تعرفه آب ایران در پایین‌ترین رده‌های جهانی

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدررفت شرکت مهندسی آبفای کشور نازل بودن ارزش اقتصادی آب به علت قیمت‌گذاری پایین را یکی از عوامل بی توجهی به مصرف بهینه آن دانست و گفت: تعرفه آب در ایران جزو پایین‌ترین رده‌های جهانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی سیدزاده با بیان اینکه تعرفه آب در ایران جزو پایین‌ترین رده‌های جهانی است و به طور تقریبی بین دو تا سه کشوری است که برای تمام مشترکان کم‌ترین تعرفه آب محاسبه می‌شود، اظهار کرد: این یک اصل بسیار ساده است که کالای بی‌ارزش، مصرف بالایی دارد و تا زمانی که قیمت آب به عنوان یک کالا در ایران ارزش واقعی خود را ندارد، روند مصرف بی‌رویه آن ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در جامعه امروزی کسی نیست که نداند چطور باید آب را بهینه مصرف کند، موضوعی که اهمیت دارد بحث ارزش واقعی کالاها در دیدگاه مردم است. اگر آب را یک کالای باارزش قلمداد کنیم، به‌طور قطع می‌توان برای بهینه مصرف کردن آن هم برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تری انجام داد.

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آبفای کشور عوامل ترغیب‌کننده برای کاهش مصرف آب در ایران را بسیار کم‌رنگ دانست و خاطرنشان کرد: زمانی که قیمت آب در سبد اقتصادی خانواده بسیار ناچیز و کوچک باشد، هرچقدر هم برای صرفه‌جویی یا مدیریت مصرف این کالا فرهنگ‌سازی شود، اثر چندانی ندارد و باید مشترکان پرمصرف و بدمصرف (با مصرف بالای الگو) قیمت واقعی آب را پرداخت کنند و مشترکانی که کمتر از الگو مصرف دارند، مشمول مشوق‌هایی از جمله تخفیف در پرداخت آب‌بها شوند.

سیدزاده با اشاره به اینکه یکی از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف آب که بسیار مؤثر است، استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف است، تصریح کرد: استفاده از انواع تجهیزات کاهنده مصرف آب از جمله وسایلی همچون ماشین‌های ظرف‌شویی و لباسشویی یا شیرهای کم‌مصرف و مجهز به پرلاتور و سردوش‌های کاهنده مصرف برای مدیریت و صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار موثرند و حداقل تا ۳۰ درصد می‌توانند در بهینه‌سازی مصرف آب مؤثر باشند.

کد خبر 795485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.