پتانسیلی که برای قهرمانی در جهان کافی نبود!

بر کسی پوشیده نیست که فوتسال کشورمان از پتانسیل بالایی برخوردار است و این موضوع از زمانی‌که وحید شمسایی شیب ملایم جوان‌گرایی در تیم ملی را آغاز کرده است بیش از گذشته به چشم می‌خورد، اما همچنان مسائل و مشکلاتی در زیرساخت‌های این رشته ورزشی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طی هفته‌های گذشته تیم ملی فوتسال کشورمان در چارچوب رقابت‌های جام جهانی و در گروه F این مسابقات به مصاف رقبای خود یعنی فرانسه، گواتمالا و ونزوئلا رفت. شاگردان شمسایی در نخستین جدال مرحله گروهی خود برابر ونزوئلا صف‌آرایی کردند و با نتیجه هفت بر یک رقیب خود را از پیش‌رو برداشتند.

تیم کشورمان در دومین مصاف مرحله گروهی خود به مصاف گواتمالا رفت و با نتیجه ۹ بر چهار موفق شد حریف خود را در هم بکوبد، شاگردان شمسایی در آخرین بازی مرحله گروهی خود نیز عملکرد قابل توجهی از خود ارائه دادند و در جدالی نفس‌گیر و پایاپای فرانسه را با نتیجه چهار بر یک شکست دادند تا اهالی ورزش به موفقیت شاگردان شمسایی در این تورنمنت امیدوارتر شوند.

تیم ملی فوتسال کشورمان که از هر سه تقابل مرحله گروهی موفق به کسب سه امتیازهای کامل شده بود به عنوان تیم صدرنشین گروه خود با ۹ امتیاز به مرحله یک هشتم نهایی راه پیدا کرد و آماده تقابل با تیم ملی مراکش شد، جدالی که بی‌شک از ذهن هیچ‌کدام از اهالی فوتسال پاک نخواهد شد، چراکه اگر در این تقابل بدشانسی گریبانگیر شاگردان شمسایی نمی‌شد، آن‌ها می‌توانستند در مراحل بالاتر حضور پیدا کنند.

در هر صورت تیم ملی فوتسال ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی جام جهانی با نتیجه چهار بر سه مغلوب مراکش شد و خیلی زود از گردونه این رقابت‌ها کنار رفت.

بر کسی پوشیده نیست که فوتسال کشورمان از پتانسیل بالایی برخوردار است و این موضوع از زمانی‌که وحید شمسایی شیب ملایم جوان‌گرایی در تیم ملی را آغاز کرده است بیش از گذشته به چشم می‌خورد، اما همچنان مسائل و مشکلاتی در زیر ساخت‌های این رشته ورزشی وجود دارد که موجب شده است توانایی بازیکنان حاضر در این رشته ورزشی کمتر دیده شود.

در خصوص عملکرد تیم ملی فوتسال در جام‌جهانی و مسائل مربوط به این رشته ورزشی خبرنگار ایمنا گفت‌وگویی با محمود خوراکچی، کارشناس فوتسال داشته است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایمنا: نظر خود درباره عملکرد شاگردان شمسایی در جام جهانی را بگویید.

خوراکچی: عملکرد فنی بازیکنان در فاز حمله قابل قبول بود و نمایش مطلوبی را از خود ارائه دادند، اما در فاز دفاعی نمایش ضعیف‌تری را شاهد بودیم، چراکه حریفان تیم ملی به آسانی فرصت ضد حمله و ایجاد موقعیت را پیدا می‌کردند، شاگردان شمسایی در فاز حمله نیز با بدشانسی و اتفاقات غیرفنی روبه‌رو شدند.

ایمنا: فکر نمی‌کنید بازیکنان تیم ملی در این تورنمنت با مشکل نداشتن تمرکز روبه‌رو بودند؟

خوراکچی: کارت زرد طیبی مرتبط با تمرکز نداشتن نبود و به مسائل دیگری ارتباط داشت که بهتر است بازگو نشود، اما به‌طور کلی تیم ملی گاهی تمرکز لازم را نداشت و این موضوع در مواقعی که تیم حریف به گل می‌رسید در فاز دفاعی بیشتر به چشم می‌خورد.

پتانسیلی که برای قهرمانی در جهان کافی نبود!

ایمنا: نظر شما در خصوص پتانسیل تیم ملی کشورمان چیست؟

خوراکچی: فوتسال ایران از پتانسیل بالایی برخوردار است و همواره گفته‌ام این پتانسیل همچون چاه نفت است، در همین جام‌جهانی نیز بازیکنان جوانی همچون مهدی کریمی، بهروز عظیمی و امیرحسین داوودی نمایش بی‌نظیری از خود ارائه دادند.

