اراده جدی برای حل پسماند در چهارمحال‌وبختیاری وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری گفت: متأسفانه اراده جدی برای حل موضوع پسماند در استان وجود ندارد و به دلیل نادیده گرفته شدن مدیریت پسماند و نخاله‌های ساختمانی تاکنون حدود ۱۶۸ دهیاری و شهرداری در کل استان به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، سعید یوسف‌پور ظهر امروز _چهارشنبه چهارم مهر_ در نشست با خبرنگاران با اشاره به ایجاد بوی بد در دو سال اخیر که ناشی از فعالیت کارخانه‌های تولید خوراک دام و آبزیان در شهرک صنعتی شهرکرد است، اظهار کرد: این بوی نامطبوع سبب نارضایتی هم‌استانی‌ها شده است که سازمان محیط زیست از اردیبهشت سال‌جاری با پیگیری‌هایی با مرجع قضایی در صدد رفع مشکل برآمده است.

وی با بیان این‌که مرجع قضایی به بزرگترین کارخانه تولیدی تا بهمن سال‌جاری فرصت داده است که بتواند با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان مانع از بوی نامطبوع شود، افزود: این کارخانه پنج خروجی دارد که دستگاه یکی از خروجی‌ها نصب شده و با آزمایش‌های انجام شده این سیستم حدود ۸۰ درصد قابلیت حذف بوی نامطبوع را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به ضرورت توجه به تفکیک پسماند بیان کرد: در سال‌جاری یکی از اولویت کاری سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت پسماند به ویژه پسماند عادی شهری و روستایی است، که اخطاریه‌های لازم طی دو سال گذشته برای شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بخشداری‌ها صادر شد اما متأسفانه اراده جدی برای حل موضوع پسماند در استان وجود ندارد و به دلیل نادیده گرفته شدن مدیریت پسماند و نخاله‌های ساختمانی تاکنون حدود ۱۶۸ دهیاری و شهرداری در کل استان به مراجع قضایی معرفی شدند.

یوسف‌پور ادامه داد: ۲۴ کارگروه استانی و شهرستانی در حوزه مدیریت پسماند تشکیل شده است که طی سال‌ها اخیر عمده فعالیت‌های کارگروه استان معطوف به شرکت طبیعت پاک زاگرس بوده و با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده در مرجع قضایی طرح موضوع و دیوان اداری با خلع ید کارخانه مصوب و با بررسی کارشناسان ماشین‌آلات قیمت‌گذاری و اراضی با رویکرد بازیافت در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و مرکز بازیافت شهرکرد با مدیریت شهرداری به سرانجام می‌رسد.

محل مناسبی برای دفن پسماند در چهارمحال‌وبختیاری وجود ندارد

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با بیان این‌که دفن سنتی پسماند در استان مناسب نیست، تصریح کرد: هیچ محل مناسبی برای دفن پسماندها وجود ندارد و مکان‌های تایید شده برای زباله توسط محیط زیست با چشم‌پوشی از برخی استاندارها بوده است به همین دلیل باید تا حد امکان بازیافت صورت پذیرد، چرا که زباله می‌تواند به عنوان یک ارزش افزوده و با تفکیک درست می‌توان از این طلای کثیف یک کمپوست سالم را دریافت کرد.

وی گفت: به لحاظ عملکردی و نظارت بر فعالیت دهیاری‌ها و شهرداری‌ها در حوزه زیست محیطی، استان رتبه اول کشوری را دارا است، که در همین راستا بیش از ۳۶۱ اخطاریه و ۲۲۱ پرونده حقوقی تشکیل شد، ۱۷ رای محکومیت صادر و ۱۹۰ پرونده در دست بررسی و رسیدگی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه حدود شش هزار واحد صنعتی خدماتی و تولیدی در بخش‌های مختلف استان وجود دارد، اضافه کرد: تلاش این است که در همه فصول این واحدها پایش شوند، ولی با محدودیت نیروی انسانی مواجه هستیم بنابراین بیشتر تمرکز بر واحدهای است که احتمال آلایندگی آن‌ها وجود دارد.

یوسف‌پور گفت: پایش شبانه در شهرستان‌هایی که واحد صنعتی متمرکز در آن‌ها وجود دارد مانند شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، سامان، فارسان و لردگان به صورت مستمر و مداوم انجام می‌شود.

تنگ صیاد ثبت یونسکو شده است

وی با اشاره به ذخیره‌گاه زیست کره و ثبت در یونسکو بیان کرد: در بین ۱۳ ذخیرگاه زیست کره، سبزکوه تنگ صیاد یکی از این ذخیرگاه‌های استان است که ثبت یونسکو شده است و می‌تواند به عنوان یک حوزه گردشگری پایدار به معیشت پایدار جوامع فرهنگی و توسعه پایدار استان کمک کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: در سال‌جاری نیز امیدواریم با اقدامات انجام شده تالاب گندمان نیز به ثبت کنوانسیون جهانی برسد.

کد خبر 793518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.