کشف مکانیزم جدید در باکتری‌ها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که برخی باکتری‌ها با استفاده از فرآیندی به نام معکوس کردن توالی‌های ژنی، توانایی تغییر سریع ژنوم خود را برای بقا در شرایط محیطی مختلف دارند. این کشف می‌تواند به درک بهتر سازگاری‌های میکروبی و توسعه درمان‌های نوین کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، تحقیقات اخیر نشان داده است که برخی از باکتری‌ها قادر به تغییر ژنوم خود از طریق روشی به نام معکوس کردن توالی‌ها هستند. این کشف می‌تواند درک ما از سازگاری میکروبی به شرایط محیطی در حال تغییر را به‌طور چشمگیری تغییر دهد. معکوس کردن توالی‌های ژنی به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن ترتیب ژن‌های موجود در DNA تغییر می‌کند و این عمل می‌تواند به باکتری‌ها این امکان را بدهد که به سرعت به شرایط جدید واکنش نشان دهند.

دانشمندان با بررسی و مطالعه ژنوم این باکتری‌ها متوجه شدند که این تغییرات می‌تواند در پاسخ به فشارهای محیطی، نظیر تغییرات دما، شوری یا مواد مغذی، صورت گیرد. این توانایی به باکتری‌ها کمک می‌کند تا در محیط‌های سخت و متغیر بقا پیدا کنند و در نتیجه، تطابق بیشتری با شرایط محیطی داشته باشند. به‌عنوان مثال، باکتری‌هایی که در محیط‌های اسیدی یا قلیایی زندگی می‌کنند، ممکن است به این روش توانایی‌های متابولیکی خود را تغییر دهند تا بهتر با این شرایط سازگار شوند.

محققان معتقدند که این مکانیزم نه‌تنها به سازگاری سریع‌تر باکتری‌ها کمک می‌کند، بلکه همچنین می‌تواند در فرآیندهای تکاملی تأثیرگذار باشد. به‌طور خاص، معکوس کردن توالی‌های ژنی ممکن است به عنوان یک راهبرد تکاملی در راستای افزایش تنوع ژنتیکی در جمعیت‌های باکتریایی عمل کند. این امر می‌تواند به آنها کمک کند تا با بیماری‌ها و عوامل محیطی تهدیدکننده مقابله کنند.

این کشف همچنین می‌تواند پیامدهای مهمی برای علوم زیستی و پزشکی داشته باشد، به‌ویژه در زمینه‌های توسعه آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان‌های جدید. درک نحوه عملکرد این فرآیند می‌تواند به طراحی روش‌های جدید برای مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر داروها کمک کند.