افزایش ۲۵ درصدی خدمات ایمنی آتش‌نشانی اصفهان/ استخدام ۵ آتش‌نشان زن

سازمان آتش‌نشانی با مدیریت مناسب، تجربه بالا و به‌روزرسانی تجهیزات و امکانات ایمنی می‌تواند عملکرد مطلوبی داشته باشد؛ در آستانه «روز ایمنی و آنش‌نشانی» مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار ایمنا به تشریح اقدامات و فعالیت‌های این سازمان پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فضاهای شهری بخشی از محیط انسان‌ساخت است که به دلیل نوع معماری و آرایش مبلمان و پوشش نما و نورپردازی آن‌ها عامل موثر در ناامنی هستند؛ از سوی دیگر توجه نکردن به ایمنی زیرساخت‌های شهری نیز امنیت شهروندان را به خطر می‌اندازد.

یکی از اهداف مهم برنامه‌ریزی مدیران شهری ارتقای سطح ایمنی شهر است که آسایش و آرامش هرچه بیشتر و بهتر شهروندان را به ارمغان می‌آورد؛ شهروندان نقش چشمگیر و اساسی در رونق شهرها ایفا می‌کنند، بنابراین توجه به ایمنی و امنیت آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

امروزه توسعه فناوری‌های نوآورانه و پیشرفته فرصت‌هایی را در اختیار مقامات شهری قرار می‌دهد تا با به ارمغان آوردن امنیت برای شهروندان، رونق جنبه‌های مختلف زندگی شهری را سرعت بخشند.

یکی از مواردی که ایمنی شهر را تهدید می‌کند آتش‌سوزی یا حریق است، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان به‌عنوان یک برند در کشور مطرح است، زیرا از میان معیارها و استانداردهای لازم، توانسته است شهری با ضریب ایمنی بالا را برای مردمش فراهم کند.

آنچه در ادامه می‌خوانید حاصل گفت‌وگوی خبرنگار ایمنا با آتشپاد دوم محمدمهدی مقدس‌زاده، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان و دبیر کمیته آتش‌نشانی کلان‌شهرهای ایران در آستانه «روز ایمنی و آتش‌نشانی» برای آگاهی هرچه بیشتر شهروندان از اقدامات این سازمان برای افزایش سطح ایمنی «شهر زندگی» است.

افزایش ۲۵ درصدی خدمات ایمنی آتش‌نشانی اصفهان/ هنوز ۴۳۰ ساختمان ناایمن در شهر داریم

اتصال سامانه آتش‌نشانی به مرکز ناشنوایان

ایمنا: بر اساس اخبار و اطلاعات منتشر شده در رسانه‌ها، قابلیت‌ها و امکانات سازمان آتش‌نشانی اصفهان در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ به‌مناسبت روز آتش‌نشان کدام یک از دستاوردهای این سازمان را رونمایی می‌کنید؟

مقدس‌زاده: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در تمام بخش‌های متمرکز و حاشیه‌ای حوزه آتش‌نشانی و ایمنی به‌ویژه در مباحث تخصصی تجهیزات، علت‌یابی حریق و حوادث، پیشگیری، آموزش و عملیات فعالیت می کند که با توجه به فرارسیدن روز آتش‌نشان در این فرصت از تلاش‌ها و خدمات شبانه‌روزی نیروهای سازمان آتش‌نشانی اصفهان قدردانی می‌کنم.

با توجه به اینکه سازمان آتش‌نشانی اصفهان روبه رشد است و به افق دور نگاه دارد، به‌دنبال تکنولوژی‌های روز دنیا است؛ حذف فیزیکی صورت‌جلسه حریق و حوادث از حدود سه سال گذشته انجام شده است، بیشتر دستاوردها در موارد نرم‌افزاری حوزه ستاد فرماندهی است که در امدادرسانی خدمات به شهروندان بسیار راه‌گشا است.

