صفر تا صد پروژه‌هایی که ناجی زاینده رود می‌شوند

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع آب اصفهان در دستور کار قرار گرفت و پروژه‌هایی برای جبران کمبود منابع آب و احیای زاینده رود طراحی و اجرا شد، معاون عمرانی استانداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا صفر تا صد این پروژه ها را تشریح کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، استان اصفهان همواره با چالش‌های جدی در زمینه مدیریت منابع آب و خشکسالی زاینده‌رود مواجه بوده است. از دولت‌های گذشته تا کنون، پروژه‌ها و برنامه‌های عمرانی متعددی برای احیای این رودخانه حیاتی اجرا شده که بعضی از پروژه‌ها متوقف و در عمل نتوانست مسئله آب اصفهان را حل کند.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم موضوع آب اصفهان در دستور کار قرار گرفت و پروژه‌هایی برای جبران کمبود منابع آب و احیای زاینده‌رود طراحی و اجرا شد، پروژه انتقال آب دریای عمان به اصفهان و ماندگان از جمله این طرح‌ها است که در حال حاضر با شتاب خوبی در حال اجرا است و آنطور که معاون عمرانی استانداری اصفهان گفته ۷۶۰ کیلومتر از طول هزار و صد کیلومتری این پروژه اجرا شده است. این پروژه‌ها نه‌تنها به تأمین آب شرب مصرفی کشاورزان و حومه استان کمک می‌کنند، بلکه به کاهش مشکلات خشکسالی و ورود ریزگردها به استان نیز می‌پردازند.

پروژه ماندگان نیز از دیگر پروژه‌ها است که در حال حاضر ۶۰ کیلومتر از آن باقی‌مانده و با اجرای این طرح ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب برای شرب منتقل خواهد شد.

در همین راستا، با مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان به گفت‌وگو پرداختیم تا به آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی و آبی را بررسی کنیم.

صفر تا صد پروژه‌هایی که ناجی زاینده رود می‌شوند/ پروژه هزار کیلومتری در چه وضعیتی است؟

ایمنا: جناب آقای دکتر از اینکه این فرصت را در اختیار خبرگزاری ایمنا قرار دادید سپاسگزارم، برای شروع بفرمائید تا امروز چه اقدامات و برنامه‌های عمرانی برای رفع مشکلات استان اصفهان انجام شده است؟

زینلیان: در سال‌های گذشته و در دوره‌های مختلف، تلاش‌های قابل توجهی برای حل مشکلات استان انجام شده است، برخی از این تلاش‌ها به نتایج مثبتی رسیده‌اند، اما بسیاری از اقدام‌ها یا به نتیجه نرسیده و یا در مراحل مختلف دریافت مجوزها، طراحی و اجرا متوقف شده بودند، به همین دلیل، نخستین گام ضروری شناسایی بود که برای تدوین یک برنامه جامع برای حل مشکلات استان بود، این برنامه با چشم‌اندازی به استان اصفهان و با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد مساحت و جمعیت استان در حوزه زاینده‌رود قرار دارد، تمرکز اصلی خود را بر این رودخانه و مشکلات مربوط به آن قرار داد همچنین با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعات جامع در خصوص حوزه زاینده‌رود انجام شد و هدف اصلی آن احیای رودخانه و حل مشکلات آبی استان تعریف گردید، این هدف به‌گونه‌ای طراحی شده که بتواند مسائل مختلف استان، از جمله فرونشست زمین، مشکلات محیط‌زیستی و سایر موارد همچون اقتصادی و معیشتی را که در این حوزه مطرح است، پوشش دهد.

ایمنا: برای پوشش و سامان‌دهی طرح‌های عمرانی چه راهکارهایی در نظر گرفته شده است؟

زینلیان: در مسیر انتقال آب به اصفهان، راهکارهای متعددی تدوین و در جلسات کارشناسی مختلف با حضور نخبگان، دانشگاهیان و دستگاه‌های متولی در اصفهان و تهران به صورت بخشی مطرح شد، مصوبه‌ای با عنوان بسته احیای رودخانه زاینده به تصویب رسید و سپس به شورای برنامه‌ریزی استان ارسال شد.

