به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت یکی از توصیههای اصلی گروه کارشناسان تردد شهری به کمیسیون اروپا در راستای بهبود ایمنی جادهها در مناطق شهری بهشمار میرود. این توصیه طی اقدامی صورت گرفته که منعکسکننده چارچوبهای سیاست تردد شهری و ایمنی جادهای اتحادیه اروپا است. سیاست جدید در نهایت میتواند نقش چشمگیری در جلوگیری از تعداد کودکان کشته یا مجروحشده در جادهها داشته باشد.
مقابله با مرگومیرهای جادهای با کاهش سرعت
سرعت بیش از حد همچنان یکی از علل اصلی تصادفات جادهای و مرگومیرها یا جراحات سخت ناشی از آن محسوب میشود. گروههای کارشناسی تردد شهری خواهان مداخله کمیسیون اروپا در این زمینه با تعیین محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری شدهاند. این گروهها با بهرهگیری از پیشرفتهای تکنولوژیکی در فناوری خودرو طی سالهای اخیر از اتحادیه اروپا میخواهند تا اطمینان حاصل کند سیستمهای رانندگی خودکار و کمکی بهطور ایمن در بخشهای شهری با ترافیک غیرموتوری تردد داشته باشند.
در این زمینه اعلام شده است که حداقل استانداردهای فناوری دستیار سرعت هوشمند که برای تمام خودروهای جدید فروختهشده در اتحادیه اروپا مورد نیاز است، باید تقویت شود تا بهجای عمل بهعنوان هشداردهنده سرعت بالا، در واقع سرعت را محدود کند، همچنین در این توصیهها قوانینی اضافی در مورد طراحی خودرو، یعنی محدود کردن وزن و قدرت، بهمنظور کاهش مرگومیر و صدمات جدی وجود دارد.
به نظر میرسد جوانان و سایر کاربران آسیبپذیر جاده، ذینفعان آشکار توصیه فعلی این گروه کارشناسی باشند که از کمیسیون میخواهد استانداردهای باکیفیتی برای زیرساختهای عابر پیاده و دوچرخهسواری خود ایجاد کند. این توصیه همزمان با آماده شدن کمیسیون اروپا برای انتشار یک بازنگری میانمدت از استراتژی ایمنی جادهای ۲۰۲۱-۲۰۳۰ خود اعلام شده که خواهان دستیابی به هدف مرگومیر صفر در جادهها تا سال ۲۰۵۰ است.
جدیدترین گزارشها با توصیف اجرای محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت بهعنوان «نخستین گام بسیار سازنده»، حاکی از آن است که بسیاری از شهرها و مناطقی که محدودیتهای سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت را اعمال کردهاند، شاهد کاهشی چشمگیر در تصادفات وسایلنقلیه موتوری با مردم و در عین حال افزایش پیادهروی، دوچرخهسواری و استفاده از حملونقل عمومی در کنار کاهش پیامدهای ناشی از تصادفات بودهاند.
گروه یادشده همچنین از کمیسیون خواسته است تا با دولتهای ملی برای ثبت و جمعآوری دادههای تفکیکشده بر اساس سهم حملونقل و انواع جادهها، همکاری نزدیکتری داشته باشد تا نسبتهای خطر را بهتر درک و افراد دخیل در تصادفات جادهای را شناسایی کنند.
شهرهای اروپایی پیرو قانون محدودیت سرعت
آمستردام هلند بهعنوان بخشی از تلاشهای شهر برای بهبود ایمنی جادهها و افزایش کیفیت زندگی ساکنان، اجرایی شدن قانون محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت را در دسامبر ۲۰۲۳ مورد رأیگیری اعضای شورای شهر خود قرار داد و با حمایت گستردهای مواجه شد. این قانون ضمن افزایش ایمنی، با کاهش آلودگی صوتی و میزان ترافیک ورودی به مرکز اصلی این شهر همراه بود.
برلین آلمان عامل اصلی بهبود کیفیت هوای خود را مناطق کمسرعت میداند که از سال ۲۰۱۷ در این شهر اجرایی شد و محدوده سرعت وسایلنقلیه را در پنج منطقه اصلی آن به ۳۰ کیلومتر در ساعت محدود کرد. بهدنبال تعیین این محدوده مناطق یادشده شاهد کاهش چشمگیر انتشار دیاکسید نیتروژن و ذرات معلق بودند.
میلان ایتالیا با اجرای برنامه آبوهوایی بلندپروازانه خود موسوم به «میلان کمسرعت» که سعی در افزایش پایداری این شهر تا سال ۲۰۵۰ دارد، استراتژی مناطق کمسرعت و تعیین محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت را پیادهسازی کرد. میلان طبق این طرح همچنین به ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی یورو ۵ از ورود به شهر، بازسازی فضاهای بیرونی مدارس و ایجاد فضاهای سبز در مناطق مجاور بیمارستانها و مدارس پرداخت و شاهد بهبودهای چشمگیری در کاهش آلودگی هوا و تصادفات جادهای بود.
نظر شما