جمعه اقتدار؛ از نماز نصر در تهران تا رایزنی‌های دیپلماتیک در بیروت

جمعه هفته گذشته هم از جهت نماز تاریخی که به امامت ولی امر مسلمین جهان اقامه شد و همزمان با آن سفر وزیر خارجه به بیروت که تحت بمباران رژیم غاصب صهیونیستی بود نشان از اقتدار جمهوری اسلامی بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نماز جمعه نصر با حضور رهبر شجاع و مقتدر انقلاب اسلامی، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) پس از عملیات غرورآفرین «وعده صادق ۲» در مصلای امام خمینی (ره) تهران در حالی برگزار شد که حامل پیام‌های بسیار مهمی از جمله اقتدار و وحدت ملت ایران به جهانیان بود. خطبه‌های طوفانی و راهبردی معظم‌له در این نماز که با حضور میلیونی مردم برگزار شد، به عنوان منشور جهاد و مقاومت شناخته شد و نشان‌دهنده اقتدار ایران اسلامی و حمایت قاطع جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های فلسطین و لبنان بود، به علاوه این حضور میلیونی نمادی از پیوند ناگسستنی امام و امت بود و قدرت اسلام را به رخ جهانیان کشاند و بر عزت ملت ایران افزود.

پیام‌های نماز جمعه نصر

فرمایشات پیر فرزانه انقلاب در این نماز باعظمت و دشمن‌شکن حاوی چند پیام مهم و راهبردی است که بیشتر بر محور نزدیک بودن سقوط اسرائیل و حمایت همه‌جانبه جمهوری اسلامی ایران از مقاومت بود. ایشان عملیات غرورانگیز «وعده صادق ۲» را «کمترین مجازات برای رژیم غاصب صهیونی در برابر جنایت‌های حیرت‌آور آن رژیم خون‌آشام، گرگ‌صفت و سگ هار آمریکا در منطقه» از سوی نیروهای مسلح ایران دانستند. همچنین تهدید رژیم صهیونیستی مبنی بر «حمله انتقامی» به جمهوری اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) تهران که نماد اقتدار، آرامش و عزت و قدرت ملت ایران بود، ناکام ماند.

رهبر انقلاب همچنین بر «مجاهدت مردان مبارز فلسطین و لبنان توانسته است رژیم صهیونیستی را ۷۰ سال به عقب برگرداند» تاکید کردند که این موضوع از اهمیت و اثربخشی حماسه بزرگ طوفان‌الاقصی و مقاومت یک‌ساله مردم مسلمان و شجاع غزه و لبنان حکایت داشت، چرا که ایشان این اقدام شجاعانه و بزرگ که موجب بازگشت رژیم صهیونی به دغدغه حفظ موجودیت خود شده است را ستودند و با اشاره به تجارب جمهوری اسلامی از جمله شهادت جمع زیادی از مسئولان عالی‌رتبه و ستون‌های انقلاب اسلامی در تابستان سال ۱۳۶۰ و اینکه «فقدان آن عزیزان آسان نبود ولی انقلاب متوقف نشد، عقب‌نشینی نکرد، بلکه سرعت گرفت. امروز هم مقاومت در منطقه با این شهادت‌ها عقب نخواهد نشست و پیروز خواهد شد» و امروز «در غزه اسلام در برابر همه شرارت و پلیدی سینه سپر کرده است و هیچ انسان آزاده‌ای نیست که بر این ایستادگی درود و بر دشمن سفاک و خون‌آشامش لعنت نفرستد» به ملت شجاع فلسطین بشارت دادند که «این شهادت‌ها، این خون‌های بر زمین ریخته، نهضت شما را سست نمی‌کند بلکه استوارتر می‌کند.»

