روز جهانی قهوه  International Coffee Day + تاریخچه و حقایق جالب

روز جهانی قهوه International Coffee Day، هر سال در نخستین روز اکتبر (دهم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. این دانه‌های دوست‌داشتنی نخستین‌بار توسط بزهای سرخوش کشف شدند!.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز جهانی قهوه هر سال در اول اکتبر برگزار می‌شود. دانه‌های قهوه که ریشه آفریقایی دارند بیش از ۶۰۰ سال است که در سراسر جهان محبوب هستند. بشریت در دوره‌های مختلف قهوه را برای مصارف متنوعی آماده کرده است: نوشیدنی‌ها، آب‌نبات‌ها، داروها و برخی تمدن‌های باستانی حتی از آن به عنوان ارز استفاده می‌کردند. مهم نیست که چگونه آن را مصرف می‌کنید، قهوه می‌تواند به شما انرژی دهد، گرمتان کند، بیدار نگه‌تان دارد و حس خوب طراوت را فراهم کند.

روز جهانی قهوه  International Coffee Day+ تاریخچه و حقایق جالب

تاریخچه روز جهانی قهوه

طبق اسناد تاریخی، قهوه در اصل متعلق به اتیوپی است و کشف آن در آفریقا با داستان‌های جالبی همراه است. حدود دهه ۷۰۰ پس از میلاد، گله‌ای از بزها شروع به رفتار عجیبی کردند، انگار که در حال رقصیدن بودند. صاحب آن‌ها، کالدی، متوجه شد که بزها در حال خوردن نوعی دانه‌های لوبیایی قرمز هستند و به این نتیجه رسید که علت رفتار آن‌ها همین بوده است. کالدی تصمیم گرفت یافته‌های خود را با راهبی در میان بگذارد تا به او کمک کند که تمام شب را هنگام دعا بیدار بماند. داستان دیگری ادعا می‌کند که راهب نپذیرفت و دانه‌های لوبیایی را در آتش انداخت و عطر مطبوعی از آن برآمد.

قهوه در قرن پانزدهم به یمن راه یافت؛ جایی که این دانه‌ها به نام «موکا» شناخته می‌شدند. اندکی بعد در مصر، ایران و ترکیه محبوب شد و قهوه‌خانه‌ها با نام «مدرسه‌های خردمندان» شروع به فعالیت کردند. سپس عربستان دروازه انتقال قهوه شد و کشت قهوه در مقیاس بزرگ در جنوب هند رونق گرفت.

در سال ۱۵۶۰ قهوه راه خود را به اروپا باز کرد و به سرعت محبوب شد، تا اینکه پاپ کلمنت هشتم گفت که این نوشیدنی شیطانی است، اما پس از مدتی آن را یک نوشیدنی مسیحی اعلام کرد. با آغاز دهه ۱۶۰۰ و ظهور قهوه‌خانه‌ها در سراسر اروپا، این دانه‌های دوست‌داشتنی موج استعمار را دنبال کردند و به آمریکا راه پیدا کردند. سرانجام در سال ۲۰۱۴، سازمان بین‌المللی قهوه نخستین روز اکتبر را به عنوان روز جهانی قهوه اعلام کرد.

روز جهانی قهوه  International Coffee Day+ تاریخچه و حقایق جالب

حقایق جالب از دنیای قهوه

زنبورها قهوه را دوست دارند

زنبورها گرده‌افشانی اصلی گیاهان قهوه را بر عهده دارند. روش تولیدمثل گیاهان قهوه با تولید گل‌های شهدمانند بسیار شیرین همراه است که توسط زنبورها گرده‌افشانی می‌شود. گل قهوه همچنین حاوی شهد کافئین‌دار است. کافئین زنبورها را هوشیارتر می‌کند و به این ترتیب زنبورهای کافئین‌دار در جمع‌آوری گرده و انتقال آن به کندو کارآمدتر هستند.

ممنوعیت دوره‌ای قهوه

محبوبیت نوشیدن قهوه پس از ممنوعیت آن توسط مقامات مذهبی مکه و قاهره در قرن شانزدهم کاهش یافت. این ممنوعیت به دلیل فشار بازرگانان بزرگ که از تجارت قهوه سود می‌بردند، برداشته شد. این نوشیدنی سپس در دنیای اسلام و سپس در اروپای مسیحی مورد علاقه واقع شد، به‌طوری‌که روشنفکران این نوشیدنی را جایگزینی سالم برای الکل می‌دانستند.

روز جهانی قهوه  International Coffee Day+ تاریخچه و حقایق جالب

اولین قهوه‌خانه امروزی جهان در سال ۱۴۷۵ در ترکیه افتتاح شد

نخستین قهوه‌خانه امروزی در سال ۱۴۷۵ در استانبول ترکیه تأسیس شد که «کیوا هان» نام داشت و انواع مختلفی از نوشیدنی‌های قهوه را سرو می‌کرد که توسط بازرگانانی از یمن، اتیوپی و سایر نقاط جهان به این شهر آورده شده بود. کیوا هان به عنوان مکانی شناخته شد که در آن روشنفکران، سیاستمداران، شاعران، نویسندگان و فیلسوفان ترکی می‌توانستند درباره اخبار و وقایع بحث کنند. این نوع فرهنگ قهوه امروزه هنوز هم وجود دارد و کافی‌شاپ‌ها هنوز به عنوان محل تجمع مردم هستند.

دانه‌های برشته‌شده روشن حاوی کافئین بیشتری نسبت به انواع تیره هستند

دانه‌های برشته روشن برای مدت زمان کوتاه‌تری و در دمای پایین‌تری نسبت به دانه‌های برشته تیره برشته می‌شوند، بنابراین مقدار بیشتری از کافئین طبیعی خود را حفظ می‌کنند. قهوه‌های رست لایت، طعم و عطر ملایم‌تری نسبت به قهوه‌های رست تیره دارند، از طرف دیگر قهوه‌های برشته تیره، طعم و عطر بیشتری دارند.

روز جهانی قهوه  International Coffee Day+ تاریخچه و حقایق جالب

برزیل بزرگترین تولید کننده قهوه در جهان است

برزیل تقریباً یک‌سوم کل تولید قهوه در جهان را به خود اختصاص داده است و این امر تا حد زیادی به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک برزیل است که برای کشت قهوه ایده‌ل است. این کشور میزبان تعدادی از انواع مختلف دانه‌های قهوه از جمله عربیکا، روبوستا و لیبریکا است.

فنلاند بیشترین مصرف قهوه را در جهان دارد

در حالی که برزیل ممکن است بزرگترین تولیدکننده قهوه باشد، فنلاندی‌ها بیشترین قهوه را می‌نوشد! آن‌ها به طور متوسط به ازای هر نفر ۱۲ کیلوگرم قهوه در سال می‌نوشند که به‌طور متوسط هر سال به ۱۶۸۰ فنجان می‌رسد.

روز جهانی قهوه  International Coffee Day+ تاریخچه و حقایق جالب

کد خبر 795816

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.