«اقتصاد محلی» گامی برای توسعه اقتصادی شهرها

توسعه اقتصاد محلی با تکیه بر بهبود بنگاه‌های محلی رقابتی، موجب جذب سرمایه‌گذاری داخلی و ارتقای سرمایه‌های ‌انسانی، مهارت‌های کار، ارتقای زیرساخت‌های محلی و توسعه متوازن اقتصادی در محلات می‌شود؛ موضوعی که به اقتضای زمان باید مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از استراتژی‌های رشد شهری و دستیابی به شهرت جهانی، گسترش اقتصاد محلی است که علاوه بر پیشرفت شهرها در بازارهای جهانی به نفع ساکنان شهرها و محیط‌زیست نیز هست.

اقتصادهای محلی به سیستم‌های اقتصادی و اجتماعی اطلاق می‌شود که بخشی از یک جامعه خاص است؛ برای مثال، یک اقتصاد محلی معمولی می‌تواند شامل یک رستوران مستقل بومی باشد، این رستوران ساکنان جامعه را استخدام می‌کند، کالاها و خدمات را از سایر مشاغل محلی خریداری و مواد اولیه را از مزارع یا تامین‌کنندگان محلی خریداری می‌کند، همچنین از یک شرکت حقوقی یا بیمه محلی استفاده می‌کند و نوازندگان محلی را برای پخش موسیقی زنده در آخر هفته استخدام می‌کند. همین زنجیره از ابتدا تا انتها با کارآفرینی و درآمدزایی برای شهروندان بومی همراه است.

در این مدل از سیستم‌ها، اقتصاد دایره‌ای حاکم است و بخش‌ها و صنایع مختلف جامعه با هم فعالیت می‌کنند تا به ایجاد ثروت، فرصت‌ها و رفاه محلی کمک کنند که این به نفع جامعه، ساکنان و محیط زیست است. اقتصادهای محلی مزایای بسیاری دارند و از آن جمله می‌توان به روابط قوی‌تر و خدمات بهتر به مشتری، جوامع قوی‌تر، افزایش اشتغال و کارایی و بقای ثروت در جامعه اشاره کرد.

تعامل نزدیک بین مالکان اقتصادهای محلی و ساکنان می‌تواند روابط طولانی‌مدت و باارزشی را در جامعه ایجاد کند و منجر به افزایش سرمایه اجتماعی شود، اقتصادهای محلی به حفظ ویژگی‌های منحصربه‌فرد یک جامعه کمک می‌کند، به آن هویت می‌بخشد و می‌تواند منجر به افزایش فعالیت‌های گردشگری و اقتصادی شود.

اقتصادهای محلی اغلب کارآمدتر است و این افزایش کارایی نه‌تنها به نفع مشتریان، بلکه به نفع محیط‌ زیست است؛ حمل‌ونقل کمتر برای انتقال مواد اولیه به صنایع و محصولات به بازار، به‌معنای کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی و ازدحام است که جامعه‌ای پایدارتر و سالم‌تر را ایجاد می‌کند.

«اقتصاد محلی» گامی برای توسعه اقتصادی شهرها

شهرداری‌ها باید در راستای رونق و گسترش اقتصادهای محلی برنامه داشته باشند

نعمت‌الله اکبری، کارشناس اقتصاد شهری با بیان اینکه اقتصاد محلی در ابعاد بزرگ‌تر تحت عنوان دولت‌های محلی مطرح می‌شود، در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در کشور ما به‌لحاظ قانونی و ساختار اداری مفهوم دولت محلی پذیرفته‌شده نیست؛ در واقع تمام مدیران ارشد استان‌ها زیر نظر دولت مرکزی است و تمام دستورالعمل‌ها توسط این دولت گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه در چنین اکوسیستمی اقتصادهای محلی نمی‌توانند ظهور کنند، چرا که شهرداری‌ها نیز در چنین اکوسیستمی نفس می‌کشند، می‌افزاید: گرچه در شهرداری‌های بزرگ همچون اصفهان، شیراز و مشهد، مناطق شهری داریم، هر شهرداری مکلف است درآمدهای لازم را برای اداره منطقه خود تأمین کند، اما تحرکات شهرداری‌ها در تأمین منابع منجر به رونق اقتصادی منطقه نشده است.

کارشناس اقتصاد شهری با بیان اینکه شهرداری‌ها در راستای رونق و گسترش اقتصادهای محلی باید برنامه داشته باشند و تاثیرگذار باشند، تصریح می‌کند: از سوی دیگر وقتی ما بتوانیم اقتصادهای محلی را که در واقع همان ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای است، گسترش دهیم، این اقدام مزیت نسبی ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به رشد و توسعه اقتصادی شود و بتوانیم به‌صورت متمرکز بر اقتصادهای محلی کار کنیم، بنابراین از این منظر اقتصادهای محلی را مورد توجه قرار ندادیم.

