«آن دو»، روایت داستان یک قهرمان کودک از دل عشایر بختیاری

فیلم «آن دو» به روایت بخشی از زندگانی شهید ظفر خالدی از خردسال‌ترین شهدای دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد؛ این شهید اهل روستای «تنگ کلوره» لردگان، بیست‌وسوم خرداد سال ۱۳۶۱، هم‌زمان با ماه رمضان در منطقه عملیاتی شلمچه و در حالی که بردار بزرگ‌تر خود خدارحم را در آغوش گرفته بود، به شهادت رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دومین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان با اکران فیلم «آن دو» همراه بود؛ این فیلم یکی از آثار مرتضی رحیمی است که با بازی بازیگران شاخصی از جمله فریبا کوثری، علیرام نورایی، قدرت الله ایزدی، مالک حدپور سراج، آوا دارویت، اسرافیل علمداری، محمدرضا ژاله، کامران دهقان، داراب آقاسی زاده، سلیمه رنگزن و مژگان محمودیان به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسید.

این فیلم که با سرمایه‌گذاری دفتر حمایت و نظارت بر تولیدات فرهنگی و هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران ساخته شده است به روایت بخشی از زندگانی شهید ظفر خالدی از خردسال‌ترین شهدای دوران جنگ تحمیلی می‌پردازد؛ این شهید اهل روستای «تنگ کلوره» لردگان، بیست‌وسوم خرداد سال ۱۳۶۱، هم‌زمان با ماه رمضان در منطقه عملیاتی شلمچه و در حالی که بردار بزرگ‌تر خود خدارحم را در آغوش گرفته بود، به شهادت رسید و پیکر او و بردار شهیدش پنجم مرداد ۱۳۷۸ در این منطقه عملیاتی کشف و به زادگاهشان منتقل شد.

مراحل فیلم‌برداری «آن دو» از نیمه پاییز سال گذشته در مناطقی از چهارمحال و بختیاری، شهر آبادان و شهرک سینمایی دفاع مقدس انجام شد و امیررضا فرامرزی در این درام جنگی، نقش شهید خالدی را ایفا کرد.

«آن دو»، روایت داستان یک قهرمان کودک از دل عشایر بختیاری

خلاصه این فیلم از این قرار است که شهدای لر و ایل بختیاری و شهدای اصفهانی در جریان جنگ تحمیلی است، روایتی تأثیرگذار از زندگی شهید ظفر خالدی در مقطعی از جنگ تحمیلی محسوب می‌شود؛ شهید ظفر خالدی به‌تازگی به‌عنوان شهید شاخص کشوری سال ۱۴۰۳ معرفی شده است و اکران فیلم «آن دو» می‌تواند ظرفیت‌های مناسبی برای معرفی هرچه بهتر آن شهید فراهم سازد.

درام دفاع مقدسی این فیلم قصه ظفر، پسر بچه‌ای ۱۲ ساله، اصالتاً بختیاری و از عشایر لردگان است که پدرش خدابخش و برادرش خدارحم به همراه دیگر مردان ایل به جبهه رفته‌اند؛ چند ماهی است که از خدارحم خبری نیست و در همین حال، شهیدی را به لردگان می‌آورند و چون نام و نشانی ندارد، برای شناسایی او، ابتدا به خانواده ظفر خبر می‌دهند.

در عملیات رمضان، ظفر همراه برادرش خدارحم جانانه ایستاد و فردای عملیات هیچ‌کس آن‌ها را ندید و پس از ۱۷ سال، وقتی پیکر ظفر به همراه برادرش خدارحم خالدی، در کانالی در منطقه عملیاتی رمضان پیدا شد، آن دو در آغوش یکدیگر به شهادت رسیده بودند.

«آن دو»، روایت داستان یک قهرمان کودک از دل عشایر بختیاری

کمدین اصفهانی در میدان جنگ «آن دو»

در میان توپ و تانک حضور یک کمدین اصفهانی که این بار نقش رزمنده‌ای به نام سید اصغر را بازی می‌کند و نه رشید، قدرت‌الله ایزدی در نقشی متفاوت به گروه بازیگران این درام جنگی پیوسته است تا نخستین فیلم در حوزه دفاع مقدس را به کارنامه خود اضافه کند.

آناهیتا صفدریان، خبرنگار نوجوان جشنواره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در دومین روز از اکران فیلم‌های کودکان و نوجوان، خبرنگاران و داوران به تماشای فیلم «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی نشستیم.

وی ادامه می‌دهد: از همان ابتدا با شخصی قهرمان آشنا می‌شویم، پسر بچه‌ای ۱۱ ساله که در تلاش برای برگرداندن برادرش از جبهه است و با مخالفت مادر و مأموران امنیت جبهه روبه‌رو می‌شود؛ اما جا نمی‌زند و به هر طریق شده به جبهه می‌رود؛ در ادامه روایتی دراماتیک را مشاهده می‌کنیم که هر مخاطبی جذب خود می‌کند.

