ظهور رقیب جدید و قدرتمند برای پنل‌های خورشیدی شهری

تداوم کاوش شهرها برای ارائه گزینه‌های انرژی پاک، منجر به ایده‌های نوآورانه‌ای در این زمینه شده و از جمله جدیدترین آن‌ها توربین‌های بادی لانه زنبوری است که برای تأمین الکتریسیته از انرژی باد، نیاز به نصب توربین‌های غول‌پیکر در ارتفاع بالا و وزش باد با سرعت بالا را از میان برداشته است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، توربین‌های لانه زنبوری نوع جدیدی از توربین‌های بادی است که به جای تیغه‌های چرخشی بزرگ که به شکل دایره‌ای روی یک برج مرکزی نصب می‌شود، دارای تیغه‌های ثابت عمودی است که به‌طور محکم در ساختاری شش‌ضلعی کنار هم قرار می‌گیرد. باد از طریق روزنه‌های ایجادشده در سلول‌های لانه زنبوری به دام می‌افتد و منجر به لرزش دیواره‌های سلولی و متعاقباً کل ساختار شش‌ضلعی می‌شود. این توربین‌ها را می‌توان نمونه‌های پیشرو برای نسل بعدی توربین‌های بادی دانست که از توربین‌های سنتی پیشی خواهند گرفت.

توربین‌های لانه زنبوری در اندازه‌های کوچک و متوسط را می‌توان در مناظر شهری ترکیب کرد و همزمان با تولید انرژی الکتریکی، بر چالش‌های موجود سر راه توربین‌های بادی سنتی غلبه کرد. از طرف دیگر، ساختار شش ضلعی متراکم این توربین‌ها، میزان انرژی بیشتری از باد را به دام می‌اندازد و قابلیت تولید برق را حتی از بادهای کم‌سرعت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نبود قطعات متحرک در ساختار این توربین‌ها منجر به کاهش صدا، طول عمر بیشتر و آسان شدن فرایند نگهداری از توربین می‌شود.

بهره‌برداری از توربین‌های بادی غول‌پیکر به زمین‌های وسیعی نیاز دارد و استفاده از آنها را در محیط‌های شهری با مشکل مواجه می‌کند. طراحی توربین لانه زنبوری در اندازه‌های بسیار کوچک‌تر، امکان نصب در زمین‌ها و اماکن کوچک همچون پشت‌بام‌ها را فراهم می‌کند. این روش نوآورانه نحوه استفاده از انرژی باد را تغییر می‌دهد و در مناطق پرجمعیت نیز قابل اجرا است.

ظهور رقیب جدید و قدرتمند برای پنل‌های خورشیدی شهری

استارتاپ فناوری Katrick Technologies در گلاسکو بر فناوری‌های مهندسی نوآورانه و انجام تحقیق و توسعه در زمینه انرژی‌های سازگار با محیط زیست برای یک سیاره سبزتر متمرکز است. این استارتاپ تصمیم دارد راه‌حل‌های تأمین انرژی شهری پاک را با توربین‌های بادی ابداعی خود تغییر دهد. توربین‌های لانه زنبوری با استفاده از بال‌های نوسانی به جای پره‌های دوار، انرژی جنبشی باد را به‌طور مؤثرتری به‌ویژه در زمان وزش بادهای با سرعت پایین به نوسانات مکانیکی و سپس به الکتریسیته تبدیل می‌کند. این مکانیسم نه‌تنها مقیاس جمع‌آوری انرژی باد را بهبود می‌بخشد، بلکه ردپای بصری مزارع بادی را کاهش خواهد داد.

تأثیر توربین لانه زنبوری بر انرژی شهری

توربین‌های بادی معمولی به دلیل پره‌های چرخان عظیم خود، خطر برخورد را برای پرندگان ایجاد کرده و منجر به بروز نگرانی‌های زیست‌محیطی شده است. طراحی لانه زنبوری Katrick Technologies با سرعت آهسته‌تر بال‌های نوسانی و ساختار شش‌ضلعی آن، خطر کمتری برای پرندگان دارد و این نگرانی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، می‌توان به راحتی توری‌هایی را اطراف این توربین‌ها قرار داد تا از ورود حیوانات و زباله‌ها جلوگیری کند. از سوی دیگر، این توربین‌های کوچک به زمین کمتری نیاز دارد و اختلال کمتری در زیستگاه ایجاد می‌کند.

این استارتاپ ادعا می‌کند که یک کیلومتر از پنل‌های تولیدی آن می‌تواند انرژی ۷۶۰ خانه را تأمین کند یا سالانه ۸۰ هزار خودروی الکتریکی تسلا را شارژ کند. ترکیب مزایای زیست‌محیطی و پتانسیل بالای تولید انرژی، معیاری برای کارآمد بودن راه‌حل ارائه شده توسط این استارتاپ است. به‌تازگی خبر تجاری‌سازی این طرح ابتکاری منتشر شده است که می‌تواند تأثیر چشمگیری در انتقال جامعه به سمت انرژی‌های پایدار داشته باشد.

ظهور رقیب جدید و قدرتمند برای پنل‌های خورشیدی شهری

فناوری‌های رو به رشد

شرکت اسکاتلندی Katrick Technologies در جستجوی راه‌حل‌های کارآمد انرژی بادی تنها نیست؛ شرکت‌های دیگری از جمله Aeromine در تگزاس نیز در حال فعالیت روی موضوع توربین‌های بادی کوچک هستند. توربین‌های استوانه‌ای Aeromine با قابلیت نصب روی پشت‌بام ساختمان‌ها، نمونه‌ای کارآمد از اجرای فناوری‌های نوین مهندسی در طراحی و ساخت سیستم‌های تولید انرژی کوچک‌تر و همچنین مؤثرتر در حال رشد است.

ظهور رقیب جدید و قدرتمند برای پنل‌های خورشیدی شهری

ظهور این فناوری‌های جدید بر درک فزاینده‌ای از ضرورت وجود منابع انرژی تجدیدپذیری تأکید دارد که با محیط‌های شهری سازگار است. آزمایش‌های مختلف نشان می‌دهد که آینده روشنی در انتظار توربین‌های بادی شهری است و در این میان، توربین لانه زنبوری از موقعیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

کد خبر 797538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.