه تنها به نمایش آثار سینمایی می‌پردازد، بلکه به‌عنوان یک بستر آموزشی و تربیتی برای جوانان عمل می‌کند.

در این راستا، مجید زین‌العابدین، دبیر این دوره از جشنواره، نقش کلیدی در شکل‌گیری برنامه‌ها و اهداف آن دارد؛ زین‌العابدین با تجارب گسترده‌ای که در حوزه سینما و فرهنگ دارد، تلاش می‌کند تا جشنواره‌ای را برگزار کند که همزمان با سرگرمی، آموزنده و تأثیرگذار باشد، بر این اساس او بر اهمیت عدالت فرهنگی تأکید دارد و معتقد است که سینما باید به‌عنوان یک ابزار آموزشی برای همه اقشار جامعه در دسترس باشد و این رویکرد، نشان‌دهنده تعهد او به ترویج فرهنگ سینما در میان کودکان و نوجوانان است.

سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

در شرایطی که جامعه با چالش‌های مختلف اجتماعی و فرهنگی مواجه است، جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان فرصتی مناسب برای ایجاد فضایی خلاقانه و آموزشی فراهم می‌آورد و بر این اساس متولیان جشنواره با برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند، سعی دارند تا توجه بیشتری به مناطق کم‌برخوردار جلب کنند و امکان دسترسی به هنر سینما را برای همه فراهم سازند؛ از سوی دیگر، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تعامل با خانواده‌ها نیز از جمله اهداف مهم این جشنواره است؛ این رویکرد نه تنها به رشد خلاقیت کودکان کمک می‌کند، بلکه زمینه‌ساز گفتگوهای اجتماعی در خانواده‌ها نیز می‌شود.

در گفت‌وگویی که پیش رو داریم، مجید زین‌العابدین به تشریح اهداف، چالش‌ها و برنامه‌های جشنواره امسال خواهد پرداخت؛ زین‌العابدین دبیر سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی است؛ از جمله سوابق مدیریتی و اجرایی وی می‌توان به مشاوره‌ی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیریت در شبکه‌های یک، سه، پنج سیما، مدیرعاملی بنیاد فرهنگی هنری رودکی و دبیری شورای اتاق فکر سینما در رسانه ملی اشاره کرد.

سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

ایمنا: نسبت به سال‌های گذشته چه تغییراتی در سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به‌وجود آمده و موارد اولویت‌دار امسال کدام بود؟

زین‌العابدین: جشنواره امسال از نظر کیفی و کمی تفاوت‌های قابل توجهی را برای مخاطبان و فیلم‌سازان به‌وجود آورده است؛ در واقع، امسال تلاش کرده‌ایم تا جشنواره به‌طور حرفه‌ای‌تر و قاعده‌مندتر برگزار شود.

یکی از داوران بخش فیلم کوتاه، که سابقه داوری در چند جشنواره بین‌المللی را نیز دارد، به من گفت که این جشنواره یکی از باکیفیت‌ترین و استانداردترین جشنواره‌هایی است که در آن شرکت کرده است، به همین دلیل، سعی کردیم استانداردهای لازم جهانی را در حد یک جشنواره رده‌یک بین‌المللی رعایت کنیم تا جایگاه جشنواره در گزارش‌های استخراجی به‌خوبی تثبیت شود.

سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

در بخش فیلم‌های ملی نیز تلاش کرده‌ایم تا فیلم‌ها جذابیت لازم را از نظر موضوعی برای کودکان داشته باشند. بنابراین، به‌جای آنکه درباره کودکان تصمیم‌گیری کنیم، خود کودکان را در انتخاب آثار در نظر گرفتیم؛ در عین حال، قواعد حرفه‌ای تولید فیلم و کیفیت آثار برای هیئت انتخاب حائز اهمیت بود و صرفاً آثاری به بخش رقابت راه پیدا کردند که از کیفیت بالاتری برخوردار بودند و اصول حرفه‌ای را رعایت کرده بودند.

به‌طور کلی، رعایت این استانداردها باعث می‌شود که فیلم‌سازان دیگر کشورها در سال‌های آینده با رغبت و علاقه بیشتری در این جشنواره شرکت کنند.

ایمنا: در بخش داوری جشنواره امسال چه اقداماتی انجام شده است؟

زین‌العابدین: ما سعی کردیم حرفه‌ای‌ترین شخصیت‌های سینمای کودک و نوجوان را که شناخته‌شده و صاحب‌نام هستند، به عنوان اعضای هیئت داوران معرفی کنیم؛ این افراد تجربه‌های ارزنده‌ای در این حوزه دارند و به ارتقای کیفیت داوری کمک می‌کنند.

ایمنا: آیا کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای در جشنواره برگزار شده است؟

زین‌العابدین: بله، امسال کارگاه‌های تخصصی با حضور سینماگران مطرحی مانند آقای علیرضا خمسه، آقای ایرج طهماسب و خانم شبنم مقدمی برگزار شد؛ این یک رویکرد جدید بود که در عین تماشای فیلم، آموزش سینما را به کودکان و نوجوانان علاقه‌مند انتقال دهیم.

