جای خالی جوانان در مستطیل سبز!

اهمیت ندادن به تیم‌های پایه و فرصت ندادن به بازیکنانی که از دل آکادمی‌ها رشد کرده‌اند، موجب شده است باشگاه‌های لیگ برتری برای تقویت تیم‌های خود سراغ بازیکنان سن بالا و خارجی‌های بی‌کیفیت بروند که البته بیشتر کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند این رویه‌ ریشه در نتیجه‌گرایی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کیفیت فوتبال کشورمان مدتی است تحت تأثیر عوامل مختلفی همچون کمبود زیرساخت‌ها، اهمیت ندادن به فوتبال پایه و اعتماد نکردن مربیان به بازیکنان جوان و تازه‌نفس قرار گرفته است و این موضوع نتیجه نگرفتن تیم‌های مدعی در لیگ قهرمانان آسیا و نمایش ضعیف تیم کشورمان در تورنمنت‌های بین‌المللی را به همراه داشته است.

اگرچه تمام این موارد تأثیر بسزایی روی سطح کیفی فوتبال باشگاهی و حتی ملی دارد، اما اهمیت ندادن به تیم‌های پایه و فرصت ندادن به بازیکنانی که از دل آکادمی‌ها رشد کرده‌اند، موجب شده است باشگاه‌های لیگ برتری برای تقویت تیم‌های خود سراغ بازیکنان سن بالا و خارجی‌های بی‌کیفیت بروند که البته بیشتر کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند رویه‌ای که باشگاه‌ها در پیش گرفته‌اند، ریشه در نتیجه‌گرایی فوتبال‌دوستان دارد.

در هر صورت منشأ بی‌توجهی به فوتبال پایه هرچه باشد در حال حاضر عملکرد تیم‌های باشگاهی در تورنمنت‌های آسیایی، تیم ملی و لیگ برتری‌ها را تحت تأثیر قرار داده است و این در حالی است که فوتبال مدرن و پیشرفته جهان روی به جوان‌گرایی آورده و فرصت بازی کردن را در اختیار بازیکنان آکادمی قرار داده است و شاید اصلی‌ترین دلیل فاصله کیفی فوتبال ایران از آسیا همین موضوع باشد. درباره اهمیت دادن به بازیکنان جوان و تیم‌های پایه گفت‌وگویی با اصغر شرفی، پیشکسوت فوتبال داشته‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

ایمنا: ابتدا از اهمیت فوتبال پایه در جهان بگویید.

شرفی: در فوتبال روز جهان هرچه باشگاه‌ها در اختیار تیم‌های پایه خود قرار می‌دهند به اندازه تیم‌های بزرگسالان است، این موضوع تنها در موارد مالی خلاصه نمی‌شود، امروزه در تیم‌های پایه از مربیان باکیفیت و سطح اول استفاده می‌کنند، البته در فوتبال اروپا رسیدگی به تیم‌های آکادمی حتی بیش از تیم‌های بزرگسالان است، اما در آسیا و کشورهای عربی وضعیت به همان‌گونه‌ای است که اشاره کردم.

ایمنا: نظر خود را درباره وضعیت آکادمی‌ها در کشورمان بگویید.

شرفی: در کشور ما گاهی در تیم‌های پایه افرادی مشغول به کار می‌شوند که از جنس فوتبال نیستند و تنها برای فعالیت‌های غیرفوتبالی در آکادمی‌ها مشغول می‌شوند. به‌طور مثال ذوب‌آهن و سپاهان از جمله تیم‌های پرطرفدار ایران هستند و سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا از میان این همه تماشاگر که فوتبال‌دوست هستند، سالانه ۲۰ بازیکن جوان و مستعد پیدا نمی‌شود؟ حتی این موضوع برای سپاهان که تیم نخست اصفهان به‌شمار می‌رود و امکانات خوبی را در اختیار دارد، بیشتر صدق می‌کند.

ایمنا: از نظر شما چه تحولی باید در آکادمی‌ها صورت بگیرد؟

شرفی: تیم‌های ایرانی به‌ویژه تیم‌های پرطرفدار علاوه بر پرورش بازیکن، باید آن‌ها را به تیم‌ها و کشورهای دیگر صادر کنند، اما چنین اتفاقی نمی‌افتد. بار دیگر سوال می‌کنم که آیا از میان هواداران پرشمار بعضی تیم‌ها سالانه ۲۰ بازیکن جوان بیرون نمی‌آید؟ بدون تردید چنین اتفاقی رقم خواهد خورد، اما در صورتی که از کادر فنی تمام فوتبالی در آکادمی‌ها استفاده شود، در غیر این صورت وضعیتی مشابه وضعیتی که وجود دارد ایجاد خواهد شد.

