ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

سرمربی و رئیس کمیته داوران هندبال معتقدند سطح هندبال ایران هرسال رو به رشد است و با افزایش زیرساخت‌ها و کار روی بازیکنان، همواره عملکرد بهتری را از آن‌ها شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سی‌وهفتمین دوره لیگ‌برتر هندبال مردان کشورمان از روز یکشنبه، پانزدهم مهر با حضور ۱۰ تیم از هشت استان مختلف کلید خواهد خورد. شهر اصفهان با سه نماینده در لیگ‌برتر، فعال‌ترین شهر در رشته هندبال است.

رقابت‌های لیگ‌برتر هندبال مردان با حضور شهرهای اصفهان، کرمان، کازرون، یزد، اراک، لارستان، طبس و گچساران برگزار می‌شود، تیم‌های صنعت مس کرمان، نیروی زمینی کازرون، گیتی‌پسند اصفهان و فولاد مبارکه سپاهان اصفهان به ترتیب در رده‌های اول تا چهارم جدول رده‌بندی فصل گذشته قرار گرفتند.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

تیم‌های سنگ‌آهن بافق و شهید چمران لارستان دو تیم راه‌یافته به لیگ‌برتر هندبال هستند که جای پرواز هوانیروز اصفهان و فرازبام خائیز دهدشت را در لیگ‌برتر پر کردند.

لیگ دسته یک مردان هندبال ایران در فصل گذشته با حضور ۱۲ تیم در دو گروه شش تیمی و به‌صورت متمرکز از اواخر آبان سال گذشته آغاز شد که در گروه «الف» تیم‌های رعد پدافند البرز، شهید چمران لارستان، گرگان، نفت امیدیه، شهرزاد لارستان و کردستان حضور داشتند.

در گروه دوم لیگ دسته یک هندبال مردان ایران نیز تیم هندبال سنگ‌آهن بافق با تیم‌های شهرک برف‌فروش شیراز، آلومینیوم رسالت مهدی اراک، ستارگان قوچان، نماینده کرمانشاه و نماینده هندبال استان گیلان هم‌گروه بود.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

قرعه‌کشی این دوره از مسابقات بیست‌وسوم مرداد با حضور نمایندگان باشگاه‌ها برگزار شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، مسابقات لیگ‌برتر هندبال مردان در اردیبهشت ۱۴۰۴ به پایان خواهد رسید.

بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده، در هفته نخست لیگ‌برتر هندبال صنعت مس کرمان و نیروی زمینی کازرون روز یکشنبه به مصاف یکدیگر می‌روند، سنگ آهن بافق و سپاهان نوین با یکدیگر به رقابت می‌پردازند، فولاد مبارکه سپاهان از آلومینیوم اراک میزبانی می‌کند، زغال‌سنگ طبس به مصاف شهید چمران لارستان می‌رود و گیتی‌پسند اصفهان میزبان نفت‌وگاز گچساران است.

جدال میان صنعت مس کرمان و نیروی زمینی کازرون آغازکننده لیگ‌برتر در روز یکشنبه است و در ادامه و روز دوشنبه، چهار دیدار دیگر هفته نخست لیگ‌برتر برگزار خواهد شد.

رشد جوانان در هندبال ایران

شهداد مرتجی، سرمربی تیم هندبال فولاد مبارکه سپاهان در رابطه با سطح هندبال ایران آستانه فصل جدید لیگ‌برتر به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طی چندسال گذشته تعدادی جوان خوب در هندبال ایران رشد کردند و شرایط نسبتاً خوب شده است. دو سالی است که تیم‌ها به هم نزدیک شدند و بازی‌ها نزدیک به هم است و این موضوع موجب رشد بازیکنان شده است.

