دغدغه محمد خزاعی نسبت به مدیران بعدی سازمان سینمایی چیست؟

رئیس سازمان سینمایی با بیان این نکته که قرار بود دو اثر مقاومتی بسازیم که تولید آن‌ها با توجه به تغییرات مدیریتی متوقف شد، گفت: امیدواریم مدیریت جدید سینمایی بتواند این آثار را تکمیل و برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد خزاعی در صدوبیست‌وپنجمین جلسه شورای معاونان مدیران سازمان سینمایی ضمن تسلیت حادثه طبس و کشته شدن تعدادی از هم‌وطنان و محکوم کردن جنایات رژیم صهیوینیستی در غزه و عاملان وقایع اخیر در فلسطین اشغالی و لبنان، با اشاره به رسالت هنرمندان در انتقال، ثبت و روشنگری نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی  اظهار کرد: ما شاهد ظلم و جنایت کم‌سابقه‌ای در تاریخ هستیم و امروز رسالت هنرمندان و اندیشمندان آزاده جهان، دفاع از حق و آگاهی‌بخشی و روشنگری نسبت این اتفاقات و وقایع است، این در حالی است که هنرمندان باید با تولید آثار فاخر خود، این حقیقت و ظلم علیه مردم مظلوم غزه را تبیین کنند.

وی با بیان اینکه سکوت در مقطع فعلی جایز نیست، افزود: هنرمندان کشور و جامعه هنری و سینمایی جهان نمی‌توانند نسبت به این فجایع و جنایات ساکت باشند، به‌ویژه اینکه ملت فلسطین و لبنان امروز از ما انتظار دارند که بیش از گذشته در جبهه فرهنگی و در عرصه اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی در کنارشان قرار گیریم.

ما سربازان فرهنگی جبهه مقاومتیم

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: ما در واقع سربازان فرهنگی این جبهه به‌شمار می‌آییم و نقش مهمی در جلوگیری از تحریف واقعیت‌های تاریخ معاصر بر دوش داریم.

خزاعی با اشاره به اهتمام ویژه سازمان سینمایی در این دوره نسبت به تولید آثار کوتاه، مستند و سینمایی با محوریت مقاومت و دفاع مقدس خاطرنشان کرد: پس از جنایات صهیونیست‌ها در غزه طی فراخوان‌های جداگانه‌ای در حوزه تولید فیلم کوتاه، مستند و سینمایی، طرح‌ها و موضوعات بسیاری گردآوری و تجمیع شد که بخش بزرگی از این آثار در مرکز گسترش سینمای تجربی و انجمن سینمای جوانان تولید و ساخته شده است.

وی ادامه داد: در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی نیز توجه به محوریت غزه و حقوق ملت فلسطین یکی از موضوعات استراتژیک در این حوزه بوده است، براین اساس پیرو فراخوانی که از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد، ۶ فیلمنامه پس از بررسی‌های اولیه به تصویب رسید که از این ۶ فیلمنامه، دو اثر پس از بازنویسی مکرر نهایی شده و در مرحله تولید قرار گرفته است که البته با توجه به تغییرات مدیریتی، در حال حاضر ساخت این دو اثر متوقف شده است و امیدواریم مدیریت جدید سینمایی بتواند این آثار را تکمیل و برای حضور در جشنواره فیلم فجر آماده کند.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به تاریخ هشت‌ساله جنگ تحمیلی و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و ایثارگران، حماسه دفاع مقدس را باشکوه و بی‌مانند توصیف کرد و گفت: ۸ سال دفاع مقدس سندی جاودانه و پرافتخار است که همچون گوهری تابناک تا ابد بر تارک تاریخ کشور ما خواهد درخشید.

خزاعی در ادامه با اشاره به اینکه سینمای ایران در قبال تاریخ این سرزمین همواره نقشی کارآمد و تعیین‌کننده داشته است، اظهار کرد: برخی از شناخته شده‌ترین قهرمانان سینمای ایران در ادوار مختلف از دل رزمندگان و نام‌آوران هشت سال دفاع مقدس برآمده‌اند.

