جو گردشگری استان اصفهان، جوی آرام است/ به‌دنبال ثبت ارزش‌ معماری مسجد کازرونی هستیم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: جلسات متعددی با نماینده ولی‌فقیه در استان داشتیم و دیدگاه ایشان برای توسعه گردشگری اهمیت فراوانی دارند، از سویی جلسات خوبی با مقامات قضایی و انتظامی داشتیم‌و بر این‌اساس در استان شاهد جو آرام گردشگری هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کرم‌زاده امشب _شنبه هفتم مهر_ در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: شنیدن اخبار امروز، شهادت یکی از بهترین یاران کشور ما و رهبر معظم انقلاب که به نیابت از کشور ما می‌جنگیدند کام‌مان را تلخ کرد اما باید بدانیم طبق وعده الهی پیروزی با ما است اما شرط تحقق این امر وحدت و وفاق میان مسلمانان است.

وی افزود: امید است با تدابیر و مدیریت رهبر انقلاب در این امر نیز مانند همیشه مسیر درست را انتخاب کرده و پیش برویم؛ باید به این نکته توجه داشت که مراسمات محرم، صفر و رمضان اثبات کرد دشمن به اهداف خود دست پیدا نکرده و هیچ‌گاه نیز دست پیدا نخواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با یادآوری اینکه رویکرد امروز ما در این جلسه در حوزه گردشگری است، بیان کرد: جلسات متعددی با نماینده ولی‌فقیه در استان داشتیم و دیدگاه ایشان برای توسعه گردشگری اهمیت فراوانی دارند، از سویی جلسات خوبی با مقامات قضایی و انتظامی داشتیم‌و بر این‌اساس در استان شاهد جو آرام گردشگری هستیم.

کرم‌زاده عنوان کرد: موضوع گردشگری متأثر از مسائل بین‌المللی نیز هست و بر این‌ اساس همکاران ما در بخش خصوصی  با صبوری در حال طی کردن شرایط هستند.

وی گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۳۰ موافقت اصولی برای پروژه‌های گردشگری صادر شده که ۱۶ مورد به مجوز احداث رسیده و بر این اساس حجم سرمایه‌گذاری هزار و ۵۹۲ میلیارد بوده و پیش‌بینی می‌شود با بهره‌برداری پروژه‌ها، به ۷۵۵ مورد شغل مستقیم خواهیم رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مطرح کرد: از تسهیلات تبصره ۱۸ در سال گذشته حدود ۹۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردیم که رقم ناچیز است، در حوزه پروژه‌های مرمتی و زیرساختی نیز ۲۲۱ پروژه داشتیم که قالب آن‌ها مرمتی با اعتباری ۱۳۰‌میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در بخش‌هایی کمک بلاعوض کردیم اما کل اعتبارمان برای این حوزه سه میلیارد تومان بوده است، از سویی در حوزه تسهیلات با مشکلاتی مواجه هستیم و بر این اساس نیازمند یک نگاه ملی هستیم، البته بر سر منافع استان هستیم و بر این اساس با اتمام نورپردازی چهلستون یعنی حدود یک‌ماه آینده دوشیفته کردن موزه‌های مهم آغاز می‌شود اما در این باره در هیچ حوزه‌ای از سمت استان حمایتی نشدیم‌.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان خاطرنشان کرد: گردشگری در برابر قضاوت مردم دیگر کشورها هستیم و بر این اساس باید به این موضوع توجهی ویژه است.

کرم‌زاده با اشاره به آثار ثبتی استان اصفهان عنوان کرد: در سطح استان ۱۸۸۸ اثر ثبت ملی غیرمنقول، ۴۱ اثر منقول، ۴۶ اثر ثبتی طبیعی، ۲۰۱ اثر ثبتی ناملموس، ۴۵۰ حریم ثبت شده، ۱۵ اثر ثبت جهانی غیرمنقول، ۲ اثر ثبت جهانی ناملموس و ۴۴ موزه فعال داریم.

