مسئولان و فعالان اقتصادی جزیره‌ای فکر می‌کنند/ فعالان اقتصادی تولیدکننده برق نیستند

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان با انتقاد از نگاه جزئی به مسائل کشور گفت: دولت، قانون‌گذار و ارگان‌های دیگر باید ببینند که در دهکده جهانی چه جایگاهی دارند و چگونه می‌توانند ارتباطات بهتری برقرار کنند تا از امکانات جهانی بهره ببرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی صفر نوراله ظهر امروز _سه‌شنبه سوم مهر_ در همایش ملی ناترازی صنعت برق و آینده اقتصاد ایران اظهار کرد: در مدت فعالیت خود در بخش خصوصی آمدم و متوجه شدم اگر از یک مقام ارشد درباره مشکلات بپرسید، پرسش‌های بیشتری مطرح خواهند کرد چون زیرساخت‌ها درست نیست و گرفتار ناهماهنگی برای کل کشور هستیم، زیرا همه بخش‌ها را به‌شکل جزیره‌ای می‌بینیم.

وی با تاکید بر اینکه مشکل برق به تنهایی قابل حل نیست، افزود: با تمام امکانات طبیعی که در بسیاری از کشورها وجود ندارد امروز دچار ناترازی انرژی هستیم، ما در عصر تجارت جهانی زندگی می‌کنیم که جهان تبدیل به دهکده ارتباطی شده و برای بقا باید قوانین این دهکده را بپذیریم، در غیر این صورت محکوم به فنا هستیم.

برقراری ارتباطات جهانی برای نجات اقتصاد کشور ضروری است

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان جهانی فکر کردن و برقراری ارتباطات جهانی را برای نجات اقتصاد کشور ضروری دانست و خاطرنشان کرد: بدون نجات اقتصاد و رونق آن امکان توسعه جامعه وجود نخواهد داشت و برای پیدا کردن جایگاه اقتصادی خودمان در جهان باید نخستین نیاز یعنی بازار جهانی را بشناسیم و مهم‌ترین نیاز برای تولید و ارائه خدمات پس از فراهم کردن ابزار و دانش، تأمین انرژی خواهد بود.

وی با اشاره به وابستگی مشکلات انرژی، صادرات، محیطی زیست و… به یکدیگر گفت: باید با دیدگاه جدیدی به انرژی نگاه کرد، در حالی که سیاست‌های نادرست باعث شده انرژی را هدر دهیم، مصرف‌کنندگان را محکوم به مصرف می‌کنیم که البته در مواردی حقیقت دارد، اما پرسش اینجا است که چقدر در زمینه مصرف بهینه فرهنگ‌سازی کردیم، چقدر در بازار جهانی حضور داریم و از تکنولوژی و امکانات آن‌ها در زمینه تولید استفاده کردیم؟

صفر نوراله با تاکید بر اینکه با حذف یارانه انرژی، تغییر نرخ‌گذاری و حتی افزایش تولید مشکل ناترازی انرژی در کشور حل نخواهد شد، ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل حل شود نمی‌توان برای وزارت نیرو، صنعت و نفت برنامه جداگانه‌ای در نظر گرفت، زیرا همه این‌ها بهم وابسته هستند و هر گونه تصمیم‌گیری نادرست نتیجه‌ای جز فشار بر تولید و از دست دادن جایگاه فعالان اقتصادی در دنیا به دنبال ندارد.

ساخت نیروگاه از سوی فعال اقتصادی دیدگاه نادرستی است

وی ساخت نیروگاه از سوی فعال اقتصادی را دیدگاه نادرستی خواند و گفت: فعالان اقتصادی تولیدکننده برق نیستند، بنابراین مشکلی به مشکلات آن‌ها اضافه نکنید، نمی‌توان دیزل را در کنار کارخانه گذاشت تا هزینه‌های تولید افزایش پیدا کند، اما مصرف‌کننده یا بازارهای جهانی، توان پرداخت این هزینه‌های سربار را ندارد، بلکه باید برای حل مشکل به صورت اساسی و زیرساختی چاره اندیشی شود.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: در صورتی که مصرف‌کنندگان را محکوم به مصرف بی‌رویه انرژی کنیم، پرسش اینجا است که آیا امکان استفاده از وسایل کم‌مصرف وجود دارد یا برای خودکفایی ناگزیر به تهیه برخی تولیدات بی کیفیت داخلی هستند؟ همانگونه که نمی‌توانیم مشکل هوای آلوده را بدون ایجاد امکانات حمل و نقل عمومی مناسب یا تولید وسایل نقلیه استاندارد حل کنیم.

وی با انتقاد از نگاه جزئی به مسائل کشور گفت: دولت، قانون‌گذار و ارگان‌های دیگر باید ببینند که در این دهکده جهانی چه جایگاهی دارند و چگونه می‌توانند ارتباطات بهتری برقرار کنند تا از امکانات جهانی بهره برند، زیرا در دنیا قوانین تجارت جهانی حاکم است و هر چه ما گران تولید کنیم با قاچاق و روش‌های دیگر وارد می‌شود، همچنین هرچه بتوانیم ارزان و با کیفیت مناسب تولید کنیم، قابلیت صادرات دارد.

صفر نوراله تصریح کرد: همه ما از جمله فعالان اقتصادی جزیره‌ای فکر می‌کنند، مشکل اینجا است که هیچگاه حقیقت جهانی را نپذیرفته‌ایم که اگر بخش خصوصی نقشی نداشته باشد و نتواند برای سرمایه‌گذاری خود در کنار دولت قرار بگیرد، جایگاهی در اقتصاد نخواهد داشت، زیرا دولت نشان داده که در هیچ جای جهان نتوانسته اقتصاد را اداره کند، مگر آنکه بخش خصوصی در کنار آن قرار گیرد.

وی خواستار توجه به مسائل کلی‌تر در مطالبه‌گری فعالان اقتصادی شد و گفت: اگر قرار به افزایش رشد اقتصادی تا هشت درصد باشد، باید مشکلات فعالان اقتصادی نیز در نظر گرفته شود، همچنین تا زمانی که به صورت اصولی و زیرساختی نگاه نکنیم مشکل ناترازی برق، آلودگی هوا و خاک و آب قابل حل نخواهد بود.

کد خبر 793125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.