به گزارش خبرگزاری ایمنا، ابوذر جمشیدوند اظهار کرد: در حوزه ماشین آلات معدنی و راه سازی شامل بیل، لودر، گریدر و انواع دامپتراک شاهد رشد بسیار خوبی در زمینه تولید این نوع از ماشین آلات بودیم همچنین در زمینه تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی تعداد ۲۰ شرکت بخش خصوصی وجود دارند که زیرساختهای خوبی را فراهم کردهاند طوری که عمق ساخت داخل را افزایش دادهاند به غیر از موتور، گیربکس و برخی موارد که در کشور ساخته نمیشوند.
وی افزود: در دنیا روال تولید ماشین آلات به این صورت است که همه کشورها تمام قطعات ماشین آلات را خودشان نمیسازند به طور مثال در حوزه گیربکس ماشین آلات سنگین همانند بیل و لودر را چند شرکت مطرح میسازند و سایر کشورها هم قطعات مورد نیاز خود را از آنها تهیه میکنند.
مدیرکل دفتر ماشین آلات سنگین وزارت صمت تصریح کرد: در ابعاد کلی به طور میانگین ۴۵ تا ۵۰ درصد از قطعات ماشین آلات سنگین در داخل کشور تولید میشوند و از طرفی زیرساختهای بسیار مناسبی برای تولید ماشین آلات معدنی و راهسازی در کشور ایجاد شده است.
جمشیدوند عنوان کرد: در داخل کشور بازار بسیار مناسبی برای خرید ماشین آلات معدنی و راهسازی به وجود آمده و باید توجه کنیم تا زنجیره تأمین ماشین آلات تولید داخل ایجاد شود بخاطر اینکه بتوانیم خدمات پس از فروش و تأمین قطعات را ارائه دهیم همچنین در چند سال اخیر خیلی از خطوط تولید ماشین آلات معدنی را ایجاد کردهایم و به دنبال این امر هستیم که سبد توسعه ماشین آلات را به سمت تولید ماشین آلات سنگینتر ببریم تا بتوانیم نیاز حوزه معدن را به ماشین آلات فراهم کنیم.
وی ادامه داد: طبیعتاً آن چیزی را که توان تولید در داخل کشور ندارد از طریق واردات تأمین کنیم و از نظر واردات ماشین آلات هم رشد خوبی داشتهایم یعنی با وارد کردن ماشین آلات معدنی، نیاز این حوزه رفع شود.
مدیرکل دفتر ماشین آلات سنگین وزارت صمت خاطرنشان کرد: سیاست کلی نظام بر این است که از تولید داخل حمایت کنیم و نباید حمایت ما از تولیدات داخل به سمتی برود که رقابت پذیری در کشور حذف شود؛ یکی از موضوعات مهم، پرداختن به تعرفههاست که به صورت معقول ایجاد شود تا رقابت در میان شرکتهای داخلی به وجود بیاید.
نظر شما