قرص آزیترومایسین ۵۰۰ + عوارض و نحوه مصرف

آزیترومایسین برای درمان بسیاری از عفونت‌های باکتریال مانند عفونت گوش، سینوس و گلو کاربرد دارد و می‌تواند علائم آنها را برطرف کند، با توجه به اینکه مصرف زیاد آزیترومایسین با عوارض جانبی و مقاومت باکتریایی همراه است، این دارو را با مشورت پزشک استفاده کنید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آزیترومایسین یکی از داروهای قوی و پرکاربرد است که برای کنترل عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود. عفونت‌هایی همچون عفونت ادراری، بیماری ذات‌الریه، عفونت‌های ناشی از بیماری‌های مقاربتی و حتی عفونت‌های سینوسی را می‌توان با این آنتی‌بیوتیک درمان کرد، البته توجه داشته باشید که آنتی‌بیوتیک‌ها روی بیماری‌های ویروسی اثر ندارند و فقط روی باکتری‌ها اثر می‌کنند.

آزیترومایسین ۵۰۰

آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های باکتریایی مانند برونشیت، ذات‌الریه، بیماری‌های مقاربتی (STD) و عفونت‌های گوش، ریه، سینوس، گلو و اندام‌های تولیدمثلی استفاده می‌شود، همچنین برای درمان یا جلوگیری از بیماری ریه MAC، نوعی عفونت ریه که بیشتر افراد مبتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) را تحت تأثیر قرار می‌دهد نیز کاربرد دارد.

آنتی‌بیوتیک آزیترومایسین نوعی آنتی‌بیوتیک ماکرولید است که با متوقف کردن رشد باکتری‌ها کار می‌کند. این دارو نیمه عمر طولانی دارد و به خوبی در بافت نفوذ می‌کند. آزیترومایسین برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت‌های ویروسی مؤثر نیست و استفاده زیاد از آنتی‌بیوتیک‌ها در صورتی که بدن به آن‌ها نیازی نداشته باشد، خطر ابتلاء به عفونت را افزایش می‌دهد، همچنین باعث افزایش مقاومت باکتری و کاهش تأثیر دارو می‌شود.

شناسنامه دارویی توضیحات
آزیترومایسین چیست؟ آزیترومایسین یک آنتی بیوتیک ماکرولید است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی استفاده می‌شود.
نام عمومی دارو آزیترومایسین (به انگلیسی AZITHROMYCIN)
نام تجاری زیتروماکس (Zithromax)
نوع دارو آنتی بیوتیک مورد استفاده برای درمان عفونت‌های باکتریایی
فرمول شیمیایی C۳۸H۷۲N۲O۱۲
تاریخچه تولید دارو در دهه ۱۹۸۰ توسعه یافته است
دسته بندی بارداری B۱ – اثرات آن روی جنین به طور کامل مشخص نیست
نیمه عمر حدود ۶۸ ساعت در افراد سالم
متابولیسم دارو عمدتاً در کبد توسط آنزیم‌های CYP۴۵۰ متابولیزه می‌شود
نحوه دفع دارو از طریق مدفوع
بهترین شرایط نگهداری در دمای اتاق‌، دور از رطوبت و گرما نگهداری شود
نحوه مصرف خوراکی (کپسول یا سوسپانسیون)، تزریق وریدی، قطره چشمی، موضعی
اشکال دارویی قطره، پماد، شربت، قرص، کپسول، ویال
داروهای هم گروه کلاریترومایسین و فیداکسومیسین

مصرف کپسول آزیترومایسین ۵۰۰ چگونه است؟

داروی آزیترومایسین ۵۰۰ را می‌توان در روز اول ۲ عدد و تا ۴ روز بعد روزی ۱ عدد مصرف کرد. روش‌های دیگری هم برای تجویز این دارو وجود دارد که متناسب با بیماری و عفونت، برای بیمار تجویز می‌شود. دوره‌ی درمان در هر بیماری متفاوت است و ۱ تا ۵ روز ادامه دارد.

برای مصرف صحیح داروی آزیترومایسین و اطلاع از دوره مصرف آنتی‌بیوتیک لازم است از اطلاعات روی جلد دارو به دقت پیروی کنید و در صورت لزوم با دکتر عمومی مشورت کنید. اگر دچار دل‌درد شدید این دارو را با غذا مصرف کنید. دوز مصرف داروی آزیترومایسین به سن، وضعیت بیماری و پاسخگویی بدن شما به درمان بستگی دارد و برای کودکان این دوز مصرفی بر اساس وزن تعیین می‌شود.

قبل از شروع مصرف آزیترومایسین، در مورد بیماری‌های خود، از جمله ضربان قلب نامنظم و به‌ویژه طولانی شدن فاصله‌ی QT در نوار قلب، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های کبدی با پزشک صحبت کنید.