به‌عنوان مثال سیستم IOT یا اینترنت اشیا  از طریق شاخص‌گذاری، وضعیت آب و فوم خودروها را در ستاد فرماندهی رصد می‌کند و پایش زمان خروج تیم عملیات را ثبت می‌کند و در راستای کاهش زمان رسیدن تیم عملیات موثر است.

با توجه به اینکه هفتم مهر روز جهانی ناشنوایان نیز است، نخستین گامی که در راستای ارائه خدمات بهتر به این افراد برداشته شد، سامانه ارتباطی سازمان آتش‌نشانی را با مرکز تماس ناشنوایان برقرار کردیم که اگر بخواهند هر حادثه‌ای را به سازمان‌ها اعلام کنند، می‌توانند از این طریق اقدام کنند.

آموزش‌های لازم با همکاری مرکز ناشنوایان در سازمان آتش‌نشانی به این افراد داده شد تا بتوانیم با سهولت ارتباط بگیریم؛ این کار از طریق نرم‌افزار ایتا انجام می‌شود که شماره از طریق انجمن به تمام ناشنوایان استان اطلاع‌رسانی شده است.

ساختمان‌های پرریسک شهر اصفهان از طریق تعدادی ماژول به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی متصل است

تمام کارکنان سازمان زمانی که به محل حریق و حوادث اعزام می‌شوند، طبق اصول و استانداردها، به‌منظور سهولت در رصد افراد کدگذاری می‌شوند.

سیستم اعلام حریق تعدادی از ساختمان‌های مهم سطح شهر اصفهان که به‌نظر کارشناسان پرریسک محسوب می‌شود، از طریق تعدادی ماژول به ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی متصل است که این اقدام توسط یک شرکت دانش‌بنیان انجام شده است.

تمام ایستگاه‌ها به تبلت‌هایی مجهز می‌شود که لوکیشن از محل به‌صورت پیامک به ستاد فرماندهی ارسال شود، همچنین تعداد هشت خلبان برای پهپادها آموزش ویژه دیده‌اند و گواهینامه مربوطه را دریافت کرده‌اند.

ایمنا: پهپادهای جدید چه قابلیتی نسبت به پهپاد کاوشگری دارد که در ایام نوروز از آن استفاده شد؟

مقدس‌زاده:تفاوتی که در پهپادها در حال حاضر با قبل ایجاد شده است، پخش زنده است که در عین واحد تصاویر را برای ستاد فرماندهی ارسال می‌کند.

ایمنا: دیگر قابلیت‌های ایجاد شده در سازمان کدامند؟

مقدس‌زاده: پروژه ارزیابی ریسک حریق بناهای تاریخی در شهر اصفهان با حضور نماینده یونسکو در اصفهان انجام و مدتی پیش در وبیناری که توسط یونسکو ارائه شد؛ اصفهان به‌عنوان نخستین شهر ارائه دهنده این پروژه بود و جایگاه ویژه‌ای را در سطح بین‌المللی داشت.

سنسور چاه برای نخستین‌بار توسط آتش‌نشانان اصفهانی طراحی شده است و در حال ثبت اختراع هستیم؛ در این سنسور  دوربینی بر میل چاه نصب است که بیش از ۱۵۰ متر پایین می‌رود، پنج گاز، ریزشی بودن چاه و اینکه فردی درون چاه هست یا خیر را بررسی می‌کند و پس از آن آتش‌نشان درون چاه فرستاده می‌شود که این اقدام برای حفظ جان آتش‌نشان بسیار موثر است و امکان انتقال صدا نیز وجود دارد.

ایمنا: آماری از وضعیت حریق و حوادث شش ماه نخست سال جاری ارائه دهید!

مقدس‌زاده: در شش ماه نخست سال ۱۴۰۳ تعداد تماس‌ها با سامانه ۱۲۵ این سازمان ۳۱۳ هزار و ۸۵۹ بوده است که پیرو این تماس‌ها همکارانم برای ۸۶۹۰ عمیلیات اعزام شده‌اند، همچنین تعداد تماس‌ها در مدت مشابه سال گذشته ۳۳۳ هزار و ۲۳۲ تماس بوده است.

