پیش‌بینی تولید ۲.۷ میلیون تن برنج در سال جاری

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید شلتوک، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج سفید بدست می‌آید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سهراب سهرابی اظهار کرد: از چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن تولید شلتوک، حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج سفید بدست می‌آید همچنین از این میزان تولید، ۷۰ درصد مربوط به ارقام محلی و ۳۰ درصد ارقام پرمحصول خواهد بود.

وی افزود: در سال جاری تولید برنج سفید ۷۰۰ هزار تن نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد داشته باشد.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی درباره زراعت رتون و کشت مجدد برنج نیز اظهار داشت: علاوه بر ۷۵۰ هزار هکتار سطح کشت برنج، ۱۲۰ هزار هکتار نیز کشت رتون و ۷۰ هزار هکتار کشت مجدد داریم و برداشت از این اراضی، مهر ماه انجام می‌شود همچنین از ۷۵۰ هزار هکتار سطح کشت برنج، حدود ۷۰ درصد آن مربوط به استان‌های گیلان، مازندران و گلستان است.

سهرابی مصرف بذور اصلاح شده، مصرف متعادل کود، توسعه مکانیزاسیون، توسعه روش خشکه‌کاری، افزایش بهره‌وری، ایجاد مزارع الگویی، مدیریت مزرعه و مبارزه با آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز را از مهمترین علل افزایش تولید برنج در سال جاری نام برد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۷۲ درصد کشت برنج با دستگاه نشاکار و ۲۸ درصد به روش سنتی و با دست انجام می‌شود و ۹۳ درصد برداشت برنج نیز به صورت مکانیزه و تنها ۷ درصد به روش سنتی صورت می‌گیرد.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه واحدهای شالیکوبی نیز با به‌روز کردن تجهیزات خود به سمت افزایش ضریب تبدیل شلتوک به برنج رفته‌اند، خاطرنشان کرد: ضریب تبدیل شلتوک به برنج در کشور به بیش از ۶۰ درصد رسیده است.

کد خبر 794582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.