رویاهای شکسته در آغوش جنگ

دوران کودکی، دورانی تکرارنشدنی برای هر فردی است که خاطرات آن تا پایان عمر با او همراه خواهد بود و لبخندها و خاطرات شیرین این دوران فراموش نخواهد شد، در حالی که این روزها شاهد اشک و آه کودکان غزه و لبنان هستیم، همان‌هایی که رژیم کودک‌کُش صهیونیستی، کودکی‌شان را به تلی از سیاهی و خون تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دوران کودکی، زیباترین، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوران زندگی هر فرد محسوب می‌شود و تجربیات آن دوران، سازنده شخصیت‌هایی در بزرگسالی است که هر یک نقش و مسئولیت ویژه‌ای بر عهده خواهند داشت؛ دنیای کودکی، دنیایی سراسر مهربانی، زیبایی، پاکی و آرامش است و هر فردی حق دارد زیبایی‌های دوران کودکی را تجربه کند.

کودکی دورانی برای کشف استعدادها و پرورش است تا قطار زندگی افراد به درستی روی ریل رویاها، آرزوها و توانمندی‌ها، قرار گیرد و مسیری را طی کند که سراسر امید، شور، شوق و شادمانی است؛ کودکان به دور از دغدغه‌های دوران بزرگسالی، با روحی لطیف و سرشار از مهر و عطوفت، روزهایی را می‌گذرانند که در آینده برای آن‌ها دلتنگ خواهند بود.

قلب بی‌آلایش کودکان، عاری از هرگونه خشم، کینه، دشمنی و تنفر است و از رفتار آن‌ها تنها می‌توان سادگی، زیبایی، مهربانی، همدلی و عطوفت را برداشت کرد؛ کودکان با روحی آزاد در کنار یکدیگر خنده‌های شادی سر می‌دهند و گاهی نیز اشک‌هایی از سر دغدغه‌های کودکی می‌ریزند.

شاید دوران کودکی تنها دورانی باشد که افراد به دور از تفاوت و با قلبی سرشار از مهر به یکدیگر نگاه می‌کنند، با یکدیگر تعامل می‌کنند و به دور از تمام تفاوت‌ها و دغدغه‌ها، با زبانی مشترک از جنس لبخند، شادی و بازی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، اما امروز شاهد گذشتن روزهایی تلخ برای کودکانی هستیم که از کودکی سنگ دست گرفتند تا تنها برای حق، از خود دفاع کنند و چه تعداد کودکان مظلوم و بی‌گناهی که در این مسیر جان خود را از دست دادند، آری سخن گفتن از کودکان بدون نام بردن از کودکان غزه و لبنان محال است، چراکه صدای مظلومیت آن‌ها در گوش جهان پیچیده و باید برای نجات آن‌ها از دست رژیم کودک‌کُش صهیونیستی به پا خاست.

رویاهای شکسته در آغوش جنگ

حقوق کودک مرتبط با رفاه و کیفیت زندگی کودکان است / ‏‬تهدید سلامت روان کودکان با جنگ

مریم شعبان، دکترای جامعه‌شناسی، عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و مدیر گروه جامعه‌شناسی کودک در کرسی یونسکو دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به حقوق کودک و مصادیق آن اظهار کرد: در کشور ما حقوق کودک در قالب مباحث حقوقی تعریف شده که این موضوع یک سوءبرداشت است و به همین خاطر، ارگانی که به‌عنوان مرجع حقوق کودک تعریف می‌شود، ذیل وزارت دادگستری تعریف شده است.

وی افزود: حقوق کودک در معنای جهانی در سراسر جهان، مباحثی است که مربوط به رفاه و کیفیت زندگی کودکان می‌شود و قانون، بخش کوچکی از آن را تشکیل می‌دهد، در واقع حقوق کودک در معنای حقیقی مربوط به مباحث فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و قانونی را در بر می‌گیرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه ساختار مرتبط با حقوق کودک باید به دست افرادی باشد که نسبت به مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی اطلاع داشته باشند، تصریح کرد: در حوزه حقوق کودک، تمام مواردی که در نظر گرفته یا مطالبه می‌شود باید در زمینه‌های رفاه و کیفیت زندگی کودکان باشد که تز جمله این موارد می‌توان به تعریف شهرهای دوست‌دار کودک اشاره کرد.

