«وعده صادق ۲» چگونه نظم تازه‌ای را رقم زد؟

در شرایطی که رژیم صهیونیستی سعی داشت با طراحی عملیات‌های مختلف از قبیل ترور اسماعیل هنیه، حمله به لبنان و ترور سید حسن نصرالله، گروه های محور مقاومت را تضعیف و از مرزهای خود دور کند، عملیات غافلگیرانه «وعده صادق ۲» این نقشه را خنثی کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از سناریوهای رسانه‌ای ماشین تحریف صهیونیست‌ها که همواره به موازات عملیات نظامی خود به پیش برده است، تلاش برای مظلوم‌نمایی از طریق تمرکز مقطعی بر یک واقعه خاص، بدون پرداختن به مقدمات و موخرات آن است، برای مثال پس از آنکه عملیات طوفان‌الاقصی در هفتم اکتبر سال گذشته توسط نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین طراحی و اجرا شد، صهیونیست‌ها بلافاصله سعی کردند با برجسته سازی خسارت‌ها و تلفات این عملیات، اذهان عمومی را از ۷۵ سال اشغالگری، کشتار و جنایتی که در حق مردم فلسطین انجام داده بودند، دور کنند و با قربانی جلوه دادن خود و سخن گفتن از اینکه «اسرائیل حق دفاع از خود را دارد» نسل‌کشی بی‌سابقه‌ای را از فردای این عملیات در نوار غزه آغاز کردند.

همین سناریو پس از عملیات «وعده صادق ۲» که به صورت غافلگیرانه در بامداد سه‌شنبه رقم خورد، در دستور کار قرار گرفته است و صهیونیست‌ها بدون اشاره به سلسله اقدامات تروریستی و جنایت‌های متعددی که در ماه‌های اخیر برای تضعیف محور مقاومت و برهم زدن نظم منطقه انجام داده بودند، سعی دارند تا ایران را به عنوان چهره‌ای جنگ‌طلب معرفی کنند، این در حالی است که در صورت طراحی نشدن چنین عملیاتی از سوی ایران، پازل اسرائیل برای از بین بردن بازدارندگی جمهوری اسلامی و اعمال سلطه بر منطقه غرب آسیا، تکمیل و راه این رژیم برای ارتکاب جنایت‌های بزرگ‌تر در منطقه باز می‌شد. درواقع بررسی اقدامات صهیونیست‌ها پس از طوفان‌الاقصی و عملیات‌هایی که در خارج از نوار غزه در دستور کار داشتند، نشان از طراحی نقشه‌ای برای برقراری «نظمی جدید» در خاورمیانه داشت که قرار بود قدرت و خلاقیت را از جبهه مقاومت بگیرد و با تضعیف گروه‌های مقاومت، معادله را به سود صهیونیست‌ها تغییر بدهد، معادله‌ای که پس از «طوفان‌الاقصی» اسرائیل را بیش از هر زمان دیگری در موضع ضعف قرار داده بود. در ادامه به بررسی گام‌های مختلف طرح رژیم اسرائیل برای برقراری «نظم جدید» می‌پردازیم که تاکنون با واکنش به موقع و خوب ایران و محور مقاومت خنثی شده است.

حمله رژیم صهیونیستی به سفارت ایران در دمشق

سیزدهم فروردین ۱۴۰۳، کنسولگری ایران در دمشق هدف حمله موشکی رژیم صهیونیستی قرار گرفت که منجر به شهادت ۱۶ نفر از جمله سردار سرلشکر «محمدرضا زاهدی» از فرماندهان ارشد سپاه و معاون وی شد. اسرائیل پیش از این، پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه را هدف قرار داده بود، اما این نخستین باری بود که یک مرکز دیپلماتیک جمهوری اسلامی هدف مستقیم رژیم صهیونیستی قرار می‌گرفت، در نتیجه ایران متعهد شد که پاسخ دهد.

نباید از یاد برد که ترور فرماندهانی همچون شهید سید رضی موسوی نیز در نتیجه حملات هوایی اسرائیل به سوریه رقم خورده بود.

«وعده صادق ۲» چگونه نظم تازه‌ای رقم زد؟

عملیات وعده صادق در پاسخ به عملیات تروریستی حمله به سفارت ایران

نزدیک به دو هفته پس از حمله تروریستی به کنسولگری ایران در سوریه، ایران بیست‌وپنجم فروردین ۱۴۰۳، رگباری از موشک‌ها و پهپادها را راهی سرزمین‌های اشغالی کرد.