جمعه نصر؛ تجلی وحدت و اقتدار ملت ایران

از جمله نکات مهم و کلیدی فرمایشات ایشان و تاکید معظم‌له مبنی بر اینکه «امروز، روز بیداری مسلمانان است و نباید اجازه داد این سیاست شوم تکرار شود» و همچنین تاکید بر توجه به ضرورت وحدت جهان اسلام و صدمات فراوان امت اسلامی از سیاست «تفرقه‌بینداز و حکومت‌کنِ مستکبران»، نشان‌دهنده ضرورت توجه امت اسلامی به وحدت، یکپارچگی، پرهیز از اختلاف و مراقبت از توطئه‌های دشمنان اسلام در رأس آن آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

ایشان همچنین بر وحدت، یکپارچگی و حمایت مسلمین از یکدیگر در مواجه امت اسلام با دشمنان قسم‌خورده بی‌رحم و خون‌خوار تاکید فرمودند و گفتند که «هر ملتی اگر می‌خواهد به محاصره فلج‌کننده دشمن دچار نشود، باید بیدار باشد و به محض اینکه دشمن به سراغ ملتی رفت، به کمک آن ملت بشتابد وگرنه نوبت خود او خواهد شد» و این بدان معنی است که ملت‌های مسلمان علاوه بر مراقبت و حفظ کیان و عزت ملی خود در وقت لزوم به یاری سایر ملت‌های مظلوم بشتابند. چرا که اگر امت اسلام به این فهم و بلوغ نرسد، دشمن، چون گرگی درنده گلوی تک تک آنها را جویده و مرگ را بر جوامع اسلامی حاکم خواهد کرد. تجربه تاریخی نشان داده است چه بسا ملت‌ها و اقوام بزرگی که به دلیل اختلاف و چنددستگی در مواقع خطر و هجمه دشمن به خاک و خون کشیده شده، عزت و شرف خود را به همراه سرزمین، جان و مال باختند. بدون شک راهبرد هوشمندانه، مهم و نجات‌بخش رهبری مبنی بر اینکه «باید کمربند دفاع، استقلال‌طلبی و عزت را از افغانستان تا یمن و از ایران تا غزه و لبنان در همه کشورهای اسلامی، محکم ببندیم» نسخه شفابخش امروز امت اسلامی برای بحران‌های فرارو خواهد بود.

اشاره معظم‌له به سیاست‌های متفاوت نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دشمنان برای تفرقه‌انگیزی در میان امت اسلامی و توجه به اینکه «دشمن ملت ایران همان دشمن ملت‌های فلسطین، لبنان، مصر، سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای اسلامی است و همه دستورهای تهاجمی و تفرقه‌انگیز از یک اتاق فرمان صادر می‌شود و تنها تفاوت شیوه‌های متفاوت آن در کشورهای اسلامی است» گویای این مطلب است که امروز جنگ میان حق و باطل و اسلام و کفر است، امروز تمام کفر در برابر تمام اسلام صف‌آرایی کرده است، قرارگاه فرماندهی و اتاق فرمان آن‌ها یکی است؛ بنابراین امروز ملت‌های مسلمان با دشمن واحدی روبه‌رو هستند و راه برخورد با دشمن مشترک، هم‌اندیشی، همراهی، هماهنگی و هم‌رزمی در این عرصه پرخطر و پیچیده است، اگر این مهم درک نشود و ملت‌های مسلمان سرنوشت خود را از دیگر ملت‌ها جدا بدانند و به مجموعه امت اسلامی نیندیشند، دشمن به سراغ تک‌تک آن‌ها خواهد رفت.

رهبر انقلاب همچنین با تاکید بر اینکه «مشکل عمده منطقه دخالت بیگانگان است. دولت‌های این منطقه قادرند صلح و سلامت را در آن مستقر کنند و برای این هدف بزرگ و نجات‌بخش، تلاش و مبارزه ملت‌ها و دولت‌ها لازم است»، عامل عمده جنگ و ناامنی و عقب‌ماندگی در این منطقه را ناشی از رژیم صهیونیستی و حضور دولت‌های مدعی پیگیری صلح و آرامش دانستند و راهبرد مشارکت کشورهای منطقه به‌ویژه کشورهای اسلامی را در توانمندی تأمین امنیت منطقه یادآور شدند و به نوعی خواستار مشارکت همه کشورهای منطقه در تأمین امنیت و مقابله با دخالت بیگانگان در تصمیم‌سازی، تصمیم‌گیری و راهبری امور منطقه شدند.

