کلیدهای تازه‌ای برای درک شکل‌گیری سیارات

اخترشناسان موفق به کشف شش سیاره شدند که با الگویی نادر به نام «رزونانس مداری» به دور یک ستاره می‌چرخند. این کشف نادر می‌تواند به ارائه بینش‌های جدید درباره چگونگی تشکیل سیارات و حفظ پایداری آن‌ها در چنین سیستم‌های پیچیده‌ای کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رزونانس مداری به وضعیتی اطلاق می‌شود که سیارات در زمان‌هایی مشخص و منظم به دور ستاره مادر خود می‌چرخند و به‌دلیل گرانش متقابل، در مدارهای خود هماهنگی بالایی ایجاد می‌کنند. در این کشف جدید، شش سیاره به دور یک ستاره خارج از منظومه شمسی با چنین الگویی در حال چرخش هستند. این وضعیت نه‌تنها نادر است، بلکه می‌تواند به‌عنوان مدرکی مهم در مطالعه شکل‌گیری و تکامل سیستم‌های سیاره‌ای در جهان خارج از منظومه شمسی به کار رود.

اخترشناسان برای شناسایی این سیستم از ترکیب داده‌های تلسکوپی پیشرفته و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای بهره بردند. کشف چنین سیستم‌هایی نیازمند دقت و زمان‌بندی بسیار دقیقی است، چراکه هر گونه اختلال کوچک در این مدارهای هماهنگ می‌تواند منجر به فروپاشی سیستم شود.

این سیستم‌های نادر به دانشمندان کمک می‌کنند تا شرایطی را که موجب ایجاد و حفظ چنین چینش‌های پایدار می‌شود، بهتر درک کنند. به نظر می‌رسد که این رزونانس‌ها از زمان شکل‌گیری اولیه این سیارات باقی مانده‌اند، به گونه‌ای که نیروهای گرانشی متقابل آن‌ها به ایجاد و حفظ این هماهنگی کمک کرده‌اند.

این کشف می‌تواند به حل یکی از سوالات کلیدی در علم اخترشناسی کمک کند؛ چگونه بعضی سیستم‌های سیاره‌ای می‌توانند چنین ساختارهای پیچیده‌ای را در طول زمان حفظ کنند؟ پاسخ به این سوال می‌تواند منجر به درک بهتر از پایداری و تکامل سایر سیستم‌های سیاره‌ای در جهان‌های دور دست شود.

کشف این سیستم نادر، درهای جدیدی برای تحقیقات بیشتر در حوزه سیارات فراخورشیدی باز می‌کند. اخترشناسان امیدوارند که با مطالعه دقیق‌تر این سیستم و سیستم‌های مشابه، بتوانند اطلاعات بیشتری درباره نحوه شکل‌گیری این رزونانس‌های مداری و شرایطی که منجر به حفظ آن‌ها می‌شود، به دست آورند.