روز جهانی مهاجران و پناهندگان World Day of Migrants and Refugees + شعار و پوستر

روز جهانی مهاجران و پناهندگان World Day of Migrants and Refugees هر سال در آخرین یکشنبه سپتامبر مصادف با بیست‌ونهم سپتامبر ۲۰۲۴ (هشتم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. شعار این روز در سال جاری «خدا همراه مردمش است» تعیین شد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، آخرین یکشنبه سپتامبر هر سال مصادف با بیست‌ونهم سپتامبر ۲۰۲۴، روز جهانی مهاجران و پناهندگان World Day of Migrants and Refugees است. این مناسبت سالانه توسط سازمان ملل متحد برای بزرگداشت و احترام به افرادی تعیین‌شده که مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند، افرادی که از درگیری‌ها فرار کرده‌، مصیبت‌های فراوان دیده‌اند و برخلاف بسیاری از هم‌نوعان خود موفق شده‌اند خود را به مکانی امن، اما دور از میهن برسانند.

روز جهانی مهاجران و پناهندگان برای به رسمیت شناختن شجاعت و صلابت این افراد و افزایش سطح هم‌دلی و درک جهان برای مصیبت‌ها و تصمیمات دشوار این افراد تعیین شده و فعالیت‌های انجام‌شده در این روز در راستای حمایت و ایجاد فرصت برای مهاجران و پناهندگان است.

تاریخ روز جهانی مهاجران و پناهندگان ۱۴۰۳

روز جهانی مهاجران و پناهندگان ۲۰۲۴ در بیست‌ونهم سپتامبر مصادف با هشتم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود. در سال جاری صدودهمین سالگرد این روز گرامی داشته می‌شود.

روز جهانی مهاجران و پناهندگانWorld Day  of Migrants and Refugees + آمار سال ۲۰۲۴

تاریخچه روز جهانی مهاجران و پناهندگان

روز جهانی مهاجران و پناهندگان از سال ۱۹۱۴ هر سال در آخرین یکشنبه سپتامبر برگزار می‌شود. تاریخچه این روز به چند ماه پیش از شروع جنگ جهانی اول بازمی‌گردد. پاپ پیوس دهم پس از اینکه تحت‌تأثیر میلیون‌ها ایتالیایی قرار گرفت که به اجبار به خارج از کشور خود مهاجرت کرده بودند، از جهانیان خواست برای بهبود این شرایط دست به دست هم بدهند. جانشین او تحت‌تأثیر حساسیت پاپ پیوس ابتکاراتی عملی به کار گرفت و با ارسال نامه‌هایی به ارگان‌های اسقف‌نشین ایتالیا خواستار تعیین روزی برای حمایت معنوی و اقتصادی از مهاجران ایتالیایی شد.

در سال ۱۹۵۲ از کلیساها خواسته شد تاریخ خاصی را برای حمایت از مهاجران تعیین کنند که در سال ۲۰۰۴ شورای پاپ خواستار گسترش این روز به پناهندگان شد. قابل‌توجه اینکه مهاجر کسی است که تصمیم به نقل مکان گرفته، اما پناهنده کسی است که مجبور به مهاجرت شده است.

روز جهانی مهاجران و پناهندگانWorld Day  of Migrants and Refugees + آمار سال ۲۰۲۴

آمار مهاجران و پناهندگان سراسر جهان در سال ۲۰۲۴

در سال ۲۰۱۹، تعداد مهاجران سراسر جهان به ۲۷۲ میلیون نفر رسیده بود که ۵۱ میلیون بیشتر از سال ۲۰۱۰ بود. این افراد به‌دنبال آموزش بهتر برای خود و فرزندانشان، در جست‌وجوی مشاغل بهتر و سودآورتر و فرار از تعقیب‌های ناعادلانه یا جنگ میهن خود را رها می‌کنند، اما به‌محض ورود به سرزمین خارجی که امیدوارند آن را خانه جدید خود بنامند، به دلیل منابع محدود با چالش‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوند و اغلب دسترسی محدودی به آب تمیز، برق، سرپناه گرم و امکانات بهداشتی دارند.

در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۸۱ میلیون مهاجر بین‌المللی در جهان وجود داشت که معادل ۳.۶ درصد از جمعیت جهان بود. تا پایان سال ۲۰۲۳ این آمار به ۱۱۷.۳ میلیون یا یک از هر ۶۹ نفر در جهان معادل ۱.۵ درصد از کل جمعیت جهان رسید و تا پایان آوریل ۲۰۲۴ بیش از ۱۲۰ میلیون نفر تخمین زده شد.

روز جهانی مهاجران و پناهندگانWorld Day  of Migrants and Refugees + آمار سال ۲۰۲۴

افزایش نابرابری‌ها و بیگانه‌هراسی همراه با انفعال مستمر جامعه بین‌المللی برای حل‌وفصل مناقشات و وضعیت اضطراری آب‌وهوایی، خشونت گسترده و نقض حقوق بشر چشم‌انداز آوارگی جهانی را در سال ۲۰۲۵ تیره‌وتار می‌کند.

آمار نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از همه پناهندگان از پنج کشور سوریه، افغانستان، سودان جنوبی، میانمار و سومالی هستند. همچنین بر اساس آمار تخمین زده شده است که بیش از ۵۰ درصد از پناهندگان و مهاجران نوجوان زیر ۱۸ سال هستند. روز جهانی مهاجران و پناهندگان فرصتی برای رسیدگی به چالش‌های مربوط به مهاجرت است.

شعار روز جهانی مهاجران و پناهندگان ۲۰۲۵

شعار روز جهانی مهاجران و پناهندگان در سال ۲۰۲۴، «خدا همراه مردمش است» تعیین شده است. این شعار حضور دائمی خدا در زندگی مهاجران و پناهندگان را برجسته می‌کند و یادآوری بر این حقیقت است که همه آدم‌ها مهاجران روی این زمین و در راه وطن واقعی خود، بهشت هستند.

کد خبر 794218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.