از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا قیام امام حسین(ع) در انیمیشن شمشیر و اندوه

انیمیشن شمشیر و اندوه برهه تاریخی پس از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می‌کند؛ روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مدائن زندگی می‌کند و منجر به پیوستنش به قافله امام حسین (ع) خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در جریان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان، فیلم «شمشیر و اندوه» اکران شد؛ ۹ این فیلم یکی از بهترین آثار عماد رحمانی و مهرداد محرابی است که با صداپیشگی افرادی از جمله زهره شکوفنده، مهبد قناعت‌پیشه، تورج نصر، غلامرضا صادقی، سعید مقدم‌منش، میثم نیکنام، سعید غفارمنش، حسام صادقی‌نیکو، محسن سرشار، محسن زرآبادی، اعظم حبیبی، کورش زارع‌پناه، مهرداد معمارزاده، مریم خلقتی، شیدا زینی، عالمتاج خیری‌نیا، ابراهیم ربیعی، جوانه برهانی، میالد مبینی، شهره روحی و مسیحا شهیدی‌اصل به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسید.

انیمیشن شمشیر و اندوه اثری ۹۲ دقیقه‌ای است که برهه تاریخی پس از شهادت امام حسن مجتبی (ع) تا ورود امام حسین (ع) به کربلا را روایت می‌کند؛ روایت این اثر از زاویه دید یک ایرانی است که در شهر مدائن زندگی می‌کند و منجر به پیوستنش به قافله امام حسین (ع) خواهد شد، همچنین مخاطب این انیمیشن نوجوان و جوان در نظر گرفته شده است.

پرداختن به این برهه از تاریخ اسلام که کمتر به آن توجه شده است و شرح وضعیت مردم در زمان خلافت معاویه و یزید و به تصویر کشیدن فضای اختناق و سیاه آن دوران که زمینه‌ساز قیام امام حسین (ع) شد، نشان از هوشمندی سازندگان «شمشیر و اندوه» دارد.

سازندگان این انیمیشن تلاش داشته‌اند با تلفیقی از معماری ایرانی و هزارویک‌شبی منطقه بین‌النهرین، فضای بصری جذابی را برای روایت قصه اکشن درام خود بسازند که حتی مخاطب بزرگسال را نیز جذب کند.

از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا قیام امام حسین(ع) در انیمیشن شمشیر و اندوه

داستان این انیمیشن حول یک گروه ایرانی از علویان به رهبری پرویز و سپس برادرش ماهان و پسرش کارن شکل می‌گیرد؛ شخصیت‌هایی که شباهت عجیبی به ابرقهرمانان فیلم‌ها و انیمیشن‌های غربی و پرمخاطب دارند.

پویانمایی سینمایی شمشیر و اندوه که برای نخستین‌بار در تاریخ انیمیشن ایران با استفاده از اسکن انسانی (MetaHuman) تولید شده است، به کارگردانی عماد رحمانی و مهرداد محرابی و تهیه‌کنندگی مهدی جعفری با دغدغه‌ای مهم ساخته شده است؛ روایت یک حادثه تاریخی در بستری ایرانی-اسلامی که با ایده‌ای قهرمان‌پرورانه اجرا می‌شود.

بستر تاریخی داستان از زمان امام حسن (ع) آغاز و به حادثه کربلا ختم می‌شود، فضای داستان نیز میان مدائن و ایرانیان آن منطقه می‌چرخد و شاید روایت این بستر تاریخی هدف این پویانمایی نباشد، اما به‌طور قطع فایده بزرگی برای آن دارد.

شمشیر و اندوه را شاید بتوان نخستین پویانمایی هایپررئال سینمای ایران دانست؛ ساخته‌ای که تکنیک آن (فن) بیش از هر اتفاق دیگری تأثیر آن را برای مخاطب هدفش دوچندان می‌کند.

قهرمان داستان جوانی است که دلاوری را از کودکی مشق کرده و آموخته است، روایت داستان با فلش‌بک یا گذشته‌نمایی‌هایی همراه است که هم‌زمان با پیشبرد داستان، شخصیت‌پردازی آن را نیز محکم می‌کند.

صحنه‌های شبه‌اکشن، معمایی و هم‌ذات‌پنداری مخاطب با شخصیت‌های داستان جذابیت‌های انیمیشن را دوچندان کرده است؛ هرچند دیالوگ‌ها و خرده‌روایت‌ها گاهی به پیشبرد درست داستان ضربه زده، اما جذابیت‌های تکنیکی آن را پوشانده است.