در این جلسات بر پیگیری موضوعات مهم و حیاتی تاکید شد و به موضوعات مهمی پرداخته شد که می‌تواند به جلوگیری از مصرف غیر مجاز آب که به این حوزه تحمیل شده و حفر چاه‌های غیر مجاز اشاره کرد.

صفر تا صد پروژه‌هایی که ناجی زاینده رود می‌شوند/ پروژه هزار کیلومتری در چه وضعیتی است؟

حال در راستای بهینه‌سازی مصرف آب، تصمیماتی اتخاذ شد تا بارگذاری‌های جدید بر حوضه زاینده‌رود مورد بررسی قرار گیرد و حتی در برخی موارد کاهش یابد و با توجه به شرایط کنونی استان اصفهان که با گذشته متفاوت است، برخی اقدامات و فعالیت‌هایی که در گذشته مجاز بودند، اکنون نیاز به تجدیدنظر دارند به‌ویژه در حوزه صنایع آب‌بر و آلاینده و تلاش‌هایی برای محدود سازی صدور پروانه و مجوزاتی که این صنایع باید مکرری دریافت کنند انجام شده است.

ایمنا: اصلاحات انجام شده در بخش آب چه تأثیری بر عملکرد کشاورزان داشته است؟

زینلیان: راهکاری که در این میان برای کاهش برداشت از حوضه زاینده‌رود مورد پیگیری قرار گرفت، توسعه اقتصاد جایگزین برای کشاورزان به‌ویژه در شرق استان بود. این منطقه که سال‌ها معیشت خود را از طریق کشاورزی تأمین می‌کردند همواره با چالش‌های کم‌آبی روبرو بوده‌اند که با پیگیری‌ها، طرح‌های موفقی در حوزه شیلات در این منطقه اجرا شده است و در حال حاضر در مناطقی که آب شور وجود دارد و برای کشاورزی مناسب نیست، تولید ماهی به شکل گسترده‌ای صورت می‌گیرد و استان اصفهان در برخی مناطق حتی بیش از استان‌های پرآب دیگر، ماهی تولید می‌کند.

این نوآوری‌ها نشان از تلاش مردم و فعالیت‌های خوب آن‌ها در حوزه‌های جایگزین دارد، همچنین با اصلاح الگوی کشت که در دستور کار قرار گرفته است، کشاورزان توانسته‌اند با همکاری متخصصان و جهاد کشاورزی استان، گونه‌هایی را کشت کنند که با شرایط کم‌آبی و شوری سازگار هستند که این اصلاحات باعث شده که عملکرد کشاورزی در این مناطق بهبود یابد و تناژ محصولات به‌ویژه در سال گذشته افزایش پیدا کند.

ایمنا: در کنار تمام این برنامه‌ها چه راهکارهای برای تأمین منابع آب استان انجام شده است؟

زینلیان: تأمین منابع آبی استان نیز به‌عنوان یک راهکار اساسی مطرح بوده و همچنان پیگیری می‌شود که بعضی از پروژه‌های تأمین آب در سال‌های گذشته به دلایل مختلف متوقف شده بودند و بالعکس برخی از مصارفی که مبتنی بر آن منابع بوده‌اند محقق شدند و همین مسئله به مشکلات بیشتری منجر شد، از سوی دیگر مصارف آبی مبتنی بر منابعی که هنوز تأمین نشده بودند، تحقق یافته است که این موضوع به‌ویژه در شرایطی که آب از اصفهان به استان‌های دیگر منتقل می‌شود، خسارت‌های مضاعفی را به همراه داشته است.

