عقب نشینی کیفیت زیرساختی به سال‌های آغازین لیگ برتر فوتبال

در حالی که لیگ برتر فوتبال بیست‌وچهارمین دوره‌اش را سپری می‌کند که از نظر زیرساخت و وضعیت چمن شباهت زیادی با اولین دوره برگزاری لیگ وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، هفته ششم لیگ برتر فوتبال در چهار روز پیگیری می‌شود تا تیم‌ها برای کسب سه امتیاز ششم مقابل هم قراربگیرند. بعد از گذشت پنج هفته از لیگ‌برتر فوتبال تیم‌ها در خانه‌ای که می‌همان هستند میزبانی می‌کنند و نعمت هواداران خود را نیز ندارند. در هفته ششم نبود ورزگاه‌های خانگی و آماده نبودن آزادی گریبان دو تیم استقلال و پرسپولیس را گرفت تا داربی بزرگ پایتخت بعد از ۲۲ سال برای سومین بار در خارج از تهران برگزار شود.

عقب نشینی کیفیت زیرساختی به سال‌های آغازین لیگ برتر فوتبال

پرسپولیس فنی در مقابل استقلال احساسی

حسن (امیر) عابدینی، کارشناس فوتبال درباره هفته ششم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پرسپولیس با مربی کار می‌کند که به خوبی می‌تواند تاکتیک حریف را آنالیز کند و با انعطافی که در تغییر تاکتیک خود دارد تیمش را برای مقابله با حریف آماده می‌کند تا حداکثر موفقیت کسب شود. در بازی‌های حساس اشتباهات کوچک و فردی نتیجه را رقم می‌زند. هر تیمی بازیکنانش بهتر عمل کنند تا اشتباهات فردی را به صفر برسانند و تاکتیک مربی را به خوبی عمل کنند شانس بالایی برای موفقیت دارد. به دور از احساسات و عواطفی به که به پرسپولیس دارم، شانس این تیم را برای موفقیت بیشتر می‌دانم.

وی می‌افزاید: پرسپولیس شرایط بهتری نسبت به استقلال دارد. در استقلال احساسات و عواطف بر کار فنی و ظرفیت اشخاص قالب است. اگر در دربی بازیکنان اشتباهات فردی نداشته باشند و حرف مربی را گوش داده واجرا کنند مربی که توانایی انعطاف‌پذیری را دارد بازی را به سود خود می‌کند.

سپاهان و تراکتور، جدالی دلنشین

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: بازی‌های حساسی در هفته ششم شاهد هستیم. در یکی از بازی‌های حساس تراکتور و سپاهان مقابل هم قرار می‌گیرند. هر دو تیم حرف برای گفتن دارند و یکی از بازی‌های خوب هفته را رقم خواهند زد. سپاهان و تراکتور به دنبال کسب صدر جدول هستند. هر دو تیم با شاخصه‌های عمومی خوب هستند که توسط دو رهبر کار بلد که بازی‌های تمیزی انجام می‌دهند، هدایت می‌شوند. سپاهان از شرایط بهتر و مطلوبی برخوردار است و نسبت به بقیه تیم‌ها در سطح بالاتری قرار دارد. تقابل سپاهان و تراکتور بسیار دل نشین خواهد بود. امیدوارم در همه بازی‌ها تیمی که فرازهای فنی بلندتری دارد به پیروزی برسد زیرا پیروزی با اشتباهات زیاد خوشایند نیست.

عقب نشینی کیفیت زیرساختی به سال‌های آغازین لیگ برتر فوتبال

ورزش مظلوم است و فوتبال حیاط خلوت

عابدینی تأکید می‌کند: واقعیت این است که ورزش مظلوم است و فوتبال بخش کوچکی از ورزش است. برای ورزش هزینه های بنیادین و اساسی نمی‌شود بلکه ورزش یک حیاط خلوت تصور می‌شود. صدها پروژه نیمه کاره در کشور وجو دارد که در حالی هزینه‌های زیادی شده که رها شده است. به دلیل تورم هزینه‌ها چندین برابر شده و ادامه کار با بودجه مدنظر ممکن نبوده است. اگر قبول داشته باشیم که ورزش یک هنجار زیبا است برایش هزینه کردن دغدغه نیست بلکه یک الزام و عادت می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: دولت‌های مختلف در گذشته دغدغه واقعی در ورزش نداشتند و وزرایی که در رأس کشور نشستند اثرگذاری دراز مدت بر روی زیر ساخت‌های ورزشی در قالب فکری و راهبردی نداشتند به همین دلیل در حال حاضر از نظر زیر ساختی با مشکلات زیادی رو به رو هستیم.