سیستم مالیات بر ارزش افزوده باید بر پایه منطقه و محله طراحی شود

وی ادامه می‌دهد: یکی از پیشنهادها این است که سیستم مالیات بر ارزش افزوده بر پایه منطقه و محله طراحی شود، در این صورت شهردار منطقه به‌شدت انگیزه پیدا خواهد کرد که به رونق اقتصاد محلی خود کمک کند، از جمله اینکه بازارهای محلی را رونق دهد، جشنواره‌های محلی برگزار کند و فعالیت‌های محلی را گسترش دهد تا بتواند درآمدهای منطقه را گسترش دهد؛ به‌عنوان مثال پیش از این هنگامی که در منطقه‌ای ساخت‌وساز انجام می‌شد، مبلغ فروش تراکم به شهرداری همان منطقه تعلق می‌گرفت، اما ارزش افزوده کسرشده از مناطق شهر اصفهان به‌صورت سرانه توزیع می‌شود که ارتباطی به منطقه ندارد.

«اقتصاد محلی» گامی برای توسعه اقتصادی شهرها

رونق اقتصاد محلی موجب امنیت پایدار محلات می‌شود

مصطفی نباتی‌نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان به خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: مشاغل محلی و خانگی مشروط بر اینکه ملاحظات زیست‌محیطی، فرهنگی، اجتماعی، فنی و اقتصادی رعایت شود، از حیث اینکه محلات آسیب نبینند، آلایندگی‌های مربوط به هوا، آب و خاک نداشته باشد، همچنین در مقیاس‌های محلی صرف به مقیاس باشد و به‌نوعی که مشتری آن خود محله باشند، همچنین ساکنان محله برای رسیدن به نیازها و حوائج روزانه از این افراد خرید کنند، تأثیرات خوبی دارد.

وی با بیان اینکه این اتفاق بر رشد خانواده‌های ساکن در آن محله و کاهش هزینه‌های مختلف زمانی و مالی در بین مصرف‌کنندگان محله مؤثر است، می‌افزاید: خانواده‌هایی که پیش از رشد اقتصاد محله برای تأمین نیازهای خود مجبور هستند زمان بیشتری صرف یا از وسایل حمل‌ونقل شخصی و عمومی استفاده کنند که موجب آلودگی هوا و اشباع ظرفیت حمل‌ونقل عمومی می‌شود، در واقع علاوه بر ضرری که به مردم وارد می‌کنند، به محیط پیرامون نیز آسیب می‌رسانند.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه با رونق اقتصاد محلی هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و منفعت و مطلوبیت برای خانواده‌ها به‌دنبال دارد، ادامه می‌دهد: در مقابل این مطلوبیت منافع بنگاه‌های محله و بنگاه‌های تولیدی در مقیاس محله نیز وجود دارد؛ در واقع تکرار این تعاملات و فعالیت بنگاه در مقیاس محله پیامدهای پایداری از بعد امنیتی، اجتماعی و سرزندگی محله را نیز به همراه خواهد داشت، چراکه امنیت پایدار می‌شود، در تعامل میان افراد استحکام اجتماعی شکل می‌گیرد و ارتقای سرمایه اجتماعی را در مقیاس محلی به‌طور ضمنی خواهیم داشت.

با رونق اقتصاد محلی هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند و منفعت و مطلوبیت برای خانواده‌ها به‌دنبال دارد

نباتی‌نژاد با بیان اینکه در شهر اصفهان در حوزه ترویج مشاغل و ایجاد زیرساخت‌ها به‌عنوان روزبازار اقداماتی انجام شده است، تصریح می‌کند: در حال حاضر الگوهای محله‌ای متفاوت شده است، بنابراین باید برای نیازهای اولیه هر کدام از محلات و اقتصاد مشاغل آن‌ها که صرف به مقیاس است، کار شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واحدهای تجاری مستقل در محلات که ممکن است تولیدات محلات را داشته باشند، وجود دارد، اما بخشی از آن به ترویج مشاغل خانگی و ترغیب خانواده‌ها، به‌ویژه بانوان برای استقرار در این مشاغل مربوط می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: در حال حاضر با توجه به مجموعه‌های فرهنگی که در جوامع توسعه‌یافته یا رو به توسعه شکل گرفته است، رغبت خانواده‌ها به‌ویژه در محیط‌های شهری به ماندن در خانه کمتر است و افراد علاقه‌مند هستند بیرون از خانه باشند و روزمرگی‌های شغلی را در محیط‌های اداری بگذرانند.

به گزارش ایمنا، اقتصاد محلی موجب امنیت پایدار محلات، کاهش هزینه خانوارها و سرزندگی محلات می‌شود، از این‌رو مدیران شهری با تلاش در راستای رشد اقتصادی محلات می‌توانند گام مؤثری در بالندگی شهرها بردارند.

کد خبر 793130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.