۲۹۹۱ گشت ایمنی در شش ماه نخست سال جاری ثبت و ۲۸۵۶ استقرار بنا به نیازها و بررسی‌ها انجام شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش داشته است؛ البته با توجه به اینکه دیدگاه ما مبنی بر این بود که براساس پروژه عدالت مکانی که در شهر اصفهان سازمان آتش‌نشانی به‌عنوان پیش‌رو انجام داد، نقاط استقرار را به‌صورت جی‌آی‌اس مشخص کردیم تا زمان رسیدن به مکان حادثه کاهش پیدا کند.

مزاحمت‌های تلفنی به نسبت مشابه سال ۱۴۰۲، شش درصد کاهش داشته‌ایم

همکارانم در شش ماه نخست سال موفق به نجات جان تعداد ۳۹۹۵ از شهروندان اصفهانی شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷۶ درصد افزایش داشته است، بیشتر اتفاقات سال جاری مربوط به قطعی برق و محبوسی در آسانسور بوده است، هرچند به تمام هیئت‌های امنای ساختمان‌ها توصیه شده است که سیستم بلک اوت بر آسانسور نصب شود تا مشکل محبوسی نداشته باشیم.

با توجه به پیگیری‌های انجام شده و برخوردهای قضایی در مزاحمت‌های تلفنی به نسبت مشابه سال ۱۴۰۲، شش درصد کاهش داشته‌ایم.

در شش ماه نخست سال جاری ۳۰۹۹ حریق ثبت شد که این آمار نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش داشته‌ است، همچنین ۳۹۵۲ حادثه ثبت شده است که به نسبت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته و بیشترین فراوانی مربوط به تصادفات بوده است.

خدمات ایمنی ۲۵ درصد افزایش داشته که علت آن  تاکید سازمان بر پیشگیری از حریق و حوادث است و به همین جهت پس از برقراری هر تماس‌ همکارانم به محل اعلام شده اعزام می‌شوند.

افزایش ۲۵ درصدی خدمات ایمنی آتش‌نشانی اصفهان/ هنوز ۴۳۰ ساختمان ناایمن در شهر داریم

ایمنا: در سازمان آتش‌نشانی اصفهان چه تعداد نیرو مشغول فعالیت هستند؟

مقدس‌زاده: تعداد کارکنان صف و ستاد ۶۴۸ نفر و نیروهای عملیاتی ۵۴۰ نفر هستند و تعداد ناوگان عملیاتی و پشتیبانی ۲۱۹ دستگاه است‌.

ایمنا: چه تعداد نیرو از طریق آزمون استخدامی به آتش‌نشانی راه پیدا می‌کنند؟

مقدس‌زاده: با تلاش سازمان آتش‌نشانی موفق شدیم مجوز استخدام ۲۸۴ نفر نیروی آتش‌نشان و آتش‌نشان راننده را دریافت کنیم؛ با توجه به اینکه مجوز از سازمان استخدامی کشور است، صفر تا صد روند اجرای آزمون به‌عهده جهاد دانشگاهی سپرده شد که وبگاه مربوط به آن برای ثبت‌نام تا هشتم شهریور باز بود و آزمون کتبی سی‌ام شهریور برگزار شد.

بیش از ۳۷۰۰ نفر در این آزمون شرکت کردند، در فاز دوم آزمون تعداد پنج برابر ظرفیت برای آزمون عملی که در آبان برگزار می‌شود، دعوت خواهند شد که اگر این تعداد نیرو به ناوگان آتش‌نشانی اضافه شوند، بخشی از نگرانی‌ها در حوزه کمبود نیرو رفع خواهد شد.

در آزمون استخدامی سال جاری ۵ نیروی آتش‌نشان زن استخدام می‌شود

این طرح استخدامی به‌نام شهید آتش‌نشان «عزیزالله اکبری» ثبت و ابلاغ شد، طرح استخدام تهران نیز به‌ نام «علی امینی» فرمانده عملیات پلاسکو ثبت شده بود.