ایمنا: چه تمهیداتی برای تعریف رده‌های سنی تماشای فیلم‌ها اتخاذ شده است؟

زین‌العابدین: سال جاری برای اولین بار تماشای فیلم‌ها را در دو رده سنی تعریف کردیم؛ کودکان فقط فیلم‌های مخصوص رده سنی خود را دیدند و نوجوانان نیز فیلم‌های مخصوص خود را تماشا کردند. این اقدام به ما کمک کرد تا محتوای فیلم‌ها متناسب با سن و نیازهای تماشاگران شفاف‌تر شود.

سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

ایمنا: آیا محتوای فیلم‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است؟

زین‌العابدین: بله، هیئت انتخاب به مضامین امیدبخش و نشاط‌بخش توجه ویژه‌ای داشت؛ همچنین ما فیلم‌هایی که ممکن بود از نظر عاطفی برای کودکان خوشایند نباشند، از بخش رقابت خارج کردیم. از آنجایی که جشنواره مخاطبش کودک و نوجوان است، هدف ما حداکثر رضایت‌مندی تماشاگران بود.

ایمنا: به نظر شما در حال حاضر وضعیت سینمای کودک و نوجوان چگونه است و چه اقداماتی باید انجام شود تا آثار این حوزه بیشتر دیده شوند؟

زین‌العابدین: وضعیت سینمای کودک و نوجوان نسبت به سال‌های گذشته رضایت‌بخش‌تر است و شاهد رضایت حداکثری از تماشای فیلم‌ها هستیم؛ از طریق جشنواره‌ها نشاط و شوری بین بچه‌ها و خانواده‌های اصفهانی برقرار شده اما با وجود اینکه استقبال از انیمیشن‌ها و فیلم‌های کودکان و نوجوانان خوب است، تعداد این فیلم‌ها محدود است.

برای بروز و دیده شدن بیشتر سینمای کودک و نوجوان، نیاز به حمایت جدی از سوی نهادهای فرهنگی داریم؛ زیرا سینمای کودک نه تنها به زمان و صبوری نیاز دارد بلکه باید با نیازهای جدید نسل‌های جدید همخوانی پیدا کند. تفاوت‌های جدی بین نسل‌ها وجود دارد و سینمای کودک باید خود را بازیابی کند.

سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

کرونا آسیب زیادی به تولید سینمای کودک وارد کرد و بازگشت به حالت طبیعی زمان می‌برد. با بازگشت جشنواره به اصفهان، امیدواریم سینما بتواند به حرکت کند و بهتر از گذشته باشد؛ سینماگران جوان با استعداد و آشنا با نیازهای مخاطب وارد عرصه شده‌اند و باید منتظر بود که سال آینده در نقطه بهتری نسبت به حال حاضر قرار بگیریم.

در خصوص تولید انیمیشن، این حوزه به صبوری و امکانات بیشتری نیاز دارد. تولید انیمیشن معمولاً زمان‌بر است و برای تحقق روند تولید به منابع مالی و معنوی نیاز داریم. امیدواریم در ادامه دهه جاری، شاهد پیشرفت‌های قابل اعتنایی در سینمای کودک و انیمیشن باشیم.

ایمنا: در مورد برنامه‌ریزی جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان و نقش آن در تحقق عدالت فرهنگی توضیح بفرمائید. چگونه جشنواره به اقشار مختلف جامعه توجه کرده و چگونه می‌تواند امکان حضور افرادی که به سینما دسترسی ندارند را فراهم کند؟

زین‌العابدین: مبحث عدالت فرهنگی یکی از چالش‌های مهم در جامعه است که کمتر به آن توجه می‌شود اما در جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان، تلاش شده تا عدالت فرهنگی و اجتماعی به خوبی مورد توجه قرار گیرد. یکی از رسالت‌های ما در این جشنواره، ارائه یک رویکرد حمایتی با هدف تحقق عدالت فرهنگی است.

ما در شورای عالی سیاست‌گذاری جشنواره، که اعضای آن شامل عزیزان سازمان سینمایی و شهرداری اصفهان هستند، این هدف را در نظر داشتیم که جشنواره فقط یک رقابت برای فیلم‌سازان نباشد، بلکه باید به اقشار مختلف مردم، به‌خصوص کسانی که در شرایط عادی سال ممکن است به سینما دسترسی نداشته باشند، توجه ویژه شود.

سینما در دستان کودکان/ آینده را در قاب ببینیم

به همین دلیل، تلاش کردیم که با اتخاذ تدابیر مناسب، شرایطی را فراهم کنیم که افراد کم‌برخوردار، اعم از کسانی که ممکن است سینما نداشته باشند یا امکان رفت و آمد به سینما را نداشته باشند، از امکانات جشنواره بهره‌مند شوند؛ برای این منظور، اکران‌های خانوادگی و دانش‌آموزی برای مناطق کم‌برخوردار در نظر گرفته شد.

در سال‌های گذشته و به‌ویژه امسال، برنامه‌ریزی‌های خاصی برای اکران‌های ویژه در استان‌های کمتر برخوردار و مناطقی خارج از اصفهان انجام شده است. انتظار داریم این تدابیر عملیاتی شوند و بتوانیم گامی مؤثر در جهت تحقق عدالت فرهنگی برداریم.

در نهایت، این جشنواره زمینه‌ای را فراهم می‌کند که افکار عمومی را نسبت به اهمیت سینما و فرهنگ بالاتر ببرد و برای همه اقشار جامعه، به‌ویژه کودکان و نوجوانان، فرصتی برای تماشای فیلم‌های خوب و آموزنده فراهم کند.

کد خبر 798303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.