از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا قیام امام حسین(ع) در انیمیشن شمشیر و اندوه

قهرمان این انیمیشن انگیزه‌ای جدی برای طی مسیر دارد، پرداخت ابتدایی آن‌قدر قوی است که برخلاف آثار اینچنینی از متن شعارزدگی دوری کند و کارن شخصیت اصلی انیمیشن یک روایت عاشقانه در دل یک رویداد دینی داستان را شکل می‌دهد؛ عشقی که در ادامه منجر به خیانت و البته شکست مأموریت علویان ایران می‌شود.

در بعضی از صحنه‌ها فضای داستان با تاریخ روایت داستان فاصله دارد، اما آنچه در این زمینه اهمیت بیشتری دارد، نقطه عطف شمشیر و اندوه در تکنیک ساخت پویانمایی در ایران است؛ تکنیکی که می‌تواند در جذب مخاطب بین‌المللی نیز مؤثر باشد.

حرکت، جزئیات شخصیت‌ها و صحنه‌پردازی انیمیشن ورق تازه‌ای از تکنیک در سینمای پویانمایی ایران است؛ اتفاقی که با استفاده از اسکن انسانی در روند تولید شمشیر و اندوه شکل گرفته است.

در نهایت باید گفت شمشیر و اندوه اثری با مخاطب نوجوان و جوان است که تکنیکی درخشان را به نمایش گذاشته است و موقعیت شکل گرفته و داستان اصلی قابل قبول بوده، اما پرداخت آن در متن کمی عقب‌تر از فنی است و آنچه مشخص است شمشیر و اندوه خودنمایی انیمیشن ایرانی در آینده سینما و حضور پررنگ آن در بازارهای جهانی را نوید می‌دهد.

از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا قیام امام حسین(ع) در انیمیشن شمشیر و اندوه

اکران جهانی انیمیشن «شمشیر و اندوه» در آمریکا و کانادا از اسفند ۱۴۰۳

مهرداد محرابی، کارگردان فیلم شمشیر و اندوه اظهار می‌کند: برنامه‌ریزی شده است که فیلم شمشیر و اندوه در اسفند سال جاری به‌صورت همزمان از طریق رسانه‌های اینترنتی، تلویزیونی و کابلی در کشورهای آمریکا و کانادا پخش شود، همچنین این انیمیشن قابلیت پخش سینمایی در دیگر کشورهای جهان را نیز دارد که همچنان در حال انجام است.

وی ادامه می‌دهد: انیمیشن این فیلم در ابتدا بر اساس دیالوگ‌های انگلیسی تولید شده و درصد کوچکی از تغییرات ممکن است به دلیل تطابق نداشتن صدا و چهره شخصیت‌ها به نظر بیاید.

کارگردان فیلم شمشیر و اندوه تاکید می‌کند: این مسئله از نظرات دریافتی برطرف خواهد شد و همچنان در حال بهبود است، همچنین در اکران نهایی شاهد نسخه‌ای با کیفیت‌تر خواهیم بود، هرچند ممکن است اختلافات کوچکی باقی بماند.

محرابی می‌گوید: ساختار داستان به‌گونه‌ای است که آغاز پرشوری دارد و سپس ریتم به‌طور موقت پایین می‌آید تا با احساسات مخاطب هماهنگ شود و دوباره اوج بگیرد و این روند طبیعی داستان است و اگر نقاط خاصی مشخص باشد، می‌توان توضیح دقیق‌تری ارائه کرد.

وی در مورد نسخه اصلاح‌شده رنگ اضافه می‌کند: نمایش نسخه‌ای که ارائه شده بود، با دقت اصلاح رنگی مورد نظر مطابقت نداشته است و تصاویر به‌گونه‌ای نمایش داده می‌شد که انگار صبح است، در حالی که ستاره‌ها در آسمان دیده می‌شدند.

کارگردان فیلم شمشیر و اندوه خاطرنشان می‌کند: این مشکل در بعضی اکران‌های دیگر وجود نداشته است و این مسائل به کیفیت نمایش نیز بستگی دارد.