با توجه به ظرفیت و سهمیه اعلام شده، در آزمون استخدامی سال جاری پنج نیروی آتش‌نشان زن استخدام می‌شوند که امیدواریم بتوانیم برای نخستین‌بار شاهد خدمت زنان آتش‌نشان در سازمان آتش‌نشانی اصفهان باشیم؛ هرچند در آزمون سال ۹۸ این سهمیه وجود داشت، اما هیچ‌کدام موفق نشدند در آزمون جسمانی به حد نصاب برسند و به ناوگان راه پیدا کنند.

ایمنا: وضعیت ایمنی ساختمان‌های ناایمن شهر اصفهان به کجا رسید؟

مقدس‌زاده: برای رسیدگی به این موضوع، از سال ۹۵ پس از حادثه پلاسکو کارگروهی از طریق ستاد بحران استانداری ابلاغ و تشکیل شد، همچنین سال ۹۸ مصوب قانون بحران کشوری ابلاغ شد که کارگروه‌ها به‌صورت یک تیم متشکل از اداره مسکن و شهرسازی، ستاد بحران شهرداری و استانداری، شهرداری و آتش‌نشانی است.

هنوز ۴۳۰ ساختمان ناایمن در اصفهان وجود دارد که موارد ایمنی به مالک یا مالکان آن‌ها ابلاغ شده است، اما انتظاراتی که برای ایمن‌سازی وجود داشته برآورده نشده، البته نیاز به برخورد قضایی است که در اختیار ما نیست.

هنوز ۴۳۰ ساختمان ناایمن در اصفهان وجود دارد

هشدارها داده شده و دستورالعمل‌ها صادر شده است، مالک باید مجوز ایستایی بگیرد، اما در بسیاری از موارد امکان دریافت ایستایی را ندارد، آتش‌نشانی ضابط قضایی نیست، دادستانی همکاری زیادی کرده است، اما انتظاراتی که داشتیم محقق نشده است، چراکه انگیزه‌ای برای مالکان وجود ندارد، امیدواریم در آینده نه‌چندان دور اتفاقات خوبی بیفتد.

ایمنا: بارها از تکمیل عملیات احداث ایستگاه میدان حج به شهروندان خبر داده شده، اما هنوز بهره‌برداری نشده است؛ مشکل چیست؟

مقدس‌زاده: این ایستگاه تکمیل شده است و امکان بهره‌برداری دارد، اما به‌دلیل کمبود نیرویی که برای سازمان معضل شده است، تا زمانی که نیروهای جدید تزریق نشوند، امکان راه‌اندازی ایستگاه را نداریم.

در حال حاضر ۲۷ ایستگاه عملیاتی در حال خدمت‌رسانی است که بیست‌وهشتمین ایستگاه در میدان حج خواهد بود که امیدوارم با ورود نیروهای آتش‌نشان، این ایستگاه نیز راه‌اندازی شود.

ایمنا: به‌تازگی خبر از صدور پلاک ایمنی دادید؛ این پلاک‌ها چه قابلیتی دارد؟

مقدس‌زاده: دریافت پلاک ایمنی برای ساختمان‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کند و طبق دستور ابلاغ شده، به‌مناسبت هفته ایمنی و آتش‌نشانی به‌صورت رایگان بازدید می‌شود و هر ساختمان به‌نوبه خود از یک تا پنج ستاره پلاک ایمنی دریافت می‌کند.

این پلاک رتبه‌بندی ایمنی ساختمان را نشان می‌دهد؛ به‌عنوان مثال مالکان ساختمان‌هایی که پایان کار دارند، می‌توانند برای پلاک ایمنی درخواست دهند.

همچنین تمام تیم‌های عملیاتی سازمان به شبکه محلی متصل می‌شوند و فرمانده عملیات شیفت با تمام نیروها ارتباط رادیویی دارد.

کد خبر 794221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.