ایران در جمع دو درصد برتر پژوهشگران جهان: رشد چشمگیر در استنادات علمی

سهم جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر افزایش یافته و در سال ۲۰۲۳، ۲۳۲۷ پژوهشگر ایرانی در این دسته قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، سهم جمهوری اسلامی ایران در فهرست جهانی پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر افزایش یافته است. سید احمد فاضل زاده، رئیس مؤسسه ISC، اعلام کرد که این مؤسسه سالانه داده‌های علمی را تحلیل و گزارشی منتشر می‌کند.

در آخرین به‌روزرسانی، تعداد ۲۳۲۷ پژوهشگر ایرانی بر اساس عملکرد استنادی یکساله در میان ۲۲۳۱۵۲ پژوهشگر جهانی قرار گرفتند. همچنین، ۱۰۲۱ پژوهشگر ایرانی نیز در بازه زمانی دوران خدمت (۱۹۹۶ تا ۲۰۲۳) در فهرست ۲۱۷۰۹۷ پژوهشگر بین‌المللی حضور دارند.

ایران در مقایسه با دیگر کشورهای اسلامی، بالاترین تعداد پژوهشگران پراستناد دو درصد را داراست و بر اساس عملکرد استنادی یکساله در سال ۲۰۲۳، در رتبه نخست و در دوران خدمت در رتبه دوم قرار دارد.

بیشترین سهم پژوهشگران پراستناد ایرانی متعلق به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۵۰.۳۷% است. چهار حوزه موضوعی برتر در این فهرست شامل پزشکی بالینی، شیمی، مهندسی و فناوری‌های راهبردی (مانند هوش مصنوعی و نانو) هستند.

کد خبر 793616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.