خطر فرونشست ۳۵۹ دشت کشور با برداشت‌های بی‌رویه

در حال حاضر ۴۲۲ دشت کشور به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه در فهرست ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت نیز با خطر فرونشست روبه‌رو شده‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران در دهه‌های اخیر به‌دلیل برداشت بی‌رویه و مدیریت ناکارآمد، منابع آب زیرزمینی با مشکلات جدی در کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و فرونشست زمین روبه‌رو شده است.

به دنبال کاهش سطح آب زیرزمینی، پدیده فرونشست زمین در ایران به‌شدت افزایش پیدا کرده است. به‌طور ویژه، مناطق پرجمعیت و کشاورزی همچون دشت‌های تهران، کرمان، فارس و اصفهان با نشست زمین مواجه هستند. این فرونشست‌ها می‌توانند آسیب‌های جدی به زیرساخت‌ها، ساختمان‌ها و زمین‌های کشاورزی وارد کنند.

عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اهمیت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی اظهار کرد: در حال حاضر ۴۲۲ دشت کشور به‌دلیل برداشت‌های بی‌رویه در فهرست ممنوعه و ممنوعه بحرانی قرار گرفته و ۳۵۹ دشت نیز با خطر فرونشست روبه‌رو شده است.

وی با اشاره به تشدید برداشت منابع آب زیرزمینی طی دهه‌های گذشته گفت: با ورود و بهره‌مندی از تکنولوژی و حفر مکانیزه چاه‌های کشاورزی، برداشت از آب چاه‌ها به سرعت افزایش پیدا کرده است و روزبه‌روز این روند تشدید می‌شود.

سخنگوی صنعت آب با ابراز نگرانی از اینکه امروز فرونشست به خانه و خیابان‌ها در کلان‌شهرها رسیده است، تصریح کرد: بر اساس مفاد سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی و نقشه راه آب، باید میزان برداشت از منابع آب زیرزمینی به نصف کاهش پیدا کند.

اهمیت حمایت مجلس برای پیشبرد طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت منابع آبی کشور

بزرگ‌زاده با تاکید بر اینکه بی‌توجهی به این مهم به‌حتم مدیریت فرونشست‌ها را غیرممکن می‌کند، گفت: در چنین شرایطی از دست رفتن آبخوان‌های مهم کشور سرعت گرفته است و لازم است که مدیریت و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی به‌عنوان اصلی‌ترین مصرف‌کننده منابع آب زیرزمینی و نیز سایر بخش‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

وی درباره تکالیف و اقدامات وزارت نیرو در این باره بیان کرد: وزارت نیرو در قالب طرح احیا و تعادل‌بخشی، سازگاری با کم‌آبی و مدیریت توأمان آب و انرژی این مهم را در دستور کار خود قرار داده است، همچنین مدیریت منابع آبی، امری فرابخشی است و تاکنون نتیجه مورد انتظار و مطلوبی حاصل نشده است. بر این اساس همراهی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور، استانداری‌ها، سازمان برنامه و بودجه (به جهت تأمین مالی)، دستگاه قضا و نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌ها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

سخنگوی صنعت آب با تاکید بر اهمیت حمایت مجلس شورای اسلامی برای پیشبرد طرح‌های سازگاری با کم‌آبی و مدیریت منابع آبی کشور، با تاکید بر توجه برنامه هفتم توسعه به‌منظور مدیریت آبخوان‌ها خاطرنشان کرد: طی فرایند امکان انتقال این مسئولیت از دولت به تشکل آب‌بران فراهم شده است که نوید خوبی برای مشارکت ذی‌نفعان در مدیریت منابع آبی خواهد بود.

به گزارش ایمنا، کاهش بارش، مدیریت نکردن مصرف آب در بخش کشاورزی، رعایت نکردن سهمیه برداشت آب توسط برخی کشاورزان و استفاده از روش‌های سنتی آبیاری، افزایش مصرف آب توسط صنایع و مردم موجب شده است که بخش قابل توجهی از منابع آبی در سراسر کشور خشک شود و سطح سفره‌های زیرزمینی به‌شدت پایین بیاید، این مسئله موجب شده است تا حفره‌های تهی از منابع آبی بر اثر فشار طبقات فوقانی زمین فرو بریزد و پدیده فرونشست زمین در بسیاری از مناطق اتفاق بیفتد.

این پدیده به‌دلیل برداشت ذخایر آب زیرزمینی که میراث به یادگار مانده از نسل گذشته ما است، در حال رخ دادن است و تنها راه جلوگیری از آن، کنترل برداشت از این منابع و ایجاد تعادل بین منابع و مصارف است؛ توسعه پروژه‌های آبخوان‌داری نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

کد خبر 797273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.