محرابی با اشاره به جشنواره‌های قبلی می‌گوید: انیمیشن در جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان اصفهان و دیگر جشنواره‌های بااهمیت شرکت کرده است و حضور در این جشنواره‌ها و بازتابی که از مخاطبان و داوران دریافت می‌شود، برای تیم بسیار ارزشمند است.

از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا قیام امام حسین(ع) در انیمیشن شمشیر و اندوه

استفاده از تکنولوژی «مت هیومن» در انیمیشن «شمشیر و اندوه» برای نخستین‌بار در خاورمیانه

بنیامین شجاعی، کارگردان هنری و طراح شخصیت‌های فیلم شمشیر و اندوه نیز با اشاره به چالش‌های موجود اظهار می‌کند: یکی از نکاتی که در کار وجود داشت این بود که شاید برای سنین کوچک‌تر کمی خسته‌کننده به نظر می‌رسید، زیرا فیلم دیالوگ‌محور بود و بیشتر برای نوجوانان و بزرگسالان طراحی شده بود؛ با این حال، سال جاری نیز برای جشنواره کار خواهیم داشت و امیدواریم کیفیت آن مطابق انتظارات باشد.

وی ادامه می‌دهد: دیالوگ‌ها گاهی سنگین بود و این مسئله ممکن است بر مخاطبان جوان‌تر تأثیر بگذارد.

کارگردان هنری و طراح کاراکتر فیلم شمشیر و اندوه درباره استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در تولید این انیمیشن تاکید می‌کند: بسیار تلاش می‌کنیم که از تکنولوژی روز دنیا بهره ببریم و کیفیت فیلم‌ها را ارتقا دهیم؛ اگر برخی می‌گویند که کیفیت شخصیت‌ها بهتر شده است یا انیمیشن‌ها واقعی‌تر به نظر می‌رسند، دلیل آن استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته جهانی است.

شجاعی می‌گوید: باید اعتراف کرد که در این مسیر ضعف‌هایی نیز وجود دارد و هنوز تا رسیدن به سطح بالای بین‌المللی فاصله داریم، اما ما همواره در حال بهبود کیفیت فیلم‌ها هستیم.

وی با اشاره به نسخه نهایی فیلم اضافه می‌کند: واقعیت این است که آنچه هم‌اکنون در حال نمایش است، نسخه نهایی نیست؛ نسخه‌های تدوین‌شده و صداگذاری‌شده پیشرفته‌تری وجود دارند، اما به دلیل مشغله‌هایی که داشتیم، نسخه‌ای که برای اکران بین‌المللی ارسال شده بود، هنوز به‌روزرسانی نشده است.

کارگردان هنری و طراح کاراکتر فیلم شمشیر و اندوه درباره کیفیت تصویر خاطرنشان می‌کند: مشکلاتی که در بعضی سینماها دیده شد، مربوط به دقت تصویر بود؛ به‌ویژه در لحظه‌هایی که تصویر مات می‌شد و این مسائل ممکن است به دلیل استانداردهای متفاوت پرده‌های سینما باشد.

شجاعی با اشاره به استفاده از تکنولوژی «مت هیومن» در ساخت این انیمیشن می‌گوید: این سیستم در سطح جهانی شناخته‌شده است و تاکنون هیچ فیلم بزرگی در دنیا از آن استفاده نکرده بود و حداقل تا زمانی که ما به مرحله اکران رسیدیم، چنین چیزی نبود؛ چند انیمیشن کوتاه با این تکنولوژی تولید شده بود، اما آن‌ها نیز در خاورمیانه ساخته نشده بودند.

وی تصریح می‌کند: واقعیت این است که مجبور بودیم بعضی موارد را به دلیل محدودیت زمانی حذف کنیم تا فیلم در قالب سینمایی ۸۰ دقیقه‌ای جای بگیرد؛ به‌طور مثال از یک مسیر طولانی و تغییرات آب و هوایی استفاده کردیم تا فاصله زمانی و تغییر فضاها را نشان دهیم، اما همچنان بعضی بخش‌ها حذف شد.

از شهادت امام حسن مجتبی(ع) تا قیام امام حسین(ع) در انیمیشن شمشیر و اندوه

به گزارش ایمنا، دومین روز از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اکران فیلم‌های مافیای شجاعان، رؤیای پفکی، آرزوی اسب چوبی، آن دو، میرو و شمشیر و اندوه با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان در سه سینمای فلسطین، چهارباغ و ساحل برگزار شد.

کد خبر 798014

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.