این خبرنگار نوجوان تاکید می‌کند: صداگذاری‌ها و موسیقی متن امتیاز بسیار بزرگی است که این فیلم به‌خوبی آن را کسب کرده، شایان ذکر است جلوه‌های ویژه و طراحی لباس‌های مردم مناطق بومی به‌خوبی انجام شده است.

صفدریان می‌گوید: فیلم‌نامه که روایتی واقعی از بطن جامعه دارد همراه با بازیگری‌های حرفه‌ای و مناسب، توانسته محتوایی در خورِ جشنواره بین‌المللی تولید کند و با اینکه پایان فیلم چندان خوش نبود، اما آنقدر تماشاچی‌ها با این فیلم ارتباط گرفته بودند که با تشویق سالن را ترک کردند.

«آن دو»، روایت داستان یک قهرمان کودک از دل عشایر بختیاری

تلاش برای الگوسازی از شهید ظفر خالدی در فیلم «آن دو»

در این راستا مرتضی رحیمی، کارگردان فیلم آن دو اظهار می‌کند: فیلم «آن دو» تلاش می‌کند تا یک قهرمان بختیاری را معرفی کند، زیرا بیشتر فیلم‌های دفاع مقدس یا به شخصیت‌های بی‌نام می‌پردازند یا تنها فرماندهان و سرداران را به تصویر می‌کشند، از این‌رو قصد داشتیم یک قهرمان کودک بختیاری را معرفی کنیم و به همین دلیل سراغ شهید ظفر خالدی رفتیم.

وی ادامه می‌دهد: بنیاد شهید چهارمحال و بختیاری پیشنهاد ساخت فیلم برای شهید ظفر را ارائه داد و سپس پذیرفته شد.

کارگردان فیلم آن دو تاکید می‌کند: هدف ما الگوسازی برای نوجوانانی بود که از مفاهیمی همچون غیرت و قهرمانی فاصله گرفته‌اند.

رحیمی به چالش‌های انتخاب بازیگر اشاره می‌کند و می‌گوید: بازیگر مناسبی با چهره بختیاری در سن نوجوان نداشتیم که بتواند گویش محلی را به‌خوبی اجرا کند، به همین دلیل مجبور شدیم از بازیگران کم‌تجربه‌تر استفاده کنیم، زیرا که بودجه محدود بود.

وی با اشاره به چیدمان داستان این فیلم اضافه می‌کند: در مسیر داستان، تنوع لهجه‌ها را در نظر گرفتیم تا فرهنگ‌های مختلف کشور را به تصویر بکشیم، این فیلم نشان می‌دهد که چگونه خانواده‌ها، در دفاع مقدس درگیر جنگ شدند.

کارگردان فیلم آن دو خاطرنشان می‌کند: متولد خوزستان و بزرگ‌شده اصفهان هستم و شناخت خوبی از فرهنگ بختیاری، اصفهانی و خوزستانی دارم و به همین دلیل تلاش کردم این فرهنگ‌ها را به‌خوبی در فیلم به تصویر بکشم.

رحیمی درباره تأثیر فیلم بر کودکان و اهمیت الگوسازی صحیح می‌گوید: فیلم‌های عروسکی و انیمیشن‌های سرگرم‌کننده نمی‌توانند الگوهای قهرمان‌ساز باشند و در اصل نیاز به الگوهایی واقعی داریم که بتوانند برای نسل جوان انگیزه ایجاد کنند.

وی ادامه می‌دهد: شهید ظفر خالدی یک شخصیت واقعی است که با سن و سال کم جنگید و شهید شد، از این‌رو می‌تواند الگویی برای نوجوانان باشد.

کارگردان فیلم آن دو تاکید می‌کند: تلاش کردیم بهترین افراد را انتخاب کنیم تا تمام بخش‌های فیلم به‌خوبی در کنار هم قرار گیرد.

رحیمی با اشاره به مشکلات زیرنویس می‌گوید: در بعضی از بخش‌ها زیرنویس‌ها کامل نبود و این موضوع را در خروجی‌های بعدی اصلاح خواهیم کرد.

«آن دو»، روایت داستان یک قهرمان کودک از دل عشایر بختیاری

به گزارش ایمنا، دومین روز از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اکران فیلم‌های مافیای شجاعان، رؤیای پفکی، آرزوی اسب چوبی، آن دو، میرو و شمشیر و اندوه با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان در سه سینمای فلسطین، چهارباغ و ساحل برگزار شد.

کد خبر 798061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.