این نخستین‌بار بود که ایران به‌طور مستقیم به خاک رژیم اسرائیل حمله می‌کرد. رژیم صهیونیستی پس از این عملیات با در دستور کار قرار دادن سیاست سانسور گسترده، مدعی شد بیشتر موشک‌های ایرانی را رهگیری کرده است و در این عملیات کشورهایی همچون انگلیس، ایالات متحده، فرانسه و اردن به اسرائیل برای رهگیری موشک‌ها کمک کردند. به گفته مقامات آمریکایی این حمله حدود ۵ ساعت به طول انجامید.

ترور اسماعیل هنیه در تهران

درست پس از برگزاری مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، در بامداد دهم مرداد شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که در قامت یک چهره دیپلماتیک برای شرکت در این مراسم به ایران سفر کرده بود، در هتل محل اقامت خود توسط مزدوران رژیم صهیونیستی ترور شد. این عملیات تروریستی با فاصله چند ساعت پس از ترور یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله لبنان، شهید «فواد شکر» در بیروت اتفاق افتاد.

گردان‌های قسام (شاخه نظامی جنبش حماس)، در پی این ترور اعلام کردند که شهادت هنیه جنگ با اسرائیل را به «سطح جدیدی» رسانده است و درباره «عواقب عظیمی برای کل منطقه» هشدار دادند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در پیام خود تاکید کردند که «خونخواهی اسماعیل هنیه» که به عنوان مهمان در تهران حضور داشت، حتمی است.

«وعده صادق ۲» چگونه نظم تازه‌ای رقم زد؟

خویشتن‌داری ایران برای برقراری آتش‌بس در غزه

پس از آنکه مشخص شد عزم ایران برای خون‌خواهی ترور مهمان شهیدش جدی است، ایالات متحده و اسرائیل سعی کردند با طراحی بازی جدیدی، انتقام سخت ایران را به تعویق بیندازند. در همین راستا وزیر امور خارجه ایالات متحده سلسله سفرهایی را در منطقه به راه انداخت تا با رایزنی دو کشور مصر و قطر در مورد توافق آتش‌بس در غزه به نتیجه برسند.

در واقع به موازاتی که مقام‌های ایالات متحده نسبت به مذاکرات وقت (مرداد) که در «دوحه» جریان داشت، فضایی از خوشبینی در رسیدن قریب‌الوقوع به توافق آتش‌بس ایجاد می‌کردند، در پیام‌های محرمانه از تهران می‌خواستند برای هر اقدام نظامی علیه تل‌آویو دست نگه دارد و مانع از آن شود که مذاکرات پایان جنگ تحت‌الشعاع حمله نظامی آن قرار گیرد. به این ترتیب زیر پوست تلاش‌ها برای شتاب گرفتن مذاکرات توقف جنگ، تلاش‌هایی جاری بود که هدف اثرگذاری بر پاسخ نظامی ایران به ترور «هنیه» را جست‌وجو می‌کرد. این ادعای «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که گفت انتظار دارد آتش‌بس بین اسرائیل و حماس جلوی حمله ایران را بگیرد، فارغ از هدف تعدیل رویکرد احتمالی ایران در واکنش به ترور «هنیه» نبود. این در حالی بود که مقام‌های امریکایی همزمان با ارسال پیام‌های متعدد خود به ایران، نسبت به محدود شدن دامنه پاسخ نظامی آن به اسرائیل ابراز امیدواری می‌کردند. در این میان طبیعی بود که مقام‌های جمهوری اسلامی نیز نسبت به فرصت پیش آمده برای صلح و توقف حملات خونین اسرائیل در غزه تدبیراندیشی کنند و تصمیم خود برای حمله علیه فلسطین اشغالی را ولو برای مدتی کوتاه عقب بیندازند.

در نهایت مشخص شد که این اقدامات، نمایشی است که به رهبری ایالات متحده طراحی شده تا صرفاً زمان بیشتری برای صهیونیست‌ها بخرد.

«وعده صادق ۲» چگونه نظم تازه‌ای رقم زد؟

کشتار بیش از ۷۰۰ نفر در لبنان در حملات تروریستی اسرائیل

ارتش اسرائیل بیست‌وسوم سپتامبر، اعلام کرد که بیش از ۶۵۰ حمله هوایی به حدود ۱۶۰۰ هدف حزب‌الله در سراسر لبنان انجام داده است. این حملات اکثر نقاط خاک لبنان را از بنت جبیل و عیتارون در جنوب، تا شمال و بعلبک در دره بقاع، مورد حمله قرار داد.