صفر تا صد پروژه‌هایی که ناجی زاینده رود می‌شوند/ پروژه هزار کیلومتری در چه وضعیتی است؟

یکی از مشکلات اصلی در این موضوع این است که هنگامی که آب از حوزه خارج می‌شود، پساب آن نیز خارج می‌شود که تأثیرات منفی سه برابری به همراه دارد. بنابراین، تأکید بر فعال‌سازی پروژه‌های متوقف‌شده در جلسات مختلف مطرح شد که برخی از این پروژه‌ها به دلایل حقوقی یا فنی متوقف شده‌اند، اما تلاش‌ها برای احیای آن‌ها و پیشبرد اهداف تأمین آب استان همچنان ادامه دارد.

در مجموع تمرکز بر احیای رودخانه زاینده‌رود، بهینه‌سازی مصرف آب، ایجاد اقتصاد جایگزین و اصلاح الگوی کشت از اقدامات اساسی در برنامه‌های استان اصفهان برای مقابله با چالش‌های کنونی به شمار می‌رود و امیدواریم که با پیشرفت این برنامه‌ها و همکاری‌های مختلف، بتوانیم به نتایج مطلوب دست یابیم و آینده‌ای روشن‌تر برای استان رقم بزنیم.

ایمنا: استان اصفهان چه پروژه‌های عمرانی برای حوزه آب را از قبل در دستور کار خود داشته است؟

زینلیان: از دو پروژه ادواری و سنواتی استان می‌توان به پروژه بهشت آباد اشاره کرد که به موجب بحث‌های حقوقی، اجتماعی، امنیتی و سیاسی شده بود که از ابتدای ورود ما به این مسئولیت متوقف شده بود، حتی شکایتی هم به مراجع حقوقی در این خصوص ارجاع شده بود که با بررسی‌های زیاد متوجه شدیم که مصوبات این پروژه بسیار کامل است و به نسبت بسیاری از پروژه‌های دیگر کشور تکمیل است، همچنین بحث‌های محیط زیستی برخلاف آنچه گفته می‌شود کامل در این پروژه دیده شده است، از نظر ما در برخی از موارد اهداف غیر فنی نیز در پس این مخالفت‌ها وجود داشته است.

در سال ۹۸ چندین میلیارد متر مکعب آب وارد خلیج فارس شد، که خسارت‌هایی را به پایین دست رودخانه‌ها، به‌ویژه در خوزستان، وارد کرد. ما معتقدیم که این سیلاب‌ها، که هر چند سال یکبار رخ می‌دهند، می‌تواند بخشی از این آب به فلات مرکزی منتقل شده و نیازهای مردم منطقه را برطرف کند

با این حال، استان اصفهان همواره در مباحث زیست‌محیطی پیشتاز بوده و از استان‌هایی است که بیشترین آسیب را از این منظر دیده است، به همین خاطر تأکید داریم که در همه پروژه‌ها، به‌ویژه پروژه‌های مربوط به رودخانه‌ها مسائل زیست‌محیطی به‌طور کامل رعایت شود.

در سال ۹۸ چندین میلیارد متر مکعب آب وارد خلیج فارس شد، که خسارت‌هایی را به پایین دست رودخانه‌ها، به‌ویژه در خوزستان، وارد کرد. ما معتقدیم که این سیلاب‌ها، که هر چند سال یکبار رخ می‌دهند، می‌تواند بخشی از این آب به فلات مرکزی منتقل شده و نیازهای مردم منطقه را برطرف کند. این امر نه تنها به بهبود شرایط کمک می‌کند، بلکه از خسارت‌های احتمالی نیز جلوگیری خواهد کرد.

ایمنا: چند درصد پروژه بهشت آباد و دیگر پروژه‌های متوقف شده انجام شده است؟

زینلیان: موضوعات حقوقی مرتبط با این پروژه‌ها نیز مورد پیگیری جدی قرار گرفت و به نتایج خوبی رسیدیم. شکایات مطرح‌شده از سوی مراجع قضائی رد شدند و اکنون این پروژه‌ها آمادگی لازم برای اجرا را دارند. البته این پروژه‌ها به لحاظ پیشرفت فیزیکی هنوز در مراحل اولیه هستند و تنها حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد پیشرفت داشته‌اند. دلیل این تأخیر هم توقف پروژه به حکم دادگاه بوده که سال‌ها ادامه داشته است.