بجای آزادراه ورزشگاه بسازید

مدیرعامل سابق پرسپولیس خاطرنشان می‌کند: روزهای بدی را در فوتبال می‌گذرانیم و همه توپ را در زمین فدراسیون فوتبال میاندازند. فدراسیون فوتبال توانایی ساخت استادیوم فوتبال را ندارد. باشگاه‌ها با استفاده از تسهیلاتی که دریافت می‌کنند باید ورزشگاه‌سازی کنند و ورزشگاه در رهن بانک وام دهند قرار بگیرد. در ورزش باید سرمایه‌گذاری شود. ورزشگاه‌ها باید همچون آزادراه دیده شود که می‌توان از آن درامدزایی کرد و سود برداشت کنند اما استادیوم‌های آبرومند و خوب برای همه باشگاه‌ها ساخته شود. فوتبال فقط دو باشگاه نیست بلکه همه باید ورزشگاه مناسب داشته باشند.

نبود زیرساخت جذابیت لیگ را ربوده است

محمد برزگر، کارشناس فوتبال درباره هفته ششم جدال‌های بیست‌وچهارمین دوره‌ی لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تیم‌ها نسبتاً به آمادگی که مد نظرشان بوده است رسیده اند. در پنج هفته گذشته تکلیف اکثر تیم‌ها مشخص شده و تا حدودی می‌تواند حدس زد که جدول به چه شکل خواهد بود. لیگ با توجه به زیر ساخت‌هایی که وجود دارد، پویا و جذاب نیست. هرچند بازی‌های پر گلی را شاهد هستیم اما نبود ورزشگاه‌های اختصاصی و هواداران به وضوح تأثیر زیادی روی روند بازی‌ها داشته است.

دربی چالشی در انتظار استقلال و پرسپولیس

وی می‌افزاید: نبود ورزشگاه آزادی دو تیم استقلال و پرسپولیس را با مشکلات و چالش‌های زیاد روبه رو کرده است و بازی حساسی مثل دربی در یک شهر دیگر برگزار می‌شود که برای هر دو تیم سخت است. از نظر تفاوت آب و هوا، نبود هواداران دو تیم و طی مسافت تیم‌ها با مشکل مواجه هستند. در لیگ امسال تیم‌های استقلال، پرسپولیس، سپاهان و تراکتور در کورس قهرمانی هستند و برای تصاحب صدر جدول تلاش می‌کنند.

در حال فروگشت فوتبالی هستیم

این کارشناس فوتبال تصریح می‌کند: اگر پرسپولیس در ورزشگاه الاهلی در عربستان بازی خوبی را انجام می‌دهد به علت کیفیت بالای زمین و چمن است. چرا همان بازیکنان و تیم در ایران شرایط متفاوتی دارند؟ چمن و کیفیت زمین تأثیر مستقیمی روی کیفیت بازی تیم‌ها می‌گذارد. وضعیت ورزشگاهای ما به زمانی که من و هم نسلانم بازی می‌کردیم برگشته است یعنی به جای پیشرفت در حال برگشت رو به عقب هستیم. چمن پر از چاله و خرابی است و حتی از چمن مصنوعی استفاده شده. شرایط چمن روی اجرا خواسته‌ها و تاکتیک تیم و بازیکنان تأثیر گذر است و کیفیت فوتبال را تغییر می‌دهد.

وی ادامه می‌گوید: VAR نیز در همه ورزشگاه‌ها وجود ندارد. اگر قرار به استفاده از این تکنولوژی است، هرچند VAR موجود با شرایط کشور بومی‌سازی شده اما باید شرایط استفاده برای همه یکسان باشند. نیاز به سرمایه‌گذاری در ورزشگاه‌ها است تا استادیوم‌های مجهزی داشته باشیم. در حال عقب نشینی در فوتبال هستیم و این موضوع به مرور فوتبال مارا به سمت غیر حرف‌های بودن سوق می‌دهد.

عقب نشینی کیفیت زیرساختی به سال‌های آغازین لیگ برتر فوتبال

عدم توجه به فوتبال لیگ درجه سه در آینده تحویل می‌دهد

برزگر بیان می‌کند: در کنار همه مشکلات عدم توجه به فوتبال پایه باعث شده تا از نظر بازیکن‌سازی به مشکل بربخوریم. اگر به فوتبال پایه اهمیت داده شود در هفت یا هشت سال آینده فوتبالی جذاب و پویا خواهیم داشت. در صورتی که اگر به فوتبال پایه و بازیکن‌سازی اهمیت ندهیم در سال‌های آینده لیگ ما از خیلی کشورهای حال حاضر آسیایی ضعیفتر می‌شود و دیگر لیگ حرفه‌ای با بازیکنان بزرگ نخواهیم داشت و در کنار لیگ‌های درجه سه آسیا قرار می‌گیریم. بالطبع نبود بازیکنان حرفه‌ای در لیگ تیم ملی را نیز ضعیف می‌کند.

به گزارش ایمنا، روزهای بد فوتبال در حال غرق کردن لیگ حرف‌های است و باشگاه‌ها و تیم‌ها در حال دست و پا زدن برای فرار و زندهماندن هستند. هته ششم در حالی در حال برگزار یاست که پس از سال‌ها شرایط زیرساختی فرار رو به عقب داشته و از نظر کیفیت زمین می‌توان چمن هارا با سال‌های اول لیگ مقایسه کرد.

کد خبر 793537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.