تنها در فاصله چهار روز، از ۲۳ سپتامبر تا ۲۷ سپتامبر، نیروهای اسرائیلی بیش از ۷۰۰ لبنانی را در حملات هوایی این رژیم در سراسر لبنان کشتند. در میان کشته شدگان ۵۰ کودک و ۹۴ زن وجود داشت. همچنین پس از عملیات تروریستی انفجار پیجرها در لبنان که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر شد، در حمله هوایی این رژیم به ضاحیه بیروت، شهادت سید حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان نیز تأیید شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، ارتش اسرائیل مسئولیت این ترور را برعهده گرفت که در جریان یک حمله گسترده به حومه مسکونی بیروت با استفاده از ۸۵ بمب یک‌تنی صورت گرفت. استفاده از چنین بمب‌هایی در مناطق مسکونی و سایر مناطق پرجمعیت طبق کنوانسیون ژنو ممنوع است.

وزارت بهداشت عمومی لبنان اعلام کرد که دست کم ۱۸۳۵ لبنانی در این حملات زخمی شده‌اند.

حزب‌الله بیست‌وچهارم سپتامبر، با حمله هوایی توسط هواپیماهای بدون سرنشین، پایگاه دریایی اسرائیل در جنوب حیفا را هدف قرار داد.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، حملات اسرائیل ادامه یافته و منجر به آواره شدن حداقل یک میلیون لبنانی شده است. ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ها در یک هفته اخیر رخ داده است، به‌طوری‌که بسیاری از مردم مجبور به خوابیدن در فضای باز در خیابان‌ها، سواحل و پارک‌ها یا در اتومبیل‌های خود شده‌اند.

«وعده صادق ۲» چگونه نظم تازه‌ای رقم زد؟

نمایش اراده سیاسی و توانمندی نظامی ایران در وعده صادق ۲

در همین راستا علی اکبر دارینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی با شبکه الجزیره اظهار کرد: ایران دیشب «اراده سیاسی» و «توانمندی نظامی» خود را به نمایش گذاشت و نشان داد در دور بعد (در صورت ماجراجویی اسرائیل) می‌تواند تأسیسات حیاتی اقتصادی اسرائیل را هدف قرار دهد. جهانیان به چشم خود دیدند که موشک‌های ایران از دیوار ضخیم سامانه‌های پدافندی چندلایه آمریکا، هم‌پیمانان آن، همچنین سامانه‌های ضدموشکی «پیکان ۲ و ۳»، «فلاخن داوود» و «گنبد آهنین» اسرائیل گذشتند و به هدف خوردند.

وی افزود: ایران تأسیسات نظامی و مراکز امنیتی اسرائیل را هدف قرار داد. ایران هیچ بیمارستانی را نزد؛ ایران هیچ مدرسه‌ای را هدف قرار نداد؛ ایران هیچ زن و کودکی را نکشت؛ ایران خانه‌های مسکونی را هدف قرار نداد، بلکه مراکز ترور رژیم صهیونیستی را زد، در واقع پاسخ مستقیم موشکی به اسرائیل به این معناست که سیاست خویشتن‌داری ایران کارساز نبود و هیچ گزینه‌ای برای ایران باقی نمانده بود، بجز اینکه در دفاع از خود پاسخ درخور دهد.

ایران به دیپلماسی زمان داد

کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: ایران به دیپلماسی اجازه داد تا کار کند و زمان کافی به آمریکایی‌ها داد تا اسرائیل را وادار به آتش‌بس در غزه کند اما آمریکا به جای آتش‌بس قطعنامه‌های پیشنهادی آتش‌بس در غزه را در شورای امنیت وتو کرد، به حمایت بی‌قیدوشرط از نسل‌کشی اسرائیل در غزه ادامه داد، به صهیونیست‌ها کمک‌های نظامی، اطلاعاتی و سیاسی بیشتری کرد تا به پاک‌سازی قومی در غزه، جنایت در لبنان و تروریسم علیه ایران ادامه دهد.

وی با بیان اینکه ایران و اسرائیل اکنون در وضعیت تشدید تنش هستند و تا جنگ تمام‌عیار چند گام فاصله دارند، گفت: حمله تلافی‌جویانه دیشب ایران یک حمله «کنترل‌شده» علیه چند هدف نظامی-امنیتی مشخص بود. اینکه گام بعدی ایران چه خواهد بود به واکنش اسرائیل و اراده آمریکا در مهار «نتانیاهو» بستگی خواهد داشت، اگر رژیم صهیونیستی به هر دلیلی بتواند به تأسیسات نظامی-اقتصادی ایران حمله کند، محاسبات ایران به‌کلی تغییر خواهد کرد و پاسخ ویرانگری خواهد داد.