وی می‌افزاید: از چهل روز پیش تمرینات تیممان را آغاز کردیم، ۲۰ روز روی بدن‌سازی بازیکنان کار کردیم و ۲۰ روز تمرینات تاکتیکی انجام دادیم؛ سال جاری به واسطه اینکه فرصتمان برای جذب بازیکن و آماده‌سازی تیم خوب بود و اکنون شرایط تیم‌مان بسیار خوب است.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

سرمربی تیم هندبال فولاد مبارکه سپاهان بیان می‌کند: در نقل و انتقالات موفق به جذب بازیکنان خوبی شدیم و تعدادی از بازیکنانی که در گذشته بازیکن سپاهان بودند و جدا شده بودند را به تیم بازگرداندیم. ۹ نفر از بازیکنان ما عضو تیم‌های ملی نوجوانان و جوانان هستند، در عین حال که به دنبال بستن یک تیم خوب بودیم، به جوان‌گرایی و آینده‌نگری برای تیم سپاهان توجه کردیم و تعدادی بازیکن جوان و البته باتجربه را به تیم اضافه کردیم.

وی ادامه می‌دهد: ۹ بازیکن بزرگسال داریم که آن‌ها نیز بازیکنان باتجربه و خوبی هستند و بازیکنان جوان و باتجربه مکمل خوبی برای یکدیگر در لیگ‌برتر هستند.

جوانان مؤثری را جذب کردیم

مرتجی عنوان می‌کند: شرایط بازیکنان جوانمان خوب است و به‌گونه‌ای نیست که نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم، تعدادی از آن‌ها از سال گذشته در تیم ما بودند و تعدادی دیگر به‌تازگی به تیم اضافه شده‌اند، به‌طور قطع در طول لیگ از این بازیکنان استفاده می‌کنیم و برای تیممان نتیجه کسب خواهند کرد.

وی تشریح می‌کند: در حال حاضر تیم‌های صنعت مس کرمان، زغال‌سنگ طبس، نیروی زمینی کازرون و گیتی‌پسند که سال گذشته نتیجه گرفتند، رقبای اصلی ما هستند، چرا که سال گذشته رقابت بسیار نزدیکی با یکدیگر داشتیم. در تیممان مشکل خاصی نداریم و باید از مسئولان باشگاه سپاهان که ما را در بستن تیم یاری و حمایت کردند، تشکر کنم، با این وجود تیم ما کمبودی ندارد، تیم ملی نیز برنامه خاصی ندارد و امیدوارم بازیکنان در اختیار باشگاه‌ها قرار گیرند تا بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

سرمربی تیم هندبال فولاد مبارکه سپاهان خاطرنشان می‌کند: داوران لیگ جوان هستند طی چند سال گذشته تعدادی داور جوان به لیگ تزریق شده‌اند که تاکنون تجربه لازم را کسب کرده‌اند و امیدوارم در لیگ جاری قضاوت‌های خوبی داشته باشند تا حق کسی پایمال نشود، عملکرد داوران ما روزبه‌روز بهتر می‌شوند.

وی بیان می‌کند: هدف ما کسب سهمیه آسیا است و امیدوارم جزو تیم‌های اول و دوم باشیم، به‌حتم بازیکنان ما می‌دانند با شرایطی که تیم در حال حاضر دارد، باید سهمیه آسیا را کسب کنیم، اما از ابتدای لیگ هدف‌گذاری ما بر کسب عنوان قهرمانی است و برای این نتیجه تلاش خواهیم کرد.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

مرتجی یادآور می‌شود: حدود دو سال است که فدراسیون همکاری خوبی را با صداوسیما دارد و بازی‌ها از شبکه‌های مختلف پخش می‌شود که بسیار به انگیزه بازیکنان و آنالیز مربیان کمک می‌کند، امیدوارم این موضوع ادامه‌دار باشد، به‌طور قطع پخش زنده در هر رشته‌ای برای جذب اسپانسرها کمک‌کننده است.

