هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

جمیله شیخی، هوتن شکیبا، شبنم مقدمی، یکتا ناصر، شبنم قربانی، بهزاد خلج، گوهر خیراندیش، محسن تنابنده و کامبیز دیرباز از جمله بازیگرانی هستند که پس از موفقیت در جشنواره سینمایی راهی تلویزیون شدند و آنجا هم موفق بودند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، چند شب گذشته بود که «شبنم قربانی» بازی در سریال «طوبی» را خاتمه داد اما «بهزاد خلج» با بازی در مجموعه «آقای قاضی» همچنان روی آنتن تلویزیون و شبکه دو است؛ این دو بازیگر موفق سال گذشته در چهل‌ودومین جشنواره فیلم فجر، برای بازی در فیلم «مجنون» سیمرغ بلورین دریافت کردند و در محافل هنری مورد توجه قرار گرفتند. گویا یک قاعده نانوشته‌ای درباره بعضی از بازیگران سینما وجود دارد که پس از دریافت سیمرغ در جشنواره فیلم فجر پایشان به یک سریال تلویزیونی هم، باز می‌شود.

به بهانه حضور «شبنم قربانی» و «بهزاد خلج» در تلویزیون پس از دریافت سیمرغ سال گذشته، مروری بر سایر بازیگرانی که سرنوشت این چنینی داشتند و از سینما به سراغ قاب شیشه‌ای رفتند داشته‌ایم.

بهزاد خلج

  • سیمرغ برای فیلم «مجنون» در سال ۱۴۰۲
  • بازی در سریال «آقای قاضی» در سال ۱۴۰۳

فیلم «مجنون» سال گذشته یک سیمرغ دیگر بازیگری هم به همراه داشت؛ «بهزاد خلج» بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و این جایزه را دریافت کرد. خلج بازیگری را از تئاتر آغاز کرد و در دهه ۹۰ در چند سریال حضور داشت.

اما نقش او در سریال «پوست شیر» در سال ۱۴۰۱ بود که بسیار مورد توجه قرار گرفت؛ پس از موفقیت فیلم «مجنون» در جشنواره سال گذشته، حالا این شب‌ها او را در قامت یک قاضی دادگستری در سریال «آقای قاضی» در تلویزیون می‌بینیم.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

شبنم قربانی

  • سیمرغ برای فیلم «مجنون» در سال ۱۴۰۲
  • بازی در سریال «طوبی» در سال ۱۴۰۳

«شبنم قربانی» یکی از بازیگران پرکار سال‌های اخیر است؛ او کار حرفه‌ای را از تئاتر شروع کرد و با حضور در سریال شبکه نمایش‌خانگی «ملکه گدایان» بیشتر شناخته شد. بازی او در فیلم «مرد بازنده» در سال ۱۴۰۰ هم دیده شد. اما انتخاب قربانی در سال گذشته برای فیلم «مجنون» بود که در سال‌های ابتدایی فعالیتش او را به سیمرغ جشنواره فیلم فجر رساند.

او برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد اما مدتی پس از دریافت این جایزه، از بازی او در سریال «طوبی» رونمایی شد. این سریال به کارگردانی سعید سلطانی ساخته شده و قصه‌ای را از دهه ۵۰ تا ۸۰ شمسی روایت می‌کند که طوبی شخصیت محوری آن است.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

هوتن شکیبا

  • سیمرغ برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» در سال ۱۳۹۷
  • بازی در سریال «فوق لیسانسه‌ها» در سال ۱۳۹۸

«هوتن شکیبا» شاید با سایر گزینه‌های این لیست تفاوت‌هایی داشته باشد. او بازیگر تئاتر و صداپیشه بود، اما زمانی که از سوی «سروش صحت» برای بازی در نقش حبیب سریال «لیسانسه‌ها» انتخاب شد به شهرت بیشتری رسید.

