زمین جایگزینی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای طرح ۲۴ متری اختصاص پیدا نکرد

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اراک گفت: تاکنون زمین جایگزین از سوی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح ۲۴ متری اختصاص پیدا نکرده است.

حسن قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مرکزی با بیان اینکه طرح ۲۴ متری جایگزین طرح ۵۸ متری شد تا بخشی از مشکلات ترافیکی شهر را رفع کند، اظهار کرد: در طرح ۵۸ متری ۲۴ هکتار زمین برای معوض و پشتیبان اختصاص پیدا کرد و در آن زمان بخشی از تملکات برای طرح از این طریق انجام شد.

وی افزود: تاکنون زمین جایگزینی از سوی دستگاه‌های اجرایی برای اجرای طرح ۲۴ متری اختصاص پیدا نکرده است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تصریح کرد: طرح ۲۴ متری کارایی طرح ۵۸ متری را ندارد، با این وجود برای تملکات باید پشتیبانی‌های لازم انجام و این طرح زودتر عملیاتی شود تا شهروندان از آن بهره‌مند شوند.

قربانی ادامه داد: برای اجرای بهتر طرح ۲۴ متری دستگاه‌های حاکمیتی از جمله استانداری باید اختیار تام به شهرداری دهند، زیرا املاکی که در محدوده تملک قرار دارد، دارای شرایط یکسانی نیست.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تصریح کرد: بعضی املاک، تمام ملک در محدوده تملک است که قانون گذرا برای آن شرایط را کامل در نظر گرفته‌ایم و بعضی املاک دارای مانده کم و زیاد از زمین باقی‌مانده تملک شده است که باید برای آن‌ها نیز دستورالعمل‌هایی در نظر گرفته شود.

قربانی اضافه کرد: در بعضی ملک‌های تملک شده ۵۰ متر می‌ماند و در صورتی که بتوانیم شرایط را به نحوی پیش ببریم و این زمین با زمین‌های اطراف تجمیع شود، می‌تواند مشوق خوبی برای مبادله با شهرداری باشد که در طرح فعلی و دستورالعمل‌های در نظر گرفته شده، لحاظ نشده است.

وی عنوان کرد: در طرح ۲۴ متری ۲۴۰ ملک باید تملک شود، سال گذشته برای تملک هفت ملک شهرداری اراک بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و اگر بخواهیم برای باقی مانده این املاک اقدام کنیم، بودجه چندین سال شهرداری اراک نیز کفاف انجام این طرح را نمی‌دهد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک تاکید کرد: در صورتی که شهرداری اراک برای اجرای این طرح دارای اختیارات تام نباشد و پشتیبانی‌های لازم صورت نگیرد، این شورا و شورای آینده کاری از پیش نخواهد برد.

قربانی اظهار کرد: در طرح ۲۴ متری بعضی املاک دولتی است، حمایت جدی دستگاه‌های مربوطه را نیاز دارد و باید در این باره کمک‌های لازم انجام و جایگزین زمین‌های آن توسط اداره کل مسکن و شهرسازی تأمین شود.

وی گفت: امتیازهای در نظر گرفته شده در طرح ۲۴ متری، تفاوت چندانی با امتیازات سایر مناطق ندارد و نیاز به وجود تغییرات ضروری است، زیرا در بیشتر موارد با مشکل تأمین پارکینگ مواجه می‌شود و ساخت‌وساز دچار محدودیت خواهد شد.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک عنوان کرد: زمانی که طرح ۵۸ متری توسط شورای عالی شهرسازی فسخ شد، زمین‌های معوضی که راه و شهرسازی به‌عنوان جایگزین برای این طرح در نظر گرفته بود نیز پس گرفته و بخشی از آن به ساخت مسکن ملی تخصیص داده شد.

قربانی تصریح کرد: در حال حاضر حدود دو هکتار باقی مانده است که اگر در اختیار شهرداری بود، می‌توانست از آن به‌عنوان پشتیبان اجرایی طرح ۲۴ متری استفاده کند.

وی اضافه کرد: از شش هزار میلیارد تومان اعتبار و بودجه شهرداری اراک، دو هزار میلیارد تومان به تملک اختصاص دارد که تمام تملکات تنها طرح ۲۴ متری نیست، اما اولویت با ۲۴ متری است.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی کلان‌شهر اراک ادامه داد: در بعضی نقاط شهر با تملک یک یا چند واحد زمین، می‌توان مشکل ترافیکی آن را رفع کرد، در صورتی که در طرح ۲۴ متری مسئله امتیاز و پشتیبان آن به صورت کامل مد نظر قرار گیرد تا مالکان این واحدها به حق و حقوق کامل خود دست پیدا کنند و می‌توان امیدوار بود این طرح در دو سال آینده به انجام برسد.

کد خبر 795318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.