وی با بیان اینکه همچنین ۵۲۸ نشان ملی صنایع دستی، ۱۲۶ اثر مهر اصالت سازمان جهانی یونسکو، ۱۰ نشان جغرافیایی صنایع دستی، ۲ شهر جهانی صنایع دستی و ۲۲ هزار اثر تاریخی داریم، اظهار کرد: همچنین در حوزه شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری با کمک جهاد دانشگاهی سایتی تأسیس شده که به شهرداری و فرمانداری‌ها ابلاغ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۴ هزار ۴۰۹ گردشگر خارجی داشتیم و در شش ماهه نخست سال جاری آمار گردشگری به ۷۸ هزار نفر رسیده که نسبت به سال قبل کاهش داشته البته این امر مختص به اصفهان نیست، عنوان کرد: در این مدت ۱۷۷ گواهینامه استانداردسازی انجام شده که رشد ۴۳ درصدی داشته است، از سویی نهایی شدن طرح جامع گردشگری از جمله اقدامات انجام شده است همچنین طرح جامع صنایع دستی در دست اقدام است .

کرم‌زاده بیان کرد: در سطح معرفی هنرمندان و آثار نفیس آن‌ها، ۶۰۰ نشان ملی و ۱۳۲ نشان بین‌المللی اخذ شده است، همچنین حدود ۱۲۰ رویداد گردشگری در سطح استان برگزار می‌شود که حدود ۸۰ تا ۹۰ مورد در سطح ملی ثبت شده است.

وی با اعلام اینکه هشتم‌تا یازدهم آذر نمایشگاه بین‌المللی آثار و صنایع دستی را خواهیم داشت، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم ۵۰۰ میلیارد تومان به حوزه میراث فرهنگی‌استان اختصاص پیدا کردند که حدود ۱۶۰ میلیارد تخصیص داده شده است، همچنین ۱۴۸ پروژه با ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در دست احداث داریم.

کرم‌زاده با اعلام اینکه در مسجد کازرونی دستور توقف کار داده شده است، عنوان کرد: سنوات قبل مجوزهایی صادر و نقشه‌هایی مهر و امضا شده است اما تلاش داشتیم هیئت امنا را قانع کنیم؛ امروز کمیته ثبت مسجد کازرونی را تشکیل دادیم و فردا پرونده برای شورای ثبت کشور ارسال خواهد شد و در این‌راستا به خواست مردم‌توجه خواهیم داشت؛ ارزش معماری دارد اما ارزش تاریخی ندارد و بر این اساس دنبالیم ارزش معماری آن را ثبت کنیم.

 وی با اشاره به آخرین وضعیت موزه ریسباف نیز گفت: حدود ۳ هفته قبل سند به نام اداره کل صادر شد و بر این‌اساس از مدیران استانی تشکر می‌کنیم؛ این موزه ۷۴ هزار متر مساحت دارد و طرح اولیه مرمت آن با بالغ بر ۳ میلیارد تومان اعتبار انجام شده است؛ شهرداری اصفهان تنها متقاضی برای مرمت است تا در قالب موزه منطقه‌ای واگذار شده و حدود ۳۷ تا ۳۸ سال کارشناسی شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان مطرح کرد: تیر ماه سال ۱۴۰۲ مصوبه دولت انجام شد و سند به دلایل مختلف به نام‌اداره کل منتقل نشده بود تا در نهایت حدود ۳ هفته قبل منتقل شد و این‌قول را می‌دهم‌تا زمان پایان مسئولیتم ریسباف تعیین تکلیف شود.

کرم‌زاده اظهار کرد: مطالبه‌مان از دولت و مجلس این است که به موضوع گردشگری برسند؛ در حوزه مرمت با مشکلاتی مواجه هستیم یعنی پیمانکار نداریم و بر این اساس نیاز است که قانون بودجه اصلاح شد

وی در پاسخ به سوالی پیرامون ارتباط این اداره کل با شهرداری‌ها ادامه داد: تعامل ما با شهرداران در نقطه حداکثری است و بر این اساس ارتباط بسیار خوبی را با شهرداری داریم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با اشاره به مشوق‌های حوزه صنایع دستی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین اتفاقی که در حوزه حمایت از صنایع دستی رقم خورد، این بود که پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع دستی حذف شد، از سویی در حوزه صنایع دستی حدود هزار نفر در یک‌سال اخیر بیمه شدند.

کرم‌زاده در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت بازار اصفهان عنوان کرد: برای بازاهیئت امنا منصوب شده و پای کارآمدند .

کد خبر 794703

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.