در همان میانه بازی در این سریال، شکیبا برای بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» انتخاب شد. او برای بازی در یک نقش سخت و متفاوت به سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره سی‌وهفتم رسید. پس از این سیمرغ، شکیبا با «فوق لیسانسه‌ها» به تلویزیون بازگشت.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

شبنم مقدمی

  • سیمرغ برای فیلم «امروز» در سال ۱۳۹۲
  • بازی در سریال‌های «مدینه» و «هفت سنگ» در سال ۱۳۹۳

«شبنم مقدمی» از دهه ۷۰ فعالیت در سینما، تئاتر و تلویزیون را به صورت هم زمان شروع کرد و تا پیش از دهه ۹۰ هم برای بازی در چند تئاتر به جوایز مختلفی رسیده بود. اما فیلم «امروز» ساخته «رضا میرکریمی» در سال ۱۳۹۲ بود که برای بازی در نقش مکمل برای او سیمرغ به همراه داشت. او پس از این فیلم بارها برای بازی در نقش مکمل نامزد شد یا سیمرغ گرفت.

بعد از این جایزه، مقدمی در ماه رمضان سال ۱۳۹۳ در دو سریال با دو ژانر متفاوت به تلویزیون آمد. «هفت سنگ» سریالی کمدی به کارگردانی «علیرضا بذرافشان» و «مدینه» مجموعه‌ای درام خانوادگی به کارگردانی «سیروس مقدم».

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

یکتا ناصر

  • سیمرغ برای فیلم «یکی می خواد باهات حرف بزنه» در سال ۱۳۹۰
  • بازی در سریال «دختران حوا» در سال ۱۳۹۱

از اواسط دهه ۷۰ «یکتا ناصر» با بازی در یک سریال تلویزیونی به دنیای بازیگری معرفی شد. از دهه هشتاد هم او با فیلم «ساقی» به عنوان بازیگر سینما معرفی شد، اما از اواسط دهه ۰ او دیگر در تلویزیون حضور نداشت و بیشتر وقتش را صرف سینما کرد.

سال ۱۳۹۰ بود که ناصر برای بازی متفاوتش در فیلم «یکی می‌خواد باهات حرف بزنه» پس از دو دهه بازیگری مورد توجه قرار گرفت و در جشنواره به سیمرغ رسید. پس از این سیمرغ، ناصر با سریالی پرمخاطب در سال ۱۳۹۱ به نام «دختران حوا» به کارگردانی «حسین سهیلی‌زاده» به تلویزیون بازگشت.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

محسن تنابنده

  • سیمرغ برای فیلم «استشهادی برای خدا» در سال ۱۳۸۶
  • بازی در سریال «مأمور بدرقه» در سال ۱۳۸۷

«محسن تنابنده» از منظری دیگر در این فهرست در جایگاه متفاوتی قرار دارد؛ او پیش از دریافت سیمرغ جشنواره فیلم فجر، برای مخاطب تلویزیون شناخته شده نبود. او مسیر حرفه‌ای خود را از تئاتر و از میانه دهه ۷۰ شروع کرد. اما از دهه ۸۰ بود که پایش به سینما باز شد.

او پس از چند فعالیت تجربی، با فیلم «استشهادی برای خدا» که فیلم‌نامه آن را هم خودش نوشته بود، به سیمرغ بهترین بازیگر مرد جشنواره رسید. پس از این جایزه، او با سریال «مأمور بدرقه» به کارگردانی «سعید سلطانی» به عنوان بازیگر وارد تلویزیون شد و حالا عمده شهرتش بابت بازی در سریال‌های تلویزیونی به‌خصوص سریال «پایتخت» است.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

مهتاب نصیرپور

  • سیمرغ برای فیلم «به نام پدر» در سال ۱۳۸۴
  • بازی در سریال «و خداوند عشق را آفرید» در سال ۱۳۸۵

حضور «مهتاب نصیرپور» در تلویزیون با «خداوند عشق را آفرید» در واقع آخرین فعالیت او در این رسانه بود. نصیرپور فعالیت حرفه‌ای را با تئاتر و پس از تلویزیون از دهه ۶۰ شروع کرد. در دهه ۸۰ او به یکی از بازیگران پرکار سینما تبدیل شد و برای دو فیلم «به نام پدر» و «فرزند خاک» به سیمرغ جشنواره فیلم فجر رسید.

