من قضاوت نمی‌کنم، روایت می‌کنم!

ششمین جلسه کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با محوریت ایده‌پردازی و سوژه یابی برگزار شد؛ مدرس این کارگاه احمد بطحایی بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ششمین جلسه کارگاه‌های آموزشی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با تدریس احمد بطحایی برگزار شد؛ احمد بطحایی در ابتدای کارگاه از نوجوانان خواست خود را در چند جمله معرفی کنند و اظهار کرد: این چند جمله ساده و در عین حال سخت است، چون کوتاه است اما وقتی بخواهیم خود را تنها در چند جمله معرفی کنیم دشوار می‌شود.

وی درباره اهمیت دایره واژگان برای یک خبرنگار افزود: بخش مهمی از کار خبرنگاری، واژه است و اگر یک خبرنگار نتواند برای بیان منظور خود کلمه‌ی مناسبی را انتخاب کند، مشکل بزرگی سر راهش قرار گرفته است؛ بنابراین یک خبرنگار باید با خواندن، دایره واژگان خود را توسعه بدهد.

مدرس کارگاه آموزشی خبرنگاران نوجوان سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در ادامه ویژگی‌های یک خبرنگار خلاق را شرح داد و گفت: خلاقیت یعنی من چیزی را دیدم و تصور کردم که دیگران نمی‌توانند ببینند؛ خبرنگار خلاق هم باید اول جزئیات خبر، یعنی زمان، مکان، موقعیت و شخصیت‌های اتفاق را برای خود مشخص کند و چیزهایی را ببیند که دیگران نمی‌بینند.

بطحایی سپس تاکید کرد: نوشتن خبر برای یک خبرنگار حداقل است و خبر تا وقتی برای مخاطب تجسم و تصور نشود اهمیتی ندارد؛ یک خبر باید با اضافه شدن جزئیات، اول به گزارش خبری و سپس به گزارش روایی تبدیل شود چون گزارش روایی باعث می‌شود مخاطب با کلمات بتواند آن خبر را تجسم و تصور کند.

وی خاطر نشان کرد: یک خبرنگار خوب در واقع یک گزارشگر کاشف و راوی است، اما تنها مسائل را توصیف می‌کند و قضاوت را برعهده مخاطب می‌گذارد؛ یک خبرنگار تسلیم نمی‌شود، به پیش فرض‌ها اعتماد نمی‌کند و پرسشگر است.

در پایان وی از نوجوانان خواست تا با به کار گرفتن آموخته‌های خود، از اتفاقات کارگاه یک گزارش روایی بنویسند و سپس نکات و روش‌های خلاقانه‌تر شدن روایت‌ها را برای نوجوانان شرح داد.

خبرنگار نوجوان: ستایش زمانی

کد خبر 794351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.