با پیگیری‌های صورت‌گرفته و تلاش‌های مستمر، مسائل حقوقی این پروژه‌ها حل شده و مجلس و دولت نیز از آن حمایت کرده‌اند. این پروژه‌ها جز مطالبات چند ساله مردم هستند و حتی مقام معظم رهبری نیز در سال ۸۰، در جریان سفر به اصفهان، به این مسئله اشاره کردند، همچنین در سال ۱۴۰۱ نیز سربسته به این موضوع‌ها اشاره کردند که این پروژه‌ها باید اجرا شوند، چرا که این حق مردم است. اکنون آبی که از زاینده‌رود خارج شده، هنوز جایگزین نشده است و ما معتقدیم که این آب باید به اصفهان بازگردد.

ایمنا: چه مباحث فنی پیش‌روی این پروژه‌ها قرار دارد؟

زینلیان: آبی که بر اساس سیلاب‌ها از زاینده‌رود به خلیج فارس می‌رود باید پس از طی مسیر طولانی آب شور شده دوباره شیرین‌سازی شود و به استان باز گردد، که این روند هزینه‌بر و غیر منطقی است. ما بر اساس منطق فنی و با رعایت مسائل زیست‌محیطی معتقدیم که این آب باید به فلات مرکزی منتقل شود و نیازی به مسیرهای دیگر نیست.

صفر تا صد پروژه‌هایی که ناجی زاینده رود می‌شوند/ پروژه هزار کیلومتری در چه وضعیتی است؟

مردم اصفهان همواره در همه مسائل، از جمله دفاع مقدس، پیشتاز بوده‌اند و ما نیز با همان روحیه پیگیر حقوق مردم هستیم، از آن جایی که مشکلات حقوقی این پروژه‌ها رفع شده امیدواریم که بتوانیم آن‌هارا اجرا سازی کنیم، چرا که بارها آب نیروی تهران خواستار خروج دستگاه‌ها بوده که با مخالفت‌های شدید از سوی ما مواجه شد و اجازه خروج دستگاه و تیلر را از پروژه ندادیم و تا این لحظه چنین اتفاقی رخ نداده است، چرا که زمانی این دستگاه‌ها امکان خروج از تونل‌های آبی را دارند که پروژه‌ها بطور کامل اجرا شده باشند.

یکی از پروژه‌های مهم، کوهرنگ ۳ است که سال‌ها متوقف شده بود، خوشبختانه با پیگیری‌های ما این پروژه دوباره احیا شد، تونل کوهرنگ طی سال‌های متمادی به اتمام رسیده بود، اما پروژه سدسازی متوقف شده بود. پیمانکار پروژه بر اساس ماده ۴۸ قراردادش فسخ شده بود و مشاور پروژه نیز تغییر کرده بود، که از نظر ما تصمیمی اشتباه بود. با این حال، پس از پیگیری‌های مکرر، پیمانکار مشکلاتش حل شد و مشاور اول نیز به پروژه بازگشت. در این پروژه از اوایل شهریور سال جاری بتن‌ریزی سد شروع شد که امیدواریم قبل از آغاز فصل سرما بخش‌هایی از این پروژه به اتمام برسد تا از خسارات سیلاب‌های فصلی جلوگیری شود.