بعد از سیمرغ او به جمع بازیگران سریال «خداوند عشق را آفرید» پیوست، سریالی ملودرام که با ژانر جنگی «به نام پدر» بسیار متفاوت بود.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

  • گوهر خیراندیش

  • سیمرغ برای فیلم «رسم عاشقی» در سال ۱۳۸۲
  • بازی در سریال «شبی از شب‌ها» در سال ۱۳۸۴

«گوهر خیراندیش» از همان اواسط دهه ۶۰ که وارد سینما شد، بازی‌هایش قابل تحسین بود. تا اواسط دهه ۸۰ بارها نامزد سیمرغ یا برنده تندیس از جشن خانه سینما شده بود. اما اولین بار، سیمرغ جشنواره فیلم فجر در بیست‌ودومین دوره برای فیلم «رسم عاشقی» ساخته «خسرو معصومی» به گوهر خیراندیش تعلق گرفت. او اوایل دهه ۸۰ در تلویزیون کم کار شده بود و تنها با نقش متفاوتی در سریال «سفر سبز» در سال ۱۳۸۰ در قاب تلویزیون حضور پیدا کرده بود. اما او بعد از دریافت سیمرغ، با سریال «شبی از شب‌ها» که یک ملودرام خانوادگی و درباره زندگی آپارتمان‌نشینی بود، به تلویزیون بازگشت.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

کامبیز دیرباز

  • سیمرغ برای فیلم «دوئل» در سال ۱۳۸۲
  • بازی در سریال «تب سرد» در سال ۱۳۸۲

از اواسط دهه ۷۰ چهره‌های جوان وارد سینمای ایران شدند؛ «کامبیز دیرباز» هم پس از پایان تحصیلات بازیگری‌اش در میان این موج وارد سینما و تلویزیون شد. او در نخستین نقش اصلی و جدی‌اش در سینما در فیلم «دوئل» به کارگردانی «احمدرضا درویش» توانست به سیمرغ برسد.

او پیش از این جایزه در تلویزیون حضور داشت، اما در نقش‌های کوتاه، شهرت او به دلیل سیمرغی که دریافت کرده بود، باعث شد «علیرضا افخمی» برای یکی از نقش‌های اصلی سریال «تب سرد» سراغ دیرباز برود. او در این سریال نقش یک خلافکار را بازی می‌کرد و با این دو تجربه پشت سر هم قدم‌های ابتدایی‌اش در دنیای سینما و تلویزیون را به‌درستی برداشت.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

داریوش ارجمند

  • سیمرغ برای فیلم «سگ کشی» در سال ۱۳۷۹
  • بازی در سریال «پلیس جوان» در سال ۱۳۸۰

«داریوش ارجمند» اولین سیمرغ بهترین بازیگر مرد را در سال ۱۳۶۵ و برای بازی در فیلم «ناخدا خورشید» گرفت و پس از آن تا یک دهه تنها در سینما بازی می‌کرد اما اواخر دهه ۷۰ زمانی که برای نقشی متفاوت در فیلم «سگ‌کشی»، کارگردان این فیلم سراغ او رفت، ارجمند به واسطه بازی در سریال «امام علی (ع)» به شهرت در تلویزیون رسیده بود.

پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای «سگ‌کشی»، ارجمند بلافاصله برای بازی در نقش یک فرمانده نیروی انتظامی در سریال «پلیس جوان» دعوت شد.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

جمیله شیخی

  • سیمرغ برای فیلم «لیلا» در سال ۱۳۷۵
  • بازی در سریال «برگبار» در سال ۱۳۷۷

زنده یاد «جمیله شیخی» از بازیگران پرکار تئاتر بود که از دهه ۳۰ وارد صحنه فعالیت هنری شده بود؛ پس از انقلاب فعالیت جمیله شیخی در سینما و تلویزیون بیشتر شد و در دهه ۷۰ روزهای بسیار پرکاری را در این دو عرصه می‌گذراند. در سال ۱۳۷۵، یکی از نقش‌های مهم و ماندگار جمیله شیخی در فیلم «لیلا» ساخته مرحوم «داریوش مهرجویی» به نمایش گذاشته شد.

او برای این نقش، دومین سیمرغ کارنامه هنری خود را از جشنواره فیلم فجر گرفت. پس از این فیلم او به دعوت «اکبر خواجویی» در سریال «برگبار» حضور پیدا کرد، سریالی درام خانوادگی که خواجویی پس از موفقیت «پدرسالار» و «دبیرستان خضرا» آن را ساخت، اما به اندازه این دو اثر دیده نشد.

هنرمندان موفق دوگانه تلویزیون و سینما

کد خبر 793374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.