ایشان همچنین فرمودند که «ما در انجام این وظیفه نه تعلل و کوتاهی می‌کنیم، نه دچار شتابزدگی می‌شویم و آنچه معقول، منطقی و درست است طبق نظر تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی در وقت خود عمل می‌شود، همچنان‌که این کار انجام شد و در آینده نیز اگر لازم باشد، انجام خواهد» و حمایت و پشتیبانی روشن، مقتدرانه و معقول جمهوری اسلامی در دفاع از امت اسلام، ملت مظلوم و مسلمان فلسطین، جبهه مقاومت و مقابله با نظام سلطه به رهبری آمریکا و صهیونیست‌ها در برابر جبهه کفر را با قدرت، صلابت و قاطعیت و البته با صدای بلند فریاد زدند تا مدعیان دروغین اسلام و حاکمان وابسته و بی‌عرضه کشورهای اسلامی که با حمایت و سکوت در برابر نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و آمریکای جنایتکار دستشان به خون مسلمان مظلوم غزه، لبنان، یمن، عراق و سوریه آلوده است به خود بیایند و در این شرایط سخت و تاریخ‌ساز، مصالح امت اسلامی را وجه‌المصالحه منافع و مطامع شخصی خود نکنند و البته مسلمانان نیز باید برای فهم تکلیف خود، در این شرایط حساس و پیچ تاریخی بیش از پیش تلاش کنند.

جمعه نصر؛ تجلی وحدت و اقتدار ملت ایران

مقام عظمای ولایت با تاکید بر اینکه «این رژیم مصنوعی (اسرائیل غاصب) مصداق شجره خبیثه‌ای است که به تعبیر قرآن کریم بی‌ریشه و ناپایدار است و صرفاً با تزریق حمایت‌های آمریکا خود را به زحمت بر سرپا نگه‌داشته است و این هم به لطف خداوند دیری نخواهد پایید» به این نکته اشاره فرمودند که «رؤیای صهیونی و امریکایی تضمین موجودیت رژیم غاصب خیال باطل و ناشدنی بیش نیست» و «هر ضربه به رژیم غاصب از سوی هرکس و هر مجموعه، خدمت به کل منطقه و بلکه به کل انسانیت است» و لذا به نظر می‌رسد فصل جدیدی از مبارزه با رژیم صهیونیستی و شکل‌دهی به نظامات جدید بین‌المللی و سازماندهی مخالفان رژیم صهیونیستی فارغ از ملیت‌ها، اعتقادات، گرایش‌های دینی و مذهبی را در برابر امت اسلامی و رهبران جبهه مقاومت و مسئولان جمهوری اسلامی گشوده شد که می‌تواند ظرفیت بزرگی تحت عنوان جبهه جهانی ضدصهیونیسم را در سطح جهان در مخالفت و محکومیت رژیم منحوس و تروریست صهیون فراهم سازد.

تجمع بی‌سابقه مردم با وجود تهدیدات

حسن هانی‌زاده، تحلیلگر و کارشناس مسائل غرب آسیا به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: نماز جمعه اخیر تهران یکی از ماندگارترین و تاریخی‌ترین نمازهای جمعه در طول انقلاب اسلامی تلقی می‌شود و از چند زاویه قابل تجزیه و تحلیل است.

وی می‌گوید: نخستین مورد اینکه بعد از عملیات «وعده صادق ۲»، شاهد بازتاب حمله موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بودیم، به‌طوری که این رژیم مدعی شد به‌زودی شهرهای ایران را بمباران خواهد کرد و جریان‌سازی و وحشت‌افکنی‌هایی را از طرف رسانه‌های صهیونیستی علیه ملت ایران آغاز کرد تا جایی که حتی بنیامین نتانیاهو در مصاحبه خود از مردم ایران خواست که به پناهگاه‌ها بروند.

جمعه نصر؛ تجلی وحدت و اقتدار ملت ایران

تحلیلگر و کارشناس مسائل غرب آسیا ابراز می‌کند: با وجود این تهدیدات تجمع بی‌سابقه‌ای در نماز جمعه این هفته تهران برپا شد و حضور میلیونی ملت ایران برای بیعت با رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان امام جمعه همراه با حضور همه مسئولان لشکری و کشوری نظام جمهوری اسلامی را در این نماز شاهد بودیم.