ایمنا: چه خبر از کوهرنگ ۳؟

زینلیان: پروژه کوهرنگ نه تنها از نظر تونل، بلکه از نظر ساخت سد نیز پیشرفت‌های خوبی داشته است، همچنین پروژه‌های پمپاژ آب نیز در دست اجرا هستند، با حمایت‌های ویژه و پیگیری‌های مستمر، امیدواریم که این پروژه‌ها به زودی به نتیجه برسند و بتوانیم نیازهای آبی استان را تأمین کنیم، به عنوان یک نکته مهم، ما به هیچ وجه اجازه خروج تجهیزات و ماشین‌آلات از محل پروژه‌ها را ندادیم و همچنان پیگیر این مسئله هستیم تا این پروژه‌ها متوقف نشود و با همت و تلاش مضاعف به سرانجام برسند. این موضوع در حال پیگیری و انجام است، پس از سال‌ها توقف در سال ۱۴۰۳ روند اجرای پروژه آغاز شد و به لطف خدا، اکنون پروژه به مرحله اجرا رسیده است. بر اساس آورد طبیعی رودخانه زاینده‌رود، شرایط پمپاژ آب نیز مهیا شده و به فراخور نیاز و ظرفیت، پمپاژ آب به‌طور مستمر ادامه خواهد داشت و با پیشرفت این پروژه‌ها، بتوانیم به نیازهای آبی منطقه پاسخ مناسبی دهیم و این اقدامات به بهبود شرایط آبی استان کمک شایانی کند.

ایمنا: چه پروژه‌هایی در این سه سال در دستور کار قرار گرفتند؟

زینلیان: دو پروژه اساسی دیگر نیز در دولت شهید رئیسی مطرح شد که اگرچه در گذشته تا حدی به آنها پرداخته شده بود، اما عملیات اجرایی، طراحی‌ها و تکمیل این پروژه‌ها به صورت کامل در دولت سیزدهم و سه ساله اخیر آغاز شد، این پروژه‌ها در دولت‌های پیشین مطرح بوده‌اند، اما هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسیدند، یکی از این پروژه‌ها آبگیر مربوط به منطقه خلیج فارس بین بندرعباس و جزیره قشم بود، با مطالعاتی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که بهتر است به جای استفاده از آب خلیج فارس به سمت دریای عمان برویم، از جمله آن دلایل کیفیت آب دریای عمان به مراتب بهتر از خلیج فارس است، دوم اینکه طبق زمزمه‌هایی شنیده بودیم که خلیج فارس یک آبراه بسته است و هر هفت سال یک بار آب آن تغییر می‌کند که می‌تواند در آینده علاوه بر مشکلات زیست محیطی، چالش‌های را به ارزش ده‌ها همت برای پروژه‌های آب‌رسانی ایجاد کند.

تصمیم گرفتیم آب دریای عمان به اصفهان منتقل کنیم که عملیات اجرایی این پروژه در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان آغاز شد و در طول یک سال و نیم گذشته به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافتیم

علاوه بر این، بحث پدافند غیرعامل نیز مطرح بود؛ به نظر ما انتخاب مسیری که آب از خلیج فارس انتقال یابد، عاقلانه نبود و بهتر بود مسیرهای متعددی برای انتقال آب به فلات مرکزی در نظر گرفته شود. در نهایت، تصمیم گرفتیم که از آب دریای عمان به اصفهان منتقل کنیم که عملیات اجرایی این پروژه در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان و هرمزگان آغاز شد و در طول یک سال و نیم گذشته به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافتیم. سرعت اجرای این پروژه به‌طور میانگین روزانه دو و نیم کیلومتر انتقال آب بود که یک رکورد بین‌المللی محسوب می‌شود و پیشرفت بی‌نظیری هم به همراه داشته است.

ایمنا: تا امروز پروژه انتقال آب دریای عمان چه میزان پیشرفت داشته است؟

زینلیان: حدود ۷۶۰ کیلومتر از ۱۱۰۰ کیلومتر خط انتقال با انشعابات اجرایی شده است. فاز اول این پروژه که تا استان کرمان است به پایان رسیده و بر اساس تفاهم‌هایی که با مسئولان استان انجام دادیم، قرار است تا ۷۰ میلیون متر مکعب آب را منتقل کنیم، همچنین فاز دوم پروژه که به سمت دریا است در حال انجام است، در حال حاضر حدود ۴۸ پیمانکار با ۲۶ جبهه کاری در این پروژه فعالیت می‌کنند و یکی از تأکیدات مقام معظم رهبری نیز این موضوع بوده است که در یکی از سخنرانی‌های عمومی، ایشان چندین بار پیگیر موضوع آب اصفهان شدند و این نشان از اهمیت بالای این پروژه دارد که پروژه با سرعت خوبی پیش می‌رود و در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

