سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در حل ناترازی برق سال آینده چقدر است؟

ناترازی برق در سال‌های گذشته از جمله چالش‌هایی محسوب می‌شود که دولت را به اندیشیدن راهکار مناسب برای رفع این مشکل واداشته است که در حال حاضر نیازمند احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه هستیم که به‌دلایل مختلف سال آینده این عدد افزایش پیدا خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناترازی برق در سال‌های گذشته از جمله چالش‌هایی محسوب می‌شود که دولت را به اندیشیدن راهکار مناسب برای رفع این مشکل واداشته است. استفاده از تجدیدپذیرها و ضرورت ساخت نیروگاه‌های جدید و بازسازی نیروگاه‌های موجود و غیره از جمله راهکارهایی است که به نظر می‌رسد می‌تواند مشکل کمبود برق در کشور را حل کند.

در سایه توجه اندک به انرژی‌های تجدیدپذیر، ظرفیت تولید این بخش از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ به ۸۵۳ مگاوات انرژی رسید، در سه سال اخیر ۳۴۷ مگاوات به این ظرفیت افزوده شد و گفته می‌شود ۱۳ هزار و پانصد مگاوات نیز در حال ساخت است.

امین زنگنه، دبیر انجمن تجدیدپذیرها درباره انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار کرد: در حال حاضر نیازمند احداث ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه هستیم که به دلایل مختلف سال آینده این عدد افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: یعنی باید ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه احداث کنیم که ۱۸ هزار مگاوات ناترازی فعلی برق را جبران کند که از این ۲۵ هزار مگاوات نهایت در بهترین حالت حدود ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات را می‌توانیم از نیروگاه‌های حرارتی تأمین کنیم که محدودیت گاز هم در اینجا مطرح است.

دبیر انجمن تجدیدپذیرها تصریح کرد: بنا بر موارد مطرح شده باقی‌مانده اختلاف تولید سهم تجدیدپذیرها خواهد بود پس با توجه به شرایط و نیازها نیاز به سهم تجدیدپذیرها برای سال آینده افزایش خواهد داشت.

به گزارش ایمنا، بدون تردید، یکی از راهبردهایی که موجب سامان‌دهی به مسائل بخش انرژی کشور، به‌ویژه از حیث کمبود منابع تولید می‌شود، پرداختن به انرژی‌های تجدیدپذیر است. برای درک موضوع کافیست بدانیم در سال ۲۰۲۲، ۸۳ درصد از مولدهای جدید نصب‌شده در دنیا، از نوع تجدیدپذیر بوده‌اند و تنها ۱۷ از نیروگاه‌های جدید از انواع غیرتجدیدپذیر بوده‌اند!

قیمت اقتصادی و رقابت این نیروگاه در سال‌های اخیر، مزایای زیست‌محیطی وافر، امکان تولید پراکنده و با مقیاس‌های متنوع کیلوواتی تا مگاواتی (نیروگاه‌های خانگی و پشت‌بامی تا نیروگاه‌های عظیم)، نیاز نداشتن به مصرف آب و زمان احداث بسیار کوتاه‌تر از نیروگاه‌های حرارتی مرسوم مزایای متعددی هستند که دنیا را به سمت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر سوق داده است.

کد خبر 797543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.