شعبان با اشاره به اینکه فضای علمی و دانشگاهی نیز باید در زمینه حقوق کودک کار کند، ادامه داد: هنوز تعریف کودکی به صورت یک محدوده یکسان تعریف نشده است و این موضوع یکی از نقدهای این حوزه است؛ در زمینه حقوق کودک، شاخص‌های در نظر گرفته شده نباید به ابعاد حقوقی گرایش داشته باشد.

صدمه به قشر کودک و نوجوان از اهداف اصلی رژیم کودک‌کش اسرائیل است

وی گفت: در حال حاضر شرایطی در جهان ایجاد شده است که مباحث مرتبط با جنگ در رسانه‌های ملی و فضای مجازی منتشر می‌شود و کودکان نیز به آن‌ها دسترسی دارند و همین موضوع می‌تواند سلامت روان کودکان را تحت تأثیر قرار دهد، کودکان به صورت مداوم در برابر این اخبار قرار می‌گیرند، نسبت به این موضوعات جو ذهنی پیدا می‌کنند و سلامت روانی، اجتماعی و جسمی آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه در قوانین ذکر شده است که کودک حق شرکت در جنگ را ندارد، اضافه کرد: شرایط موجود کودکان را ناچار می‌کند جبهه‌گیری از خود نشان دهند، در این زمینه اظهار نظر کنند و برای عملکرد خود تصمیم گیرند و همگام با این موضوع، دسترسی نامحدود کودکان به فضای مجازی از اهمیت بالایی برخوردار است و پروتکل ثابتی برای دسترسی کودکان به فضای مجازی تعریف نشده است.

شعبان افزود: رژیم صهیونیستی در سراسر جهان به‌عنوان یک رژیم کودک‌کش تعریف شده است که این موضوع ساختگی نیست و بر مبنای آمار موجود شکل گرفته است، موضوع حائز اهمیت برای اسرائیل از آغاز رژیم خود، نسل‌کشی بوده و مصادیق این موضوع حتی پیش از شکل‌گیری جنگ‌های مستقیم با سلاح نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه صدمه به قشر کودک و نوجوان یکی از اهداف اصلی رژیم کودک‌کش اسرائیل است، تصریح کرد: برنامه‌های فعلی قتل‌هایی که در دستور کار این رژیم است، مبتنی‌بر قشر کودک و نوجوان است و هراسی از بمباران مناطق مسکونی ندارند.

عضو هیئت علمی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه معترضان این رژیم غاصب، به‌دنبال متوقف شدن کودک‌کشی و نسل‌کشی هستند، خاطرنشان کرد: کودکان غزه، فلسطین و لبنان به صورت مستقیم در معرض جنگ قرار دارند و تاریخ نشان می‌دهد شهروندان آن‌ها از زمان کودکی حتی با سنگ به مبارزه و دفاع از خود پرداخته‌اند و شرایط اجتماعی و فرهنگی آن‌ها ناگزیر می‌کند که کودکان و نوجوانان وارد فضای جنگ شوند و موضع‌گیری داشته باشند.

رویاهای شکسته در آغوش جنگ

شاهد رنج بی‌پایان کودکان غزه و لبنان هستیم

شهرزاد دوستانی، روانشناس و درمانگر کودک، در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه دوران کودکی، دوران شکل‌گیری شخصیت افراد و رشد و تحول آن‌ها است، اظهار کرد: تجاربی که افراد در دوران کودکی خود به دست می‌آورند و شرایطی که آن را تجربه می‌کنند، روی شخصیت و ویژگی‌های رفتاری، شناختی و هیجانی آن‌ها تأثیرگذار است، همچنین اتفاقات رخ داده در این دوران می‌تواند بر عملکرد آن‌ها در بزرگسالی تأثیرگذار باشد، این در حالی است که حمایتی از سوی نهادهای بین‌المللی درباره کودکان غزه وجود ندارد و شاهد بی‌عدالتی درباره کودکان سرزمین فلسطین هستیم.

وی با اشاره به اینکه کودکان مراحل مختلف رشد را تجربه می‌کنند، افزود: دوران کودکی علاوه‌بر اینکه بر شخصیت افراد تأثیرگذار است، فرصتی برای شناخت و درمان به هنگام مشکلات و اختلالاتی است که ممکن است افراد با آن‌ها درگیر باشند و این شناخت و درمان به هنگام می‌تواند از عواقب جبران‌ناپذیری در آینده پیشگیری کند، همان‌طور که در حال حاضر شاهد رنج بی‌پایان کودکان غزه و لبنان هستیم و آسیب‌هایی که شاید هیچ‌گاه در این کودکان درمان نشود.

