بام‌های پلکانی؛ فضای عمومی جدید در شهرها

بام پلکانی از جمله عناصر معماری مدرن است که امروزه به دلیل زیبایی‌شناسی و عملکرد منحصربه‌فرد، در طراحی ساختمان‌ها جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و به بهینه‌سازی فضا و استفاده حداکثری از زمین کمک می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بام‌های شیب‌دار و زمین‌های پلکانی از قدیمی‌ترین و در عین حال کاربردی‌ترین راه‌حل‌ها برای پراکندگی و تغییر جهت آب باران و در نتیجه مدیریت فرسایش خاک است. با وجود اینکه در بیشتر ساختمان‌های امروزی از بام‌های مسطح استفاده می‌شود، اما پیشرفت در مصالح و تکنیک‌های ساخت‌وساز راه را برای کاوش در طراحی و تغییرات چیدمان هموار کرده است که منجر به افزایش بام‌های سبز، راه‌حل‌های عایق غیرفعال و استفاده‌های نوآورانه‌تر از پشت‌بام‌ها شده است.

نمونه‌های موفق اجرای بام‌های پلکانی در شهرها

یکی از طرح‌های نوآورانه برای ساختمان‌ها، بام‌های پلکانی یا تراس‌دار است که فضای کاربردی بیشتری را برای سازه فراهم می‌کند. این نوع بام‌ها، به‌صورت طبقات چندگانه و مشرف به یکدیگر طراحی می‌شود و فضایی باز و جذاب را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که می‌توان از آن به‌عنوان یک مکان استراحت یا فضای سبز استفاده کرد. بام‌های پلکانی امکان ایجاد باغ‌های عمودی، نشیمن‌های فضای باز و حتی استخرهای کوچک را فراهم می‌آورد. این ویژگی‌ها سبب می‌شود تا ساختمان‌ها نه‌تنها از نظر کارایی، بلکه از نظر زیبایی‌شناسی نیز جاذبه بیشتری پیدا کنند.

علاوه‌بر این، بام‌های تراس‌دار می‌تواند کیفیت هوای داخل و بیرون ساختمان را بهبود ببخشد؛ گیاهانی که روی این بام‌ها کاشته می‌شود، می‌تواند به تصفیه هوا، کاهش دما و زیبایی سازه کمک کنند و از این‌رو نقش مهمی در توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست ایفا می‌کنند. طراحی مناسب و استفاده از مواد و رنگ‌های مختلف می‌تواند تأثیر عمیقی بر هویت بصری یک محله یا شهر داشته باشد و به همین دلیل در اماکن عمومی نیز از این نوع بام‌ها استقبال می‌شود.

نمونه‌های موفق اجرای بام‌های پلکانی در شهرها

پروژه‌های مسکونی معمولاً دارای بامی با یک تراس ساده هستند که به‌گونه‌ای تراز شده تا عمق بیشتری داشته باشد و باغ‌های شهری را در خود جای دهد. فضاهای تجاری همچون کافه‌ها، اماکن آموزشی یا تفریحی برای ارائه فضای وسیع‌تر برای نشستن و بهره‌برداری از محیط، از بام‌هایی با چند تراس استفاده می‌کنند. نکته قابل‌توجه در ساخت بام‌های پلکانی این است که انعطاف‌پذیری ساختمان را در برابر شرایط آب‌وهوایی افزایش می‌دهد و مدیریت هوشمند آب باران را ممکن می‌سازد. در ادامه چند مورد کاربردی از بام‌های پلکانی در محیط‌های آموزشی و فرهنگی معرفی می‌شود.

مؤسسه فناوری توکیو هیسائو و هیروکو تاکی پلازا، توکیو | ژاپن

ورودی مؤسسه فناوری توکیو به‌صورت پلکانی طراحی شده است تا علاوه بر افزایش فعالیت‌های دانشجویی، محوطه زیبایی برای دانشگاه ایجاد کند. بخش اعظم ساختمان دانشگاه زیر زمین قرار دارد و با این طراحی پلکانی، در بالای زمین شکل تپه‌ای سرسبز به خود می‌گیرد که به‌طور یکپارچه با مناظر اطراف ادغام شده است و به این ترتیب چشم‌انداز برج ساعت که نقطه کانونی مجموعه است، در محوطه دانشگاه حفظ شده است.