تله نتانیاهو برای آمریکا

دارینی یادآور شد: این تشدید تنش رفت‌وبرگشتی ممکن است جایی از کنترل خارج شود و به جنگ تمام‌عیار بینجامد، سپس جنگ تمام‌عیار ممکن است گسترده شود و آنگاه احتمال ورود مستقیم آمریکا به جنگ وجود خواهد داشت، بنابراین زود است که بگوییم آیا پای آمریکا به جنگ باز خواهد شد یا خیر، آرزوی «نتانیاهو» کشاندن پای آمریکا به یک جنگ با ایران بوده و هست اما این به آمریکا بستگی دارد که آیا در دام «نتانیاهو» خواهد افتاد و پا در یک جنگ ویرانگر با پیامدهای غیرقابل‌پیش‌بینی خواهد گذاشت یا خیر.

وعده صادق ۲ و برهم زدن برنامه «نظم تازه» اسرائیل

وی ادامه داد: یکی از اهداف «عملیات وعده صادق ۲» خنثی کردن و برهم زدن برنامه «نظم تازه» اسرائیل است. منظور اسرائیل از «نظم تازه» (عملیات ترور سیدحسن نصرالله) تضعیف گروه‌های «محور مقاومت» و دور کردن آن‌ها از مرزهای سرزمین‌های اشغالی فلسطین (اسرائیل) و تضعیف قدرت بازدارندگی ایران است، حمله تلافی‌جویانه دیشب ایران اجازه تحمیل این «نظم تازه» را نمی‌دهد.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: نتانیاهو» خواهان پیروزی «ترامپ» و شکست «هریس» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۵ نوامبر ۲۰۲۴) است. اگر نتانیاهو» بتواند پای آمریکا را به جنگ باز کند، «اکتبر شگفتانه» (October surprise) رخ خواهد داد و هریس» به احتمال زیاد شکست خواهد خورد. اینکه آیا آمریکا در دام نتانیاهو» خواهد افتاد یا خیر به دولت بایدن بستگی دارد.

دارینی تصریح کرد: طبق اطلاعات من، ایران پیشاپیش چند هزار موشک سوخت‌جامد و مافوق‌صوت را در صدها سیلوی موشکی زیرزمینی، که جهانیان نام شماری از آن‌ها را هنوز نشنیده‌اند، آماده شلیک کرده است، بنابراین اگر اسرائیل پاسخ دهد، واکنش آتی ایران شدیدتر خواهد بود.

«وعده صادق ۲» چگونه نظم تازه‌ای رقم زد؟

وعده صادق ۲ واکنش به ترور بود نه راه‌اندازی جنگ

وی تاکید کرد: آنچه ایران انجام داد حمله تلافی‌جویانه محدود و کنترل‌شده در پاسخ به نقض حاکمیت ایران، ترور «هنیه» در تهران و اقدامات تروریستی علیه ایران (ترور فرماندهان سپاه) بود، نه راه‌اندازی جنگ.

کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: راهبرد ایران این بوده است که با پشتیبانی از «محور مقاومت»، «حلقه آتشی» به دور اسرائیل پدید آورد و رژیم صهیونیستی را به‌صورت تدریجی و از راه «جنگ فرسایشی» تضعیف کند، بنابراین، سیاست کلان ایران دوری از درگیری مستقیم با اسرائیل اما پشتیبانی فعال از متحدان منطقه‌ای‌اش بوده است اما انفعال ایران پس از ترور «هنیه» به قدرت بازدارندگی آن آسیب زد و اسرائیل را گستاخ‌تر کرد. پاسخ ندادن، ایران را ضعیف نشان می‌داد و روحیه مردم ایران، متحدان منطقه‌ای آن و همه «محور مقاومت» را تضعیف می‌کرد.

به گزارش ایمنا، مطابق آنچه گفته شد عملیات غافلگیرانه وعده صادق ۲ که تنها اهداف نظامی را با موفقیت بالا هدف قرار داد، عملیاتی در پاسخ به ترور شهید اسماعیل هنیه، سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان بود که به‌خوبی توانست نقشه صهیونیست‌ها را برای پیشبرد اهدافشان خنثی کند، اما همان‌طور که مقامات کشوری و لشکری هشدار دادند، در صورتی که اسرائیل یا متحدانش سعی کنند واکنشی به این حمله نشان دهند، به‌طور قطع با عملیات‌ها و پاسخ‌های سخت‌تر ایران و محور مقاومت روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر 796606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.