تشدید ناترازی مالی صنعت برق ایران با تعرفه‌های پایین

متخصص صنعت برق کشور با بیان اینکه به‌دلیل تعرفه‌های پایین، ناترازی مالی صنعت برق ایران تشدید شده است، گفت: قیمت برق در ایران ۲۵ برابر ارزان‌تر از میانگین جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رضا عفت نژاد اظهار کرد: شرکت‌های برق در جهان شرکت‌های پرمنفعت و با اقتصاد پایدار هستند، به‌طوری که منابع آنان اجازه تأمین مالی در پروژه‌های سایر کشورها را نیز می‌دهد، اما در ایران به‌دلیل تعرفه‌های پایین برق، شرکت‌های برقی با مشکلات فراوانی از جمله مشکل تأمین مالی پروژه‌های صنعت برق مواجه هستند.

وی درباره هزینه نهایی تولید برق در ایران افزود: قیمت تمام شده برق نیروگاه‌ها با سوخت یارانه‌ای به ازای هر کیلووات ساعت ۹,۵۰۰ ریال است که با احتساب قیمت واقعی سوخت به بیش از ۳۰ هزار ریال می‌رسد، اما صنعت برق به‌طور میانگین کمتر از ۱۰ درصد قیمت تمام شده (حدود ۲۵۰ تومان) این قیمت را از مشترکان دریافت می‌کند که به تشدید ناترازی مالی صنعت برق منجر شده است.

متخصص صنعت برق کشور در ادامه درباره قیمت برق در دیگر کشورها تصریح کرد: بر اساس اطلاعات منتشر شده بخش تحقیقات آماری آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) قیمت خرده فروش برق در ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۲۳ به‌طور متوسط ۱۲.۷۲ سنت آمریکا به ازای هر کیلووات ساعت است، همچنین متوسط قیمت هر کیلووات ساعت برق در سه کشور اروپایی ایتالیا، آلمان و بریتانیا نیز ۴۵ تا ۴۷ سنت است.

عفت نژاد با اشاره اینکه در کشور چین نیز قیمت هر کیلووات ساعت برق صنعتی حدود ۸.۹ سنت و قیمت هر کیلووات ساعت برق خانگی ۷.۷ سنت است، ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده دومین قیمت بالای برق در جهان مربوط به کشور ایرلند در اتحادیه اروپا با رقم ۴۷ سنت به ازای هر کیلووات ساعت است و در حالی میانگین قیمت برق مشترکان در جهان تا ۲۵ سنت برآورد می‌شود که در ایران مشترکان کمتر از یک سنت به‌طور میانگین به ازای هر کیلووات ساعت برق پرداخت می‌کنند که در واقع موجب شده است ارزان‌ترین برق دنیا به ایران اختصاص داشته باشد.

وی در بخش پایانی تصریح کرد: با توجه به اینکه تعرفه برق در ایران به شدت نسبت به اکثر کشورهای جهان پایین است، این موضوع به یکی از معضلات اساسی در خدمت‌رسانی پایدار در شبکه برق تبدیل شده است که نیازمند یک تغییر پارادایم دارد تا امکان رونق و توسعه پروژه‌های صنعت برق در آینده فراهم شود.

کد خبر 797614

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.