وی ادامه می‌دهد: این حضور گسترده یک پیام بسیار آشکار برای رژیم صهیونیستی به همراه دارد و آن پیام این است که اگر این رژیم بخواهد دست از پا خطا کند و اقدامی علیه ایران انجام دهد، پاسخ کوبنده‌تری دریافت خواهد کرد؛ همچنین رژیم صهیونیستی دریافت که ملت ایران کنار رهبر و دولت ایستاده است و هیچ‌گونه اختلافی میان جریان‌های سیاسی در کشور نیست.

هانی‌زاده می‌گوید: سخنرانی و خطبه‌های نماز جمعه رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به زبان فارسی و هم به زبان عربی بسیار کوبنده بود و خطبه دوم هم اثر بسیار مثبتی بر ملت‌های عرب بر جای گذاشت، به ویژه آنکه رهبر انقلاب در این خطبه با ادبیاتی قابل فهم و بسیار سلیس ملت‌های عرب را مستقیم مخاطب قرار داد و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران در دفاع از محور مقاومت و مقابله با رژیم صهیونیستی و دفاع از مردم فلسطین را با شفافیت شرح داد.

تلاقی دیپلماسی با اتحاد امام و امت

هم‌زمان با اقامه نماز جمعه نصر به امامت رهبر انقلاب اما سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان و سوریه در این جمعه را می‌توان یکی دیگر از نمادهای اقتدار ایران اسلامی دانست. این سفر که حاکی از قدرت دیپلماسی ایران محسوب می‌شود، نشان‌دهنده حمایت مستمر ایران از سوریه و لبنان و مقاومت در برابر چالش‌ها است، به‌طوری که بشار اسد نیز این هم‌زمانی را نشانه‌ای از اتحاد و قدرت ایران در منطقه تلقی کرده است.

هانی‌زاده اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد که رژیم صهیونیستی رمزشکافی کافی از پیام رهبر انقلاب اسلامی و از نماز جمعه نصر داشته است، به علاوه آنکه هم‌زمان با نماز جمعه نصر، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان با وجود تهدیدهای رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه هر هواپیمای ایرانی وارد لبنان شود، مورد حمله قرار خواهد گرفت، در رأس یک هیئت سیاسی و با اسکورت نیروی هوایی به لبنان رفت و رژیم صهیونیستی نتوانست هیچ‌گونه عکس‌العملی از خود نشان دهد که همه نشانه اقتدار بزرگ ایران اسلامی در تقابل با رژیم صهیونیستی و هم‌پیمانان این رژیم تلقی می‌شود.

جمعه نصر؛ تجلی وحدت و اقتدار ملت ایران

کارشناس مسائل غرب آسیا می‌گوید: در واقع جمهوری اسلامی ایران هم در نماز جمعه نصر و هم در سفر وزیر امور خارجه به لبنان و سوریه اقتدار جهانی خود را نشان داد و عراقچی در لبنان با مقامات رسمی و مردمی این کشورها دیدار کرد و پیام همبستگی ملت ایران در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی را را به مردم جهان رساند.

وی خاطرنشان می‌کند: این دو حرکت یعنی هم نماز جمعه نصر و هم سفر عراقچی به لبنان اثر بسیار بالایی بر محور مقاومت باقی گذاشت و موجب افزایش قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران شد.

به گزارش ایمنا، برگزاری مراسم یادبود مجاهد کبیر، مایه فخر رهبری، چهره محبوب دنیای اسلام و زبان گویای ملت‌های منطقه، گوهر درخشان لبنان و بالاتر از همه شهید راه آزادی قدس علامه سید حسن نصرالله در مصلای تهران با حضور رهبر عظیم‌الشان جهان اسلام حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، مسئولان نظام مقدس جمهوری اسلامی، خانواده‌های معظم شهدا و مردم شریف و مؤمن ایران اسلامی، نشان‌دهنده توجه و اهمیت مبارزه با رژیم صهیونیستی، تجلیل از جبهه مقاومت و شجره طیبه حزب‌الله و رهبر قهرمان و شهید آن در نزد رهبری عزیز و ملت بزرگ ایران بود.

کد خبر 797504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.