وی با اشاره به این موضوع که در سازمان سینمایی طی سه سال اخیر علاوه بر توجه به گونه‌ها و سلایق مختلف، به حوزه دفاع مقدس اهتمام  ویژه‌ای شده و توانسته است گوشه‌ای از حماسه زندگی آنان را بازتاب دهد، عنوان کرد: فیلم‌سازان جبهه فرهنگی انقلاب طی این سال‌ها، سازمان سینمایی را خانه خود می‌دانستند و ما تلاش کرده‌ایم تولیدات انقلاب و دفاع مقدس در همه حوزه‌ها شامل کوتاه، مستند و سینمایی به‌طور جدی‌تری در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان سینمایی با اشاره به آخرین حضور خود در جلسه شورای معاونان و مدیران سازمان سینمایی و با بیان اینکه امروز پس از دو دهه شاهد تولید بیشترین آثار در این حوزه هستیم، ادامه داد: در کنار سایر گونه‌های سینمایی شامل اجتماعی، تاریخی، خانوادگی، ورزشی، کمدی، فیلم‌های دفاع مقدس هم در حوزه تولید و هم در سبد اکران بخش قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند و به موازات حمایت از تولیدات متنوع، نگاه و دغدغه‌ای جدی برای تقویت جریان فیلم‌سازان انقلابی متخصص، متعهد و پایبند به نظام، مردم و منافع ملی شکل گرفته است.

خزاعی اضافه کرد: امروز شاهد ظهور و شکل‌گیری نسل تازه‌ای از فیلم‌سازان جوان، متعهد و متخصص، آگاه و دغدغه‌مند در کشور هستیم که به‌طور قطع این روند و رویکرد حمایت از بچه‌های انقلاب با کمک نهادهایی همچون حوزه هنری، سازمان اوج، بنیاد شهید، صداوسیما، مجموعه راه و بنیاد روایت فتح بوده است و تداوم پیدا می‌کند.

گفتمان فرهنگی انقلاب محدود نمی‌شود

وی با بیان اینکه گفتمان سینمای انقلابی مبتنی بر تعهد و تخصص، گفتمان غالب کشور است، تصریح کرد: با پوست‌اندازی این جریان سینمایی نسل نوظهوری از راه رسیده است که در آینده حرف‌های بسیاری نیز برای گفتن دارد. اینکه برخی احساس می‌کنند فضا برای بچه‌های انقلاب محدود خواهد شد، تصوری نادرست است و به جرئت می‌توانم بگویم نه‌تنها در این زمینه محدودیتی نخواهد بود، بلکه روزبه‌روز این گفتمان تقویت می‌شود.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: اگر در برخی ادوار، فیلم‌های موسوم به جبهه فرهنگی انقلاب چندان جدی گرفته نمی‌شد، اما در این دوره، شکل تازه‌ای از بسترسازی برای تولید این‌گونه آثار ارائه شده است و شاهد تجلی بالاترین سطح از این نوع مشارکت‌ها در این دولت بوده‌ایم.

خزاعی عنوان کرد: امروز شاهد نوسازی و جریان پوست‌اندازی اینگونه سینمایی هستیم، اگر چه باید اذعان کرد در این حوزه با وجود همه مجاهدت‌های صورت گرفته، کارهای  بسیاری بر زمین مانده است که باید آن را با جدیت پیگیری کرد.

وی با توضیح اینکه توجه به سینمای انقلاب و دفاع مقدس از اولویت‌های دولت سیزدهم بود که بخشی از این آثار در سه دوره از جشنواره نمود داشته است، افزود: هفته دفاع مقدس نقطه عطف تاریخ کشور ماست؛ امروز شاهد رشد جدی شاخص‌های سینمایی این حوزه و نوعی نوسازی و پوست‌اندازی در زمینه «تربیت نیروی انسانی تازه»  هم در «تولید محصولات استراتژیک» و هم «تحرک ملموس فضای اجتماعی و فرهنگی به سمت این تولیدات انقلابی» هستیم.

کد خبر 793326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.