بام دانشگاه به‌صورت پلکانی و با باغچه‌های کوچک در فضای پله‌ها طراحی شده است تا با دیوار سبز و مورب کتابخانه مجاور همخوانی داشته باشد و تپه‌ای سرسبز در محوطه برای فعالیت‌های دانشجویان فراهم کند. مرز بین فضای داخلی و منظره بیرونی با یک مسیر پلکانی محو می‌شود و امکان برگزاری فعالیت‌های مشترک همچون کارگاه‌ها و کلاس‌های اشتراکی به‌صورت همزمان در طبقات مختلف را مهیا می‌کند.

نمونه‌های موفق اجرای بام‌های پلکانی در شهرها

تالار صدمین سالگرد پوی اونگ فاهاکورن، تامبون خلونگ نونگ | تایلند

این تالار در سال ۲۰۱۶ در محوطه دانشگاه تماسات (Thammasat) تایلند و به مناسبت صدمین سالگرد تولد پروفسور پوی اونگ‌فاهاکورن راه‌اندازی شد و برای نشان دادن علاقه وی به محیط زیست، کیفیت زندگی و سلامت مردم به‌عنوان یک پارک عمومی در دسترس مردم قرار گرفت. طراحی این تالار رابطه بین معماری ساختمان و منظره اطراف را به‌صورت هماهنگ حفظ کرده و با ایجاد بام پلکانی وسیع با پوشش گیاهی متنوع، دانشجویان و مردم عامه را به کاوش در این فضا فرامی‌خواند.

ساختار سقف به‌صورت دال دوتایی طراحی شده است تا از رطوبت ناشی از گیاهان و آسیب رساندن به ساختمان جلوگیری شود. ساختمان با استفاده از آجر که یک ماده پایدار است، ساخته شده است که یکپارچگی، استحکام و امنیت را افزایش می‌دهد. طراحی پلکانی ساختمان فضای کافی و انعطاف‌پذیری را برای انجام فعالیت‌های آموزشی مختلف ایجاد کرده و مشوقی برای یادگیری بین‌رشته‌ای است که نسل جدیدی از معلمان و دانشگاهیان را برای باور به توسعه اجتماعی و یادگیری مستمر پرورش می‌دهد.

همه گیاهان روی بام خوراکی است و محلی را برای آموزش شیوه‌های کشاورزی و اقتصاد کافی ارائه می‌دهد که با هدف دانشگاه برای مدیریت منابع غذایی خود مطابقت دارد. چهار استخر بزرگ اطراف ساختمان تالار به‌عنوان زهکشی و مخزن تصفیه آب طبیعی عمل می‌کند، علاوه بر این پوشش گیاهی روی بام گرمای ورودی به ساختمان را کاهش می‌دهد و مصرف انرژی سیستم تهویه مطبوع را بهینه‌سازی می‌کند.

نمونه‌های موفق اجرای بام‌های پلکانی در شهرها

منطقه تفریحی تانتاپ کانوپی، بکاسی ریجنسی | اندونزی

باغ تفریحی تانتاپ کانوپی ساختمانی با بام پلکانی دارد که مجموعه‌ای از قسمت‌های نشیمن را روی پشت بام ایجاد کرده و فضای باغ را به بالا امتداد می‌دهد. این باغ در میان یک منطقه مسکونی با دمای بسیار بالا ساخته شده است و علاوه‌بر غلبه بر چالش دمای بالا، بهینه‌سازی مصرف انرژی را امکان‌پذیر می‌کند.

طراحی ساختمان از بافت سایبانی درخت بادام استوایی الهام گرفته است و محیط باز و سرپوشیده را به‌گونه‌ای با هم ترکیب می‌کند تا فعالیت‌های دو فضا به‌صورت یکپارچه در جریان باشد. کنار هم قرار گرفتن عنصر بتن و عناصر شفاف در پله‌ها و طبقات ساختمان، فضایی جذاب از نور طبیعی روی رنگ‌ها و سایه‌ها ایجاد کرده است و مکانی عالی برای استراحت و آرامش در اختیار ساکنان منطقه قرار می‌دهد.

نمونه‌های موفق اجرای بام‌های پلکانی در شهرها

کد خبر 796639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.