به‌ندرت، آزیترومایسین می‌تواند باعث سمیت کبدی شود. در صورت بروز علائم مشکلات کبدی از جمله ادرار تیره، خارش یا زردی چشم، باید دارو را قطع کرده و با پزشک خود تماس بگیرید.

کپسول آزیترومایسین ۲۵۰ یا ۵۰۰ را کی بخوریم؟

آزیترومایسین ۵۰۰ را می‌توان به صورت تک دوز، هر دو عدد را با هم یا به صورت روزانه در مدت زمان سه تا پنج روز مصرف کرد. بهترین زمان خوردن قرص آزیترومایسین با معده خالی یک یا دو ساعت بعد از غذای اصلی است.

آزیترومایسین ۵۰۰ و ۲۵۰ هر چند ساعت مصرف شود؟

آزیترومایسین ۲۵۰ را می‌توان هر ۱۲ ساعت یک‌بار مصرف کرد. نحوه‌ی تجویز و دوز مصرف آزیترومایسین بستگی به پزشک معالج و نسخه‌ی بیمار دارد.

آزیترومایسین ۵۰۰ برای چه سنی مناسب است؟

دوز معمول ۵۰۰ میلی‌گرم اریترومایسین را بزرگسالان و کودکان مصرف می‌کنند. البته این دوز از دارو نباید در کودکان زیر ۶ ماه استفاده شود و بهتر است حتماً با نظارت پزشک باشد.

در صورت فراموشی وعده آزیترومایسین چه باید کرد؟

اگر یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری دارو را مصرف کنید، اما اگر فقط چند ساعت تا دوز برنامه‌ریزی‌شده بعدی باقی مانده است، فقط یک دوز مصرف کنید. هرگز سعی نکنید با مصرف همزمان دو دوز عقب مانده، برنامه‌ی دارویی را جبران کنید. این کار می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناکی شود.

شرایط نگهداری داروی آزیترومایسین چیست؟

برای نگهداری صحیح کپسول آزیترومایسین ۲۵۰ یا ۵۰۰، آن را در دمای اتاق، دور از حرارت و رطوبت و خارج از دسترس کودکان قرار دهید و در حمام نگهداری نکنید. توجه داشته‌باشید که داروی منقضی‌شده را مصرف نکنید و پس از ۱۰ روز از باز شدن آن را دور بیندازید.

مقدار مصرف شربت آزیترومایسین یا آزیروسین ۲۰۰ برای کودکان چقدر است؟

معمولاً شربت آزیترومایسین ۲۰۰ را به مدت ۵ روز و روزی ۲ سی‌سی تجویز می‌کنند که این دوز می‌تواند متفاوت و متناسب با سن و شرایط کودک باشد.

آزیترومایسین ۲۵۰

آزیترومایسین ۲۵۰ را می‌توان به شکل‌های مختلف خریداری کرد. قرص آزیترومایسین ۲۵۰ یا کپسول آزیترومایسین ۲۵۰ را به طور معمول برای درمان عفونت‌های باکتریال تجویز می‌کنند. البته نسبت به این دارو مقاومت دارویی ایجاد شده‌است و معمولاً روزی دو عدد از آن تجویز می‌شود.

تفاوت آزیترومایسین ۵۰۰ و ۲۵۰

تفاوتشان فقط در میزان دوزشان است. در ابتدا شرکت‌های داروسازی فقط آزیترومایسین ۲۵۰ میلی‌گرم تولید می‌کردند ولی با مصرف بی رویه این دارو، به تدریج اثربخشی آزیترومایسین ۲۵۰ کاهش پیدا کرد و شرکت‌های داروسازی آزیترومایسین ۵۰۰ میلی‌گرم تولید کردند، باکتری‌ها به سرعت در حال مقاومت نسبت به آزیترومایسین ۵۰۰ هستند و این نتیجه‌ی مصرف بی رویه آنتی‌بیوتیک‌ها است.

شربت آزیترومایسین

دارو یا شربت آزیترومایسین برای درمان عفونت‌های باکتریال حساس به آزیترومایسین در کودکان کاربرد دارد و به‌صورت شربت آزیترومایسین ۱۰۰ و شربت آزیترومایسین ۲۰۰ در داروخانه‌ها موجود است.

عوارض قرص آزیترومایسین ۵۰۰ یا ۲۵۰ چیست؟

در صورتی‌که پزشک داروی آزیترومایسین را برای شما تجویز کرده‌است، مطمئن باشید فواید آن بیش از مضراتش بوده‌است. همچنین لازم است بدانید بیشتر افرادی که داروی آزیترومایسین را مصرف کرده‌اند، عوارض جدی این دارو را تجربه نکرده‌اند.

بیشترین عوارض جانبی دیده شده در مصرف آزیترومایسین که منجر به قطع مصرف این دارو می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • درد شکم
  • ضعف
  • اسهال
کد خبر 796728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.