زمستان سخت دوباره در کمین اروپا

بخش‌هایی از اروپا به دنبال تابستانی شدید در سراسر این قاره، با زمستان سردتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اروپای غربی و مرکزی ممکن است در هفته‌های آینده با طوفان‌های متعددی که از سمت اقیانوس اطلس می‌آید، آسیب ببینند. فرانسه، بریتانیا و اسکاندیناوی سردترین مناطق در اکتبر امسال خواهند بود و جنوب شرق اروپا و اسپانیا گرم باقی خواهند ماند. دما در زمستان امسال کمتر از سال گذشته خواهد بود و به گفته هواشناسان دلیل آن پدیده لانینا است.

لانینا چیست و آیا زمستان سردتر و مرطوب‌تری را در اروپا به همراه دارد؟

لانینا یک الگوی آب‌وهوایی طبیعی است و زمانی رخ می‌دهد که دمای سطح دریا در مرکز و شرق اقیانوس آرام به کمتر از حد متوسط برسد؛ درست برعکس فاز گرم ال‌نینو. این پدیده تأثیرات گسترده‌ای بر الگوهای آب‌وهوای جهانی از جمله در اروپا دارد.

زمستان سخت دوباره در کمین اروپا

کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی ۶۰ درصد احتمال وقوع شرایط لانینا را در فاصله اکتبر تا فوریه پیش‌بینی کرده‌اند. انتظار می‌رود زمستان سال جاری اروپا شاهد یک رویداد با قدرت ضعیف تا متوسط باشد و این پدیده اوایل سال آینده ضعیف شود.

لانینا به‌طور کلی دمایی سردتر از حد معمول در سراسر اروپای غربی دارد و پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند که با نزدیک شدن به نوامبر و دسامبر، دما کاهش یابد. به‌طور کلی، این الگوی آب‌وهوایی همچنین شرایط مرطوب‌تر و سردتری را برای کوه‌های آلپ به ارمغان می‌آورد که می‌تواند منجر به بارش برف مکرر و شدیدتر شود.

مدل‌های هواشناسی در سایر نقاط اروپا برف کمتر از حد معمول را پیش‌بینی می‌کنند، البته به‌جز در بعضی از مناطق شمالی و مناطق مرکزی اطراف آلپ. اروپای شمال غربی و جنوب شرقی به‌طور معمول خشک‌تر از حد معمول هستند، در حالی که جنوب غربی اروپا معمولاً مرطوب‌تر است.

زمستان سخت دوباره در کمین اروپا

هر چه از مرکز اقیانوس آرام دورتر می‌شویم، تأثیرات لانینا و ال‌نینو به‌راحتی توسط الگوهای آب‌وهوای محلی مختل می‌شود. این امر موجب می‌شود که پیش‌بینی تأثیرات دقیق آن‌ها در اروپا دشوار باشد.

شدت سایر تغییرات آب‌وهوایی نیز با تغییرات این پدیده‌ها تشدید می‌شود. بارندگی متغیرتر و از میانگین‌های تاریخی و الگوهای مورد انتظار به اصطلاح منحرف شده است. بر اساس گزارش ششم ارزیابی هیئت بین دولتی تغییرات آب‌وهوایی (IPCC)، افزایش گازهای گلخانه‌ای ناشی از انسان، فراوانی و شدت رویدادهای آب‌وهوایی شدید را نیز افزایش داده است.

کد خبر 797092

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.