آب انتقالی از دریای عمان به اصفهان مختص صنعت است و به نسبت می‌توان گفت آب گرانی است، که با اجرایی شدن آن برداشت آب صنایع از رودخانه زاینده‌رود به صورت سطحی یا غیر سطحی قطع خواهد شد، این خود موجب ذخیره سازی آب بیشتر در این حوزه خواهد شد، نکته دیگری که می‌توان به آن پرداخت پساب آبی است که نیز مصارف جداگانه دارد همچنین میزان آب انتقالی به طور تقریبی سه برابر خواهد شد و افق دید ما در این پروژه انتقال ۷۰ متر مکعب آب است.

ایمنا: دلیل بهره برداری نشدن پروژه انتقال آب دریا به اصفهان چه بوده است؟

زینلیان: به علت وجود دلایل فنی مدیریتی است که منتظر رشد قابل قبول فاز دوم آن هستیم که بتوانیم بهره‌برداری ممتد انجام دهیم.

در حال حاضر میزان ۷۰ متر مکعب آن منقل می‌شود که در کل ۲۰۰ میلیون مترمکعب افق دید کامل این پروژه است که حتی مطابق با مجوزهای کسب شده توانایی انتقال ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب نیز است. همچنین آب دریای عمان با کیفیت بسیار بالا شیرین می‌شود و حتی بهتر از آب شرب مصرفی می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد. از این نظر، نگرانی خاصی وجود ندارد.

صفر تا صد پروژه‌هایی که ناجی زاینده رود می‌شوند/ پروژه هزار کیلومتری در چه وضعیتی است؟

علاوه بر این، ما حدود ۳۰ درصد از آب شیرین شده را به روستاها و شهرهای در مسیر انتقال اختصاص خواهیم داد تا نیازهای آن مناطق نیز برطرف شود و برای استان اصفهان نیز از این آب به‌عنوان منبع پدافند غیرعامل استفاده خواهد شد.

در آینده، استفاده از آب سطحی و زیرسطحی برای صنایع اصفهان ممنوع خواهد شد و این موضوع به پایداری جریان زاینده‌رود و بهبود وضعیت زیست‌محیطی منطقه کمک خواهد کرد. به مردم نوید می‌دهیم که به‌زودی آب به صنایع می‌رسد و بخشی از آب شور نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

ایمنا: یکی دیگر از پروژه‌هایی که گفته شد برای انتقال آب به اصفهان در حال انجام است پروژه موسوم به ماندگان است، در خصوص این پروژه و میزان پیشرفت آن توضیحاتی ارائه دهید؟

زینلیان: پروژه‌ای که در دولت شهید رئیسی از فاز صفر آغاز شد، سد ماندگان و سامانه شهید رئیسی است، در این طرح ۲۸۰ میلیون متر مکعب آب مصوب داریم. این پروژه با هدف انتقال آب شرب از منابع داخلی جنوب استان اصفهان به فلات مرکزی کشور طراحی شده است که با بهره‌برداری از این پروژه، بسیاری از برداشت‌های آب غیرمجاز که در طول سالیان گذشته از حقابه‌ها انجام شده بود، جایگزین خواهد شد.

این پروژه حدود ۲۰۰ کیلومتر طول دارد و مراحل اجرایی آن با پیشرفت خوبی در حال انجام است و یکی از چالش‌های بزرگ در اجرای این پروژه، کمبود بودجه است؛ این پروژه بدون هیچ‌گونه بودجه دولتی در حال انجام است و ما مجبور به استقراض از منابع مختلف شده‌ایم، به هر حال امیدواریم با حمایت‌های بیشتر این پروژه به اتمام برسد و شیرینی آب به کام مردم اصفهان و مناطق مرکزی کشور برسد.

