روز جهانی نابودی سلاح‌های هسته‌ ای Elimination of Nuclear Bombs + کشورهایی با بیشترین سلاح

روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ ای International Day for the Total Elimination of Nuclear Bombs هر سال بیست‌وششم سپتامبر (پنجم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود و روسیه و ایالات‌ متحده آمریکا به ترتیب با ۶ هزار و۲۵۷ و پنج‌هزار و ۵۵۰ کلاهک، بیشترین سلاح‌های هسته‌ای را در اختیار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بیست‌وششم سپتامبر هر سال، روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای International Day for the Total Elimination of Nuclear Bombs نام‌گذاری شده است.

آسیب سلاح‌های هسته‌ای

یک سلاح هسته‌ای می‌تواند کل یک شهر را نابود کند و اکثر مردم آن را بکشد. سلاح‌های هسته‌ای همچنین تشعشعات یونیزه‌کننده تولید می‌کنند که پیامدهای سلامتی طولانی‌مدتی هم‌چون سرطان و آسیب‌های ژنتیکی دارد، محیط را آلوده وافرادی که در معرض آن قرار دارند را می‌کشد یا بیمار می‌کند.

انفجار تنها یک سلاح هسته‌ای در یک شهر مدرن، منابع موجود امدادرسانی در بلایای طبیعی را تا حد شکست تحت فشار قرار می‌دهد.

هزینه کردن برای سلاح‌های هسته‌ای برای جامعه نیز مفید نیست، زیرا منابع محدود را از اختصاص به خدمات اجتماعی حیاتی دور می‌کند. از سوی دیگر هیچ دولت یا نهاد بین‌المللی نمی‌تواند به وضعیت اضطراری فوری بشردوستانه یا پیامدهای بلندمدت انفجار یک سلاح هسته‌ای رسیدگی کند.

روز جهانی نابودی سلاح‌های هسته‌ای Elimination of Nuclear Bombs + کشورهایی با بیشترین سلاح

یکی از قدیمی‌ترین اهداف سازمان ملل دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای جهانی است، با این حال حدود ۱۳ هزار سلاح هسته‌ای در جهان باقی مانده است. نکته مهم این است کشورهایی که چنین تسلیحاتی را در اختیار دارند، برنامه‌های بلندمدت و بودجه خوبی برای مدرن‌سازی زرادخانه‌های هسته‌ای خود دارند.

تاریخ روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای ۱۴۰۳

روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای هر سال بیست‌وششم سپتامبر مصادف با پنجم مهر ۱۴۰۳ برگزار می‌شود.

روز جهانی نابودی سلاح‌های هسته‌ای Elimination of Nuclear Bombs + کشورهایی با بیشترین سلاح

تاریخچه روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای

نخستین قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۶ مقرر کرد که کمیسیون انرژی اتمی این مأموریت را دارد که پیشنهادات خاصی برای کنترل انرژی هسته‌ای و حذف سلاح‌های اتمی و انواع سلاح‌های اصلی قابل تطبیق با کشتار جمعی ارائه دهد.

این مجمع هدف خلع کامل سلاح‌های عمومی را در سال ۱۹۵۹ تأیید کرد و نخستین جلسه ویژه اختصاص‌یافته به آن در سال ۱۹۷۸ برگزار شد. در این جلسه تشخیص داده شد که خلع سلاح هسته‌ای باید اولویت اصلی در زمینه خلع سلاح باشد و این هدف فعالانه توسط هر دبیر کل سازمان ملل متحد ترویج شد.

کشورهای عضو در سال ۲۰۱۰ یک برنامه اقدام ۶۴ ماده‌ای را تصویب کردند که در هر سه ستون معاهده، خلع سلاح هسته‌ای، خودداری از اشاعه هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تنظیم شده بود. در دسامبر ۲۰۱۳، بیست‌وششم سپتامبر توسط مجمع عمومی به‌عنوان روز جهانی نابودی کامل سلاح‌های هسته‌ای تعیین شد.

روز جهانی نابودی سلاح‌های هسته‌ای Elimination of Nuclear Bombs + کشورهایی با بیشترین سلاح

چارچوب بین‌المللی کنترل تسلیحات از زمان جنگ سرد به امنیت بین‌المللی در سطح جهان کمک و به‌عنوان یک ترمز برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای عمل کرد. معاهده منع سلاح‌های هسته‌ای در هفتم جولای ۲۰۱۷ به تصویب رسید. این معاهده بسیار مهم است، زیرا نخستین سند الزام‌آور حقوقی چندجانبه برای خلع سلاح هسته‌ای محسوب می‌شود که در ۲۰ سال گذشته مورد مذاکره قرار گرفته است.

خروج ایالات متحده آمریکا در دوم آگوست ۲۰۱۹، به معنای پایان معاهده نیروهای هسته‌ای میان‌برد بود، اگرچه این کشور و فدراسیون روسیه پیش از این متعهد شده بودند که یک کلاس کامل از موشک‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند.

کشوری با بیشترین سلاح هسته‌ای

از حدود ۱۳ هزار و ۸۰ کلاهک هسته‌ای موجود در سراسر جهان، روسیه با ۶هزار و۲۵۷ کلاهک و پس از آن ایالات متحده آمریکا با پنج‌هزار و ۵۵۰ کلاهک، بیشترین سلاح هسته‌ای را در اختیار دارند. در کل کشورهایی با بیشترین سلاح‌های هسته‌ای عبارتند از:

روسیه ۶۲۵۷

ایالات متحده ۵۵۵۰

چین ۳۵۰

فرانسه ۲۹۰

انگلستان ۲۲۵

پاکستان ۱۶۵

هند ۱۵۶

رژیم اسرائیل ۹۰

کره شمالی ۵۰

روز جهانی نابودی سلاح‌های هسته‌ای Elimination of Nuclear Bombs + کشورهایی با بیشترین سلاح

کد خبر 793514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.