روانشناس و درمانگر کودک با بیان اینکه افراد در سنین کودکی از لحاظ جسمانی، شناختی، اجتماعی، عاطفی و اخلاقی رشد می‌کنند، تصریح کرد: روابط کودکان با والدین خود و نحوه تربیت آن‌ها می‌تواند بر نگرش‌ها، ارزش‌ها، مهارت‌ها و حتی رشد کودکان تأثیرگذار باشد و رخداد اتفاقاتی همچون تنهایی، استرس، طلاق یا از دست دادن یکی از والدین، می‌تواند شخصیت آن‌ها را آسیب‌پذیر کند.

کودکان باید همدلی، همدردی و حمایت را بیاموزند

دوستانی با بیان اینکه دوران کودکی دوران شناخت استعدادها و پرورش دادن آن‌ها در مراحل دیگر زندگی است، ادامه داد: والدین در دوران کودکی باید به فرزندان خود مهارت‌هایی از جمله همدلی، همدردی، حمایت و تعامل با دیگران را بیاموزند، همان طور که اکنون نیاز است به کودکانمان بیاموزیم که با کودکان غزه و لبنان همدلی و همدردی کنند.

وی با اشاره به اینکه والدین علاوه‌بر اینکه مراقب کودکان خود هستند، باید به آن‌ها استقلال و خودمراقبتی را نیز بیاموزند، گفت: وجود آرامش و سلامت روان نخستین و مهم‌ترین پیش‌نیاز پرورش کودکان است، همچنین باید در خانواده و اجتماع تلاش شود تا کودکان تحت استرس و عصبانیت قرار نگیرند و علاوه‌بر آن باید به نیاز هیجانی و عاطفی کودک پاسخ داده شود، اما کودکان غزه از این شرایط که جزو پیش نیازهای ابتدایی دوران کودکی است، محروم هستند.

روانشناس و درمانگر کودک با اشاره به اینکه بیشتر خصوصیات شخصیتی افراد در نتیجه تجربیات آن‌ها شکل می‌گیرد، اضافه کرد: کودکی هر فرد حساس‌ترین و مهم‌ترین بخش زندگی او را تشکیل می‌دهد و تأثیر شگفتی بر خصوصیات فردی افراد و رفتار اجتماعی آن‌ها دارد، از همین رو والدین باید توجه داشته باشند که به فرزندان خود احساس امنیت دهند و سعی در ساخت دوران کودکی زیبایی برای او داشته باشند، در حالی که والدین غزه نه‌تنها خودشان بلکه کودکانشان نیز امنیتی ندارند و می‌طلبد جهان در راستای حمایت از این کودکان بی‌پناه اقدام کند.

رویاهای شکسته در آغوش جنگ

دوران کودکی، دورانی غیرقابل بازگشت و تکرار نشدنی است که هر لحظه از آن تبدیل به خاطراتی می‌شود که مرور آن‌ها موجب شادمانی است و حق هر کودک داشتن رفاه و زندگی باکیفیتی تعریف می‌شود تا خاطرات زیباتری از این دوران داشته باشد و آینده‌ای که برای خود رقم میزند، آینده‌ای که مبتنی‌بر سلامت روان، استعدادها و توانمندی‌ها باشد.

والدین در مسیر کودکی همچون نور می‌درخشند و کودک با امید و تکیه به آن‌ها نخستین گام‌های خود را برمی‌دارد تا به بلوغ برسد و زمانی خود امید و تکیه‌گاه کودکی دیگر باشد، از همین رو والدین باید توجه ویژه‌ای به این دوران داشته باشند، به فرزندان خود احساس امنیت را منتقل کنند و استعدادهای فرزند خود را به ظهور برسانند.

کودکان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار هر جوامع به شمار می‌روند که نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند و امروز شاهد در تنگنا قرار گرفتن کودکان در سرزمین‌های اشغالی هستیم و هدف قرار گرفتن در جنگ، بارزترین مصداق نقض حقوق کودک است و امید است زیبایی روزهای کودکی و خنده‌های واقعی این دوران به کودکان این سرزمین‌ها بازگردد و به جای رویارویی با شرایط جنگ، دوباره رؤیای زیبای کودکی در سر بپرورانند.

کد خبر 798301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.