ایمنا: به غیر از پتانسیل چه مواردی برای ارتقای سطح کیفی تیم کشورمان نیاز است؟

خوراکچی: اگر قرار است همچون تیم‌های اوکراین و فرانسه در جمع چهار تیم برتر قرار بگیریم، نباید تنها به پتانسیل بازیکنان اکتفا کنیم و موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار بگیرد، چراکه عوامل مختلفی دست به دست یکدیگر می‌دهند تا تیم ملی در تورنمنت‌های بین‌المللی نتیجه بگیرد.

ایمنا: نظر خود را درباره جوان‌گرایی وحید شمسایی در تیم ملی فوتسال بگویید.

خوراکچی: جوان‌گرایی برای تمام سرمایه‌های کشوری ایجاد انگیزه می‌کند، چراکه بازیکنان متوجه می‌شوند سرمربی تیم ملی توجه ویژه‌ای به عملکرد جوانان دارد و همین موضوع موجب می‌شود آن‌ها به سمت این رشته سوق پیدا کنند و به واسطه آن فوتسال نیز از کمیت و کیفیت بالایی برخوردار خواهد شد، بسیار مهم است با مربیانی کار کنیم که اعتقاد و ایمان به جوانان داشته باشند، جوان‌گرایی در تیم ملی باید با شیب ملایمی صورت بگیرد و از زمانی‌که وحید شمسایی هدایت تیم فوتسال کشورمان را بر عهده گرفته، این اتفاق در تیم ملی در حال رخ دادن است.

ایمنا: ارزیابی شما از عوامل مؤثر در موفقیت تیم ملی چیست؟

خوراکچی: حمایت فدراسیون، زیرساخت‌ها و توجه به آکادمی‌ها از جمله عواملی است که در موفقیت تیم ملی تأثیر بسزایی دارد، همان‌گونه که علیرضا دبیر برای کشتی‌گیران امکانات قابل توجهی را فراهم کرده است، تیم ملی فوتسال نیز باید از امکانات بالایی برخوردار باشد، اگر در هر استان یک کمپ ورزشی برای فوتسال ایجاد شود و از سرمایه‌های همان استان در این کمپ استفاده شود، سرمایه خوبی برای آینده تیم ملی فوتسال در اختیار خواهیم داشت.

پتانسیلی که برای قهرمانی در جهان کافی نبود!

ایمنا: نظر شما درباره حمایت رسانه‌ای از تیم ملی فوتسال چیست؟

خوراکچی: پوشش رسانه‌ای در جام‌جهانی برای تیم ملی بسیار عالی بود، اما بر این باور هستم که این پوشش رسانه‌ای در تمام طول سال باید صورت بگیرد، چراکه بازیکن توجه ویژه به رشته ورزشی خود را می‌بیند و از همین‌رو افراد بیشتری به سمت این رشته ورزشی سوق پیدا خواهند کرد، فوتسال رشته‌ای مهیج و زیبا است.

ایمنا: نظر خود را درباره انتقادهای واردشده به تیم ملی بگویید.

خوراکچی: به عنوان فردی که حضور در فوتبال و فوتسال را تجربه کرده است، ادعا می‌کنم فوتسال رشته‌ای زیبا است که تمام هواداران خود را به وجد می‌آورد، اگر نقدی به تیم ملی وارد می‌شود باید سازنده و به صورت پیشنهاد باشد، نباید از روی احساسات شخصی تیم ملی را کوبید، چراکه کوبیدن تیم کشورمان کوبیدن تمام خانواده فوتسال است، خصومت‌های شخصی را باید کنار گذاشت و دست به دست یکدیگر برای ارتقای تیم ملی تلاش و بازیکنان دارای استعداد را شناسایی کرد، زیرا آن‌ها سرمایه‌های این رشته ورزشی هستند.

کلام آخر…

خوراکچی: سرمربی تیم ملی مراکش می‌گفت «دشوارترین کاری که انجام می‌دهم انتخاب ۱۴ بازیکن از میان ۱۰۰ بازیکنی است که در رده‌های ملی حضور دارند»، ایران نیز باید چند تیم ملی داشته باشد، زیرا پتانسیل و سرمایه لازم برای این کار را در اختیار داریم، بازیکنان تیم ملی نباید خود را سرزنش کنند، چراکه تمام اهالی ورزش متوجه شدند که آن‌ها تمام توان خود را برای موفقیت تیم ملی به‌کار بستند.

پتانسیلی که برای قهرمانی در جهان کافی نبود!

کد خبر 796722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.