به گزارش خبرگزاری ایمنا، دفاع مقدس که از ماندگارترین حماسههای ملت دینمدار، فهیم، بصیر و انقلابی جمهوری اسلامی ایران محسوب میشود، دارای پیامدها و دستاوردهای ارزشمند و عظیمی در حوزههای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی، امنیت و … بوده است؛ طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، «دفاع مقدس گنجی بی پایان است که مایه اقتدار ما در تاریخ است، دفاع مقدس یادآور مقاومت و استواری رزمندگان و ملتی قهرمان است که با تأسی از فرهنگ عاشورا در برابر استکبار جهانی ایستادند، در این هشت سال دفاع مقدس ثابت شد که با تکیه بر مردم ولایتمدار، آزادی و سربلندی در گرو مقاومت و ایستادگی است.»
این فرمایشات گرانبها درباره هشت سال دفاع مقدس به خوبی اهمیت این دوران را نشان می دهد چراکه فرهنگ دفاع مقدس مسئلهای بسیار مهم است از این رو نباید مورد غفلت قرار بگیرد، بنابراین ضرورت دارد که نهادها و رسانههای مختلف با استفاده از ابزارهای ارتباطی بسیاری که وجود دارد، به گسترش آن بپردازند؛ ثبت و نشر آثار و شناسایی آن به نسل جوان برای تقویت روحیه انقلابی جامعه و رواج این فرهنگ از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.
ایشان در سخنرانی دیگری می فرمایند: «یاد دفاع مقدس، یاد شهیدان، باید همیشه در بین ملت و جامعه زنده بماند. خیلی از حرف ها گفته نشده. خیلی از خاطرات فرزندان شما گفته نشده. و به همان مقداری که بیان نشده، نشان دهنده یک عظمت غیر قابل اندازه گیری با اذهان معمولی انسان است.»
فرهنگ دفاع مقدس شامل حوزه های گسترده و پیچیدهای مانند اما علیرغم این گستردگی، نسل جوان با بسیاری از مسائل مربوط به دفاع مقدس آشنایی ندارد، از همین رو برای گسترش آن باید تلاش زیادی در حوزه های مختلف در تمام نقاط کشور صورت بگیرد و از سویی در دیدار امروز پیشکسوتان و فعالان دفاع مقدس و مقاومت با رهبر انقلاب، ایشان یکی از انواع گزارشهای مهم در حوزه دفاع مقدس را گزارش تبیینی جنگ خواندند و با تاکید بر لزوم اطلاع نسل جوان از هر دو نوع گزارش جنگ، گفتند: بر اساس این گزارش، جنگ فقط برای دفاع از وطن نبود البته دفاع از وطن، یک ارزش است اما مسئله جنگ، بالاتر از این ارزش یعنی دفاع از اسلام و عمل به دستور قرآن بود که به آن در ادبیات اسلامی، جهاد فی سبیل الله گفته میشود.
بر این اساس محمد احمدیان رزمنده و راوی دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت بعد تبیینی دفاع مقدس درباره چرایی روحیه مقاومت، ایثاروشهادت در بین ایرانی و مسلمانان اینگونه اظهار میکند: در دوران دفاع مقدس یک معرکه و تابلویی ترسیم شد که جوانان در آن میدان خودنمایی وجلوهگری کردند، این افراد از طفولیت داستان و افسانههای متعددی از شاهنامه شنیده بودند که شنیدن این قصهها میتواند یک نسل را حماسی، شجاع و جنگجو بسازد و این یک دیدگاه ملی است، اما در نگاه معنوی نگاه به سیره اهل بیت و داستان عاشورا داریم که این حماسههای دینی شجاعت، غیرت، وفاداری و دیگر صفات بارز را در دل دارد.
وی میافزاید: پس دلیل اینکه ما در ایران و در جهان تشییع به مقاومت وسلحشوری ایمان و اعتقاد داریم به دلیل وجود اسطورههای ملی و مذهبی است که از خردسالی با آنان مانوس شدهایم و این یکی از دلایلی است که ما را علاقهمند به شجاعت و سلحشوری کرده است که این خود باعث پرورش چنین صفاتی در درون ما میشود.
این راوی دفاع مقدس عنوان میکند: گسترش روحیه مقاومت و ایثار در بین دانش آموزان، دانشجویان ومردم کشور کمک کننده حل مسائل ملی و فرهنگی میشود.
احمدیان با توجه به اهمیت این نسل در گسترش فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت میگوید: در جامعهای که نسل آینده سکاندار آن هستند برای اینکه از این امواج سخت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی سربلند بیرون آید و به راحتی ازآن عبور کند چارهای جز انتقال فرهنگ ایثار، مقاومت وشهادت به کف جامعه وجود ندارد، به خصوص نسل جوان ونوجوانی که در مدارس است و اگر قرار است خطی شکسته شود و جامعهای به رشد و تعالی برسد، معبرآن بین نوجوان و جوانان دانش آموز و دانشجو است.
وی درباره اثرگذاری فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت در مدارس اینطور بیان میکند: اگر در بین دانشآموزانمان این فرهنگ پیادهسازی شد، داشگاههای ما رستگار میشوند، بنابراین در گام نخست این مدارس هستند که میتوانند در جامعه تاثیر گذاری داشته باشند، بنابراین مشخص شد که در مدارس باید وقت گذاری فرهنگی را جای گذاری کنیم البته نه به معنای شعاردادن، بلکه بااستفاده از اساتید و معلمان دغدغه مند و خبره که تفکرو اندیشه عملی در فرهنگ مقاومت داشته باشند.
این راوی دفاع مقدس تاکید میکند: از آن طرف هم باید توجه داشت که این معلم یا استاد تعلق خاطر مادی به این کار نداشته باشد وهنگام پرداخت دیرهنگام حقوق خود کار را برروی زمین نگذارد، باید ازوجود معلمانی استفاده کرد که خودشان پرورش یافته فرهنگ مقاومت و ایثار هستند و در مدارسمان به خوبی باید در پرورش نسل آینده انقلاب اسلامی ایران استفاده کنیم.
احمدیان میگوید: جامعه با کمک این معبر فرهنگی می تواند مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را پیش ببرد و تنها راهی که جامعه را بیمه میکند پیادهسازی فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت است، البته که این مسیر پر از سنگلاخ و دست انداز است آن هم بهدلیل اینکه فواید و خوبیهای این مسیر دارد.
به گزارش ایمنا، برخی از خصلتهای یاد شده ایثار و شهادت در واقع خصلت فرهنگی ندارند و گرچه بسیار ارزشمند هستند، ولی در مقوله فرهنگ قابل طرح نیستند در واقع باید بین «ایثارگری و شهادت» و «فرهنگ ایثارگری و شهادت» تفاوتی قائل شد؛ به این معنا که اگر بخواهیم ایثارگری و شهادت را گسترش دهیم، بهصورت فرهنگی و جامعه شناختی نمیشود؛ زیرا یکی از عناصر مهم شهادت و ایثارگری، آگاهی، عقلانیت و خدا محوری است و نمیتوان آن را به صورت رفتارهای خود جوش ترویج کرد، اما قصد است که ارزشها، هنجارها، عرف و قوانین و آداب و رسوم مربوط به فرهنگ ایثارگری و شهادت را گسترش دهیم، به نحوی که در مردم اقدام به آنها نهادینه شود و این از طریق فرهنگی و جامعه شناختی امکان پذیر است.
نظر شما