ایمنا: فکر می‌کنید چرا بر استفاده از بازیکنان آکادمی تاکید می‌شود؟

شرفی: یکی از مزیت‌های استفاده از بازیکنان آکادمی این است که آن‌ها نسبت به تیم خود عرق دارند و از همین‌رو برای باشگاه تبدیل به یک منبع درآمد خواهند شد، هرچند بهره‌وری از آکادمی یک کار عملی است و باشگاه‌ها نمی‌توانند ادعا کنند بازیکنان باکیفیتی را پرورش داده‌اند، مگر اینکه در مسابقات خود از آن‌ها استفاده کنند.

ایمنا: آیا تنها مزیت استفاده از بازیکنان آکادمی درآمدزایی است؟

شرفی: استفاده از بازیکنان آکادمی سود بسیاری برای ورزش استان، تیم و در نهایت ورزش ملی دارد، برای نمونه اصفهانی‌های بسیاری در تیم ملی حضور داشته‌اند که از طریق آکادمی‌ها به فوتبال کشورمان معرفی شده‌اند، اما امروزه تیم‌ها به سراغ رده‌های پایه نمی‌روند و اگر چنین چیزی نیز اتفاق بیفتد، ظاهری است؛ تاکید می‌کنم حمایت و رسیدگی به تیم‌های پایه باید در حد و اندازه تیم‌های بزرگسالان باشد.

ایمنا: چرا در فوتبال کشورمان با فرایند اعتماد نکردن به بازیکنان پایه روبه‌رو هستیم؟

شرفی: اعتماد به بازیکنان جوان زمان‌بر است و در هیچ‌جا به صورت ناگهانی به جوانان میدان نمی‌دهند، در واقع بازیکنان جوان باید با استفاده از فرصت‌ها توانایی خود را اثبات کنند، ناگفته نماند که شرایط در فوتبال ایران کمی پیچیده است.

ایمنا: از نظر شما بین کسب نتیجه و سبک بازی زیبا کدام یک از اهمیت بالاتری برخوردار است؟

شرفی: فوتبال روز جهان همچون این است که شما لباس پاره‌، اما جیب پر از پول داشته باشید، بنابراین زیبا بازی کردن و کسب نتیجه مطلوب دو امر جداگانه است که در فوتبال باید به آن توجه کرد، هرگاه تیمی نتیجه می‌گیرد باید مربی و بازیکنان مورد تشویق قرار بگیرند تا روحیه آن‌ها افزایش پیدا کند، به فوتبال زیبا امتیاز نمی‌دهند، اما به نتیجه امتیاز می‌دهند و تمام این موارد به ضعف‌های فرهنگی در فوتبال برمی‌گردد.

ایمنا: به بحث خود درباره آکادمی‌ها برگردیم، نظر شما درباره ترنسفر شدن بازیکنان جوان به اروپا چیست؟

شرفی: ترنسفر بازیکنان جوان به کشورهای دیگر اتفاق خوشایندی است و برای باشگاه‌ها درآمد بسیاری را به همراه دارد، اما نباید فراموش کرد در همان ابتدای مسیر استفاده از بازیکنان پایه، نباید انتظار ترنسفر شدن از آن‌ها وجود داشته باشد، به‌طور کلی فوتبال نوین همین مسیر را برای بازیکنان ترسیم می‌کند.

ایمنا: به عنوان سوال پایانی، اعتماد نکردن به بازیکنان جوان چه پیامدهایی در پی دارد؟

شرفی: نتیجه اعتماد نکردن به بازیکنان جوان ضعف فوتبال و باخت به تیم‌های کشورهایی است که زمانی شهرستان‌های ایران با آن‌ها بازی می‌کردند و جالب این است که می‌باختند، اما درست زمانی که فوتبال ایران به خواب رفته بود، آن‌ها مسیر خود را پیدا کردند و در حال حاضر برای ما خط و نشان می‌کشند.

کد خبر 796265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.