برنامه گسترده‌ای برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال جاری داریم

وزیر نیرو با اشاره به اینکه در سال جاری برنامه گسترده‌ای برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر داریم،گفت: در حال برنامه‌ریزی برای تولید حدود ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، داده‌های اعلام شده از سوی انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران نشان می‌دهد در تابستان گذشته، ۱۸ هزار مگاوات ناترازی برق، در کشور داشتیم که معادل جمع مصرف برق دو یا سه کشور همسایه ایران است. برای اینکه این میزان کسری برق جبران شود به ۲۰ میلیارد دلار منابع مالی نیاز داریم تا به عدد صفر برسیم؛ اگر رشد مصرف سال آینده برق را در نظر نگیریم که حدود ۵ الی ۷ درصد در سال است، به نقطه صفر خواهیم رسید که این فرض محال است. فعالان این بخش برخورد سلیقه‌ای، عدم تأمین به موقع ارز و ثبت سفارش و نبود نهاد رگولاتوری را از موانع توسعه صنعت برق می‌دانند.

عباس علی آبادی، وزیر نیرو در خصوص ناترازی در تأمین برق و آب اظهار کرد: واقعیت این است که ناترازی بزرگی در حوزه برق و آب داریم که ناشی از بد مصرفی، نرسیدن ظرفیت‌های تولیدی به شرایط بهره برداری است و در حال تلاش هستیم که آن را برطرف کنیم.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری برنامه گسترده‌ای برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر داریم، ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای تولید حدود ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی هستیم. شروع کار زمان‌بر است اما پس از شکل‌گیری سرعت آن افزایش پیدا می‌کند.

عضو کابینه دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه برای تابستان سال آینده بخشی از نیروگاه‌های خورشیدی برنامه‌ریزی شده به بهره‌برداری می‌شد، عنوان کرد: میزان نیروگاه‌های خورشیدی که به بهره‌برداری می‌رسد مشخص نیست و برای این اقدام باید تأمین مالی صورت بگیرد و از بخش خصوصی دعوت شود. در حال تلاش هستیم وام تأمین کنیم و برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی را به قیمت واقعی خریداری کنیم تا جذابیت اقتصادی داشته باشد؛ جذابیت محیط کسب و کار در دستورکار قرار دارد.

علی آبادی با بیان اینکه در کشور بد مصرفی وجود دارد باید از آن جلوگیری کنیم، گفت: عده‌ی کمی از برق ارزان قیمت برای خلق ثروت سو استفاده می‌کنند و مشروعیت تولید رمز ارز از برق ارزان قیمت اشکالات اساسی دارد. در حال برنامه‌ریزی هستیم با سایر قیمت‌های مرتبط هستیم تا از این اقدامات جلوگیری کنیم و مصرف را به حد متعادل کاهش دهیم تا مردم کمتر آسیب ببینند.

وی عنوان کرد: خاموشی‌ها در حوزه صنعتی، کشاورزی و مسکونی به اقتصاد کشور ضربه بزرگی وارد می‌کند و این صدمه به دلیل اقدامات ناهنجار برخی افراد است که در حال شناسایی آنها هستیم.

وزیر نیرو با بیان اینکه ۲۰ هزار مگاوات کسری برق سال جاری و ۲۵ هزار مگاوات کسری سال آینده برق مورد نیاز دو کشور است و میزان کمی نیست، تصریح کرد: باید با کاهش مصرف و افزایش تولید برق ناترازی موجود را کاهش دهیم. ظرفیت‌هایی را در حوزه نیروگاه‌های حرارتی و خورشیدی داریم که در صورت تأمین منابع مالی مقدار زیادی از این ناترازی کاسته می‌شود.

کد خبر 797337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.