۳۲ سال رهبری «نصرالله» در حزب‌الله؛ از نصر تا شهادت

سیدحسن نصرالله طی ۳۲ سال رهبری حزب‌الله لبنان، این جنبش مقاومت را به یک قدرت منطقه‌ای بدل کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حجت‌الاسلام سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان بر اثر حمله روز گذشته رژیم صهیونیستی به منطقه ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت رسید.

سیدحسن نصرالله در ۳۱ اگوست ۱۹۶۰ میلادی در روستای «البزوریه» در جنوب لبنان به دنیا آمد. او به‌دلیل فشارهای اقتصادی جنوب لبنان به‌همراه خانواده به بیروت مهاجرت کرد و در حاشیه پایتخت در محله کرنتینا سکنی گزید.

۳۲ سال رهبری «نصرالله» در حزب‌الله؛ از نصر تا شهادت

وی در نوجوانی نزد پدرش در مغازه میوه‌فروشی کار می‌کرد. سیدحسن به‌خلاف دوستانش که همیشه راهی زمین‌های فوتبال و سواحل توریستی بیروت بودند، به مناطق مجاور کرنتینا همانند النبعه، سن‌الفیل و برج‌حمود می‌رفت تا از فضای معنوی مساجد آنها استفاده کند.

۳۲ سال رهبری «نصرالله» در حزب‌الله؛ از نصر تا شهادت

وی از کودکی علاقه فراوانی به مطالعه داشت و در زمینه دین مطالعات زیادی انجام داده است. او تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌های کوی‌النجاح و سن‌الفیل پشت‌سر گذاشت و همزمان با جنگ‌های داخلی لبنان به‌اتفاق خانواده به بزوریه زادگاه خود بازگشت و در شهر صور دوران دبیرستان را تمام کرد.

۳۲ سال رهبری «نصرالله» در حزب‌الله؛ از نصر تا شهادت

او در نوجوانی در سال ۱۹۷۶ به نجف رفت و تحصیلات حوزوی خود را در آنجا آغاز کرد. سیدحسن در سال ۱۹۷۸ به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام المنتظر (ع)، که شهید سیدعباس موسوی آن را تأسیس کرده بود، تحصیلات حوزوی خود را پی گرفت و در همان حال، به فعالیت‌های سیاسی در جنبش امل در منطقه بقاع مشغول شد.

پس از تشکیل حزب‌الله در سال ۱۹۸۲ به این جنبش پیوست و در سال ۱۹۹۲ و پس از شهادت سید عباس موسوی، دبیرکل وقت حزب‌الله لبنان، با اجماع شورای رهبری حزب‌الله، سیدحسن نصرالله، دبیرکل جدید این جنبش شناخته شد.

در این میان، اسرائیل نیز در سال‌های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ عملیات‌های "خوشه‌های خشم" و "تسویه حساب" را به اجرا گذاشت که با مقاومت سرسختانه حزب‌الله، که از کم‌ترین امکانات نظامی برخوردار بود، روبه‌رو شد.

در ماه سپتامبر ۱۹۹۷ دو تن از رزمندگان حزب‌الله در حمله به یکی از مواضع ارتش اسرائیل در منطقه جبل‌الرفیع در جنوب لبنان به شهادت رسیدند و پیکر آنان به‌دست نیروهای اسرائیلی افتاد اما به‌سرعت مشخص شد که یکی از این دو تن، سیدهادی، فرزند سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله است.

یکی از اقدامات مهم سیدحسن نصرالله، وادارکردن ارتش اسرائیل به عقب‌نشینی از جنوب لبنان بود. در پی ضربات مستمر حزب‌الله به ارتش رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰ میلادی، اسرائیل بدون گرفتن کمترین امتیازی از حزب‌الله، از اراضی اشغالی جنوب لبنان عقب‌نشینی کرد و به‌جز مناطق محدود مزارع شبعا، نیروهای خود را از همه مناطق تحت‌اشغال عقب کشید.

پس از آن و در سال ۲۰۰۶ حزب‌الله لبنان به‌رهبری سیدحسن نصرالله موفق شد در جریان جنگ ۳۳ روزه ارتش رژیم صهیونیستی را شکست دهد و مانع از دستیانی این رژیم به اهدافش برای نابودی و خلع‌سلاح حزب‌الله شود، این پیروزی حزب‌الله یک شکست تاریخی برای اسرائیل به‌حساب می‌آمد.

۳۲ سال رهبری «نصرالله» در حزب‌الله؛ از نصر تا شهادت

علاوه بر این حزب‌الله لبنان در سال‌های بعد و در جریان مقابله با عناصر تکفیری در سوریه و عراق نقش بسزایی ایفا کرد.

در زمان رهبری سیدحسن نصرالله، حزب‌الله از یک گروه مقاومت به قدرت منطقه‌ای تبدیل شد و به تسلیحات پیشرفته‌ای مانند انواع موشک‌های دوربرد و پهپادهای رزمی و شناسایی دست یافت و به تهدیدی جدی برای رژیم صهیونیستی بدل شد.

سرانجام سیدحسن نصرالله پس از ۳۲ سال رهبری حزب‌الله در جریان حمله سنگین و تروریستی رژیم صهیونیستی به ضاحیه در جنوب بیروت به شهادت رسید.

۳۲ سال رهبری «نصرالله» در حزب‌الله؛ از نصر تا شهادت

کد خبر 794679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.