پیشرفت داوری هندبال نسبت به گذشته

محسن کرباسچی، رئیس کمیته داوران فدراسیون هندبال درباره شرایط داوری در لیگ‌برتر جدید به خبرنگار ایمنا می‌گوید: داوری هندبال کشورمان رو به پیشرفت است و از سال گذشته که وارد کمیته داوران شدم، موضوع پیشرفت داوری در سراسر کشور مطرح بود که نویدبخش پیشرفت خوب داوری در لیگ‌برتر است.

وی می‌افزاید: داوران با کلاس‌های داوری و دانش‌افزایی که برای آن‌ها به صورت سمینار برگزار کردیم، با قوانین جدید فدراسیون به صورت عملی و تئوری آشنایی پیدا کردند و سطح قضاوت‌ها از سال گذشته متفاوت شده است و تیم‌ها نیز نسبت به سال‌های گذشته راضی‌تر بودند، این روند را ادامه خواهیم داد تا کمکی به رشد و توسعه داوری هندبال به‌ویژه برای داوران جوان و استعدادهایی که در شهرستان‌ها هستند، باشد، این افراد را به کمک رؤسای کمیته مناطق و کمیته داوران استان‌ها شناسایی کردیم تا آن‌ها را نیز به مجموعه داورانمان اضافه کنیم.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

رئیس کمیته داوران فدراسیون هندبال تصریح می‌کند: جلسات هم‌اندیشی به‌طور مداوم و هفته‌ای با کمیته داوران استان‌ها برگزار می‌شود که گزارش کار به ما داده می‌شود و بسیار بازتاب خوبی داشته است.

وی عنوان می‌کند: داوران ما در آسیا حرف اول را می‌زنند، دو کوبل داوری را برای داوری مسابقات نوجوانان قهرمان آسیا اعزام کرده بودیم، این مسابقات و عملکرد خوب داوران در مسابقات موجب اعتماد مسئولان حاضر به آن‌ها می‌شود و موجب می‌شود ما به طور ویژه‌تری با آن‌ها کار کنیم و آسیا نیز نگاه ویژه‌تری نسبت به هندبال ایران داشته باشد.

قدرت داوران هندبال در آسیا

کرباسچی ادامه می‌دهد: در مسابقات بین‌المللی ما سه کوبل داوری داریم؛ دو کوبل برای مسابقات سالنی و یک کوبل برای مسابقات ساحلی، همچنین چهار کوبل آماده دیگر در هر دو بخش هندبال سالنی و ساحلی داریم. اگر بتوانیم دو کوبل را به آسیا معرفی کنیم که یکی از آن‌ها برای مسابقات انتخاب شود، نشان‌دهنده پیشرفت قدرتمند ما در بخش داوری هندبال است.

وی خاطرنشان می‌کند: داوران تست‌های تئوری، عملی، بدنی و قضاوت عملی دارند که باید همه این تست‌ها را برای یک داوری خوب پشت‌سر بگذارند.

ارتقای سطح هندبال ایران با افزایش زیرساخت‌ها

به گزارش ایمنا، با نگاهی به روند عملکردی تیم‌های حاضر در لیگ‌برتر و امتیازاتی که میان آن‌ها ردوبدل می‌شود، می‌توانیم شاهد رقابتی نزدیک و دشوار در لیگ‌برتر هندبال باشیم که این موضوع نشان‌دهنده ارتقای سطح هندبال کشورمان است.

جوان‌گرایی در لیگ‌برتر و اعتماد به بازیکنان کم‌سن و کم‌تجربه جزو نکاتی است که بسیار پرریسک است، اما بها دادن به این بازیکنان آینده هندبال کشورمان را تأمین می‌کند، همچنین جوان‌گرایی و اهمیت مداوم به داوری منجر به ارتقای سطح داوری هندبال و حضور داوران ایرانی در میادین آسیایی و جهانی بوده است.

امیدواریم با ادامه این روند و افزایش پخش‌زنده‌ها و حضور حامیان مالی در این رشته‌، شاهد موفقیت روزافزون هندبال باشیم.

کد خبر 797139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.