احیای مرکز ملی فرش ضرورت دارد

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس گفت: صنعت فرشی که حدود ۵ میلیارد دلار صادرات داشت به دلیل برخی رفتارها میزان صادرات آن به حدود ۱۰ میلیون دلار و کمتر از آن رسیده است و نباید این روند ادامه پیدا کنند و احیای مرکز ملی فرش ضرورت دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، فتح الله توسلی در خصوص وضعیت صنعت فرش کشور اظهار کرد: صنعت فرش در کشور ما قدمتی چند هزار ساله دارد و به شکلی بخشی از هویت ملی به این صنعت و هنر گره خورده است و حدود ۲ میلیون نفر در این حوزه اشتغال دارند و در حوزه انتخابیه بنده نزدیک به ۲۰ هزار نفر در این صنعت کار می‌کردند.

وی افزود: در دولت قبل مرکز ملی فرش که زیر نظر وزیر بود را منحل کردند که خسارت جبران ناپذیری را به فرشبافان به ویژه فرش سنتی وارد کردند که د این راستا جلسات متعددی را با وزیر و معاونین وی در این خصوص داشتم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرکز ملی فرش به ذیل یکی از ادارات کل تحت عنوان صنعت خلاق منتقل شد که به فرش ارتباط نداشت منتقل شد، ادامه داد: اطلاع پیدا کردیم این وضعیت ادامه پیدا کرده و در چارت جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت مرکز ملی فرش ایران دوباره حذف شده است.

توسلی با تاکید بر اینکه به وزارت صنعت، معدن و تجارت هشدار می‌دهم که مرکز ملی فرش خط قرمز است و در خصوص این قضیه سکوت نمی‌کنم و به طور قطع از ابزارهای نظارتی مانند طرح سوال و استیضاح استفاده می‌کنم، عنوان کرد: صنعت فرشی که حدود ۵ میلیارد دلار صادرات داشت به دلیل برخی رفتارها میزان صادرات آن به حدود ۱۰ میلیون دلار و کمتر از آن رسیده است و نباید این روند ادامه پیدا کنند و حداقل کاری که می‌توان انجام داد احیای مرکز ملی فرش است.

وی با اشاره به اینکه پیشنهاد دادیم که معاونت نساجی و فرش با توجه به اهمیت این حوزه در دولت تعریف شود اما دست‌هایی پس پرده وجود دارد که قصد دارند صنعت فرش را نابود کنند، افزود: افرادی که در روستاها هستند را نادیده می‌گیرند و به عنوان نماینده مردم این موضوع را نادیده نمی‌گیرم.

این نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت، اتاق بازرگانی و وزارت امور خارجه باید شرایط صادرات فرش را تسهیل کنند هرچند که ممکن است برخی از محدودیت‌ها نیز وجود داشته باشد، گفت: با وجود تحریم‌های خارجی نباید با اعمال تحریم‌های داخلی و محدودیت صنعت فرش را نابود کنیم و وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت سرپا نگهداشتن این حوزه است.

توسلی عنوان کرد: دولت و مجلس باید حمایت‌هایی مانند پرداخت تسهیلات و آموزش رایگان برای فرشبافان که عمده آنها از قشر روستایی جامعه هستند داشته باشند.

کد خبر 795434

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.