ایمنا: یکی از طرح‌های مولدسازی کشور مربوط به پروژه‌های آب اصفهان است، جزئیات آن را توضیح می‌دهید؟

زینلیان: با فروش ملک مازاد شرکت آب منطقه‌ای استان موصوف به انبار شرکت نفت اعتبار لازم برای تکمیل پروژه آبرسانی تأمین آب از مناطق جنوب اصفهان و سد ماندگان و همچنین پروژه‌های کوهرنگ ۳ و چشمه لنگان تأمین خواهد شد که این طرح به ارزش ۳۵ همت می‌باشد.

ایمنا: یکی از چالش‌های مهم استان؛ خشک شدن تالاب گاوخونی و اثرات زیست محیطی آن است، برای این حوزه چه تدابیری اندیشیده شده است؟

زینلیان: در مورد مسائل زیست‌محیطی نیز باید بگویم که یکی از دغدغه‌های مردم اصفهان و منطقه، وضعیت تالاب گاوخونی است. این تالاب که ثبت بین‌المللی شده است، به دلیل خشکسالی‌ها و مدیریت نادرست آب دچار مشکلاتی شده است و متأسفانه اکنون منبع تولید ریزگردها شده است.

احیای زاینده‌رود و اجرای پروژه‌های آب‌رسانی می‌تواند بخشی از مشکلات تالاب گاوخونی را نیز حل کند

احیای زاینده‌رود و اجرای پروژه‌های آب‌رسانی می‌تواند بخشی از مشکلات تالاب گاوخونی را نیز حل کند. که از مسئولان در سازمان محیط زیست استان اصفهان و تهران هم تشکر و هم گله دارم؛ تشکر از جهت حمایت‌هایی که تاکنون داشته‌اند و گله از اینکه می‌توانستند اقدامات بهتری انجام دهند چرا که این تالاب تأمین کننده بسیاری از قنات‌ها تا کرمان و یزد است و موضوع دوم اهمیت زیست محیطی این تالاب است که موجب امید به زندگی بسیاری از ساکنین این منطقه است و ما همچنان امیدواریم که با پیگیری‌های جدی‌تر بتوانیم به نتایج بهتری در این زمینه دست پیدا کنیم و مشکلات زیست‌محیطی منطقه را کاهش دهیم.

همانطور که در ابتدای صحبت‌ها به آن اشاره کردم هدف ما تنها انتقال آب و منابع آبی نیست بلکه این پروژه‌ها را راهکاری در کنار دیگر سیاست‌های این حوزه میدانیم، در حال حاضر باید به این نکته اشاره کنم که یکی از پیگیری‌های مکرر استان اصفهان در جهت احیای رودخانه زاینده‌رود تشکیل کمیته مشترک نظارت بر برداشت‌های بالا دستی است. طبق مطالعات انجام شده بیش از ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب برداشت می‌شود که این حجم آب بسیار بیشتر از مقادیر تخصیص یافته به آن‌ها است.

ایمنا: از دیگر مشکلات اساسی استان فرونشست آن است، در این خصوص چه اقداماتی انجام شده است؟

زینلیان: خشکی زاینده‌رود و کاهش سطح آبخوان‌ها از علت‌های اصلی فرونشست استان هستند، ریشه این موضوع به سال‌های گذشته بر می‌گردد، به علت بارگزاری مکرری که بر روی رودخانه انجام شده، چک‌های بلا محلی که وزارت نیرو داده، آبی برای تخصیص وجود نداشت به همین خاطر افت آب‌ها موجب فرو نشست شده‌اند، در این زمینه مطالعات خوبی برای شناخت بیشتر از طریق آب منطقه‌ای اصفهان، شهرداری، دستگاه‌های ذی‌ربط و اداره کل هواشناسی انجام شده است، که به لحاظ شناخت مسئله هیچ مشکلی نداریم و از اصحاب رسانه خواهش می‌کنم جدی تر از گذشته و با صدای بلندتر مشکلات اساسی را از مسئولان استانی بیشتر و بهتر از مسئولان کشوری مطالبه جدی داشته باشند.

کد خبر 793574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.