افزایش دوبرابری سیل‌های اروپا با تغییرات آب‌وهوایی

دانشمندان اظهار کرده‌اند که تغییرات آب‌وهوایی احتمال وقوع سیل‌هاب مرگبار در اروپای مرکزی را دو برابر کرده است و همچنین هشدار داده‌اند که هزینه بلایای آب‌وهوایی در اروپا به سرعت در حال افزایش است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانشمندان آب‌وهوایی باور دارند سیلی که در اوایل ماه جاری جان ۲۴ نفر را در اروپای مرکزی گرفت، ناشی از بارندگی‌های بیش‌ازحدی بود که به‌دنبال تغییرات آب‌وهوایی حاصل از فعالیت‌های انسانی رخ داده است.

بارش شدید باران در اروپا

طوفان بوریس از دوازدهم تا شانزدهم سپتامبر بر فراز اروپای مرکزی متوقف شد و لهستان، رومانی، اسلواکی، اتریش، چک، ایتالیا و آلمان را در بارانی سیل‌آسا غرق کرد و به جاری شدن سیل انجامید. هزاران نفر مجبور شدند خانه‌های خود را ترک کنند، زیرا ساختمان‌ها را آب گرفت، پل‌ها فرو ریخت و زیرساخت‌ها به شدت آسیب دید.

افزایش دوبرابری سیل‌های اروپا با تغییرات آب‌وهوایی

جدیدترین تجزیه‌وتحلیل‌های محققان سازمان جهانی آب‌وهوا (WWA) نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی عامل بارش‌های شدیدی است که موجب جاری شدن این سیل مرگبار شده است. در اصل بررسی‌ها نشان داد که این سیل‌ها نتایج مخرب گرمایش ناشی از سوخت فسیلی هستند و تا زمانی که نفت، گاز و زغال‌سنگ با انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین نشوند، طوفان‌هایی هم‌چون بوریس بارندگی‌های شدیدتری را به راه می‌اندازد و سیل‌های فلج‌کننده‌تری را به‌دنبال خواهند داشت.

تشدید شرایط غیرمعمول جوی با تغییرات آب‌وهوایی

محققان دریافتند که چهار روز بارش طوفان بوریس شدیدترین بارندگی ثبت‌شده در سراسر اروپای مرکزی با اختلاف قابل‌توجهی بوده است. این بارش همچنین یک منطقه غیرمعمول بزرگ را پوشش داد که از سیل‌های تاریخی قبلی در سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ شدیدتر بود.

افزایش دوبرابری سیل‌های اروپا با تغییرات آب‌وهوایی

دانشمندان معتقدند هوای سرد آلپ با هوای بسیار گرم دریای مدیترانه و دریای سیاه، یک طوفان کامل ایجاد کرده است که عامل بارندگی‌های شدید در منطقه‌ای بسیار وسیع بوده و صرف‌نظر از شرایط غیرعادی جوی، تغییرات آب‌وهوایی طوفان بوریس را شدیدتر و محتمل‌تر کرده است.

آن‌ها با استفاده از الگوها و مدل‌های جوی دریافتند که تغییرات آب‌وهوایی موجب شده بارندگی‌های شدید چهار روزه حداقل دو برابر بیشتر و هفت درصد شدیدتر شود. اگر گرمایش کره زمین به دو درجه سانتی‌گراد برسد، طوفان‌های مشابه با حداقل پنج درصد بارندگی بیشتر خواهند بارید و حدود ۵۰ درصد بیشتر رخ خواهند داد.

افزایش دوبرابری سیل‌های اروپا با تغییرات آب‌وهوایی

تهدید شدن اروپا با شرایط آب‌وهوایی شدید

شرکت های بیمه اتریش تخمین زده‌اند که خسارات ناشی از سیل اخیر ممکن است به یک میلیارد یورو برسد. دولت لهستان ۴۶۸ میلیون یورو به‌عنوان کمک‌های بلاعوض و غیرقابل بازپرداخت برای خانواده‌ها و بازسازی خانه‌ها متعهد شده است. در رومانی دولت ۲۰ میلیون یورو به خانوارهای آسیب‌دیده اختصاص داده است و رئیس کمیسیون اروپا وعده کمک ۱۰ میلیارد یورویی برای بازیابی خسارت‌های سیل را داده است.

با این حال دانشمندان معتقدند که این آسیب‌های عظیم ضرورت آماده‌سازی جوامع را برای حوادث آینده نشان می‌دهد. آمادگی برای مقابله با سیل‌های بزرگ، گسترده و خسارت‌بار از سوی مردم و مقامات، بدون‌شک به نجات جان انسان‌ها کمک می‌کند. با افزایش شدید بارندگی‌های آینده، برای جوامع بسیار حیاتی است که راه‌های جدیدی برای کمک به مردم برای درک خطرات ایجاد شود. مقابله با منابع انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز به‌شدت ضروری است.

افزایش دوبرابری سیل‌های اروپا با تغییرات آب‌وهوایی

خشکسالی فلج‌کننده جنوب ایتالیا، آتش‌سوزی‌های ویران‌گر پرتغال، سیل مرگ‌بار اروپای مرکزی و هرگونه شرایط بحرانی سال جاری نشان می‌دهد که تغییرات آب‌وهوایی در حال ویران کردن اروپا است، با این حال در چنین شرایط بحرانی، سیاستمداران در سراسر قاره سعی دارند از تعهدات اقلیمی عقب‌نشینی کنند.

تغییر اقلیم یک تهدید وجودی است و با پایان دادن به سوخت‌های فسیلی باعث ایجاد شغل، کاهش هزینه‌های انرژی، تبدیل شهرها به مکان‌های سالم‌تر برای زندگی و کاهش خطر بحران‌های اقلیمی هم چون سیل‌های